وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: نگاه طبی به سلامت بسیار خطرناک است.

دکتر کامران باقری لنکرانی‌ در نخستین جلسه ستاد برگزاری هفته سلامت افزود: نگاه طبی به سلامت داشتن باعث به وجود آمدن بازارهای فاسد در اطراف نظام سلامت شده است.
باقری لنکرانی گفت: به عنوان مثال اگر سازمانی ادعا کند که در بحث سلامت کار کرده می گوید که درمانگاه تاسیس کرده است در حالی که این نگاه یک نگاه طبی است هر چند این اقدام یک اقدام خوبی است اما نباید محور قرار بگیرد.
وی گفت: در نگاه طبی به سلامت برخی اقدامات لوکس که به علت نیازهای القایی ایجاد شده ، به وقوع می پیوندد که بازاریابی برخی داروها که هنوز در کشور تولید کننده به تایید نرسیده نیز از جمله آنهاست.
وی ادامه داد: ‌در مورد این داروها به گونه ای بازاریابی می شود که این تلقی می شود که اگر این دارو به مریض نرسد، مریض می میرد.
وی تاکید کرد: باید سعی کنیم ساحت آموزش سلامت و ارتقای آن با مبانی و اصول اساسی آن را پاک و مطهر نگاه داریم.
لنکرانی تاکید کرد: به جز نگاه طبی به سلامت باید به جنبه های مختلف ارتقای سلامت و پیشگیری توجه داشت و این نقطه نظر، حرف اول را دراین نظام بزند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: 30 سال پیش کشورهای دنیا در اجلاس آلماتا متعهد به قرار دادن بهداشت و مراقبت های اولیه بهداشتی به عنوان محور نظام سلامت شدند امسال نیز این موضوع مورد بازنگری قرار گرفته است.
وی گفت: در بازنگری اجلاس آلماتا، پس از 30 سال کشورها به این نتیجه رسیده اند که برای ارتقای سلامت بازگشت به بحث مراقبت های اولیه بهداشتی از جمله بهترین کارهاست.
وی به مستندی که توسط سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان "مراقبت های اولیه بهداشتی" ‌تهیه شده اشاره کرد و گفت: برای تهیه این مستند، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، نقش داشته و به تجربیات ایران نیز در این مستند اشاره شده است .
وزیر بهداشت همچنین به برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت:‌ پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر موضوعاتی همچون محور توسعه قرار گرفتن سلامت برای تدوین سیاست های برنامه به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و منتظر ابلاغ هستیم.
لنکرانی گفت: اینکه انسان سالم به عنوان محور در توسعه پایدار قرار بگیرد باید در هفته سلامت مورد تاکید قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به گستره وسیع سلامت در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت:‌ هر چه را در جامعه می بینیم به نوعی با موضوع سلامت عجین است که یا به نفع سلامت یا به ضرر آن است.
وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین تاکید کرد: در موضوع سلامت به همکاری های بین بخشی وسیع نیاز داریم.
دکتر "حسن امامی رضوی " معاون سلامت نیز دراین جلسه تاکید کرد که دستگاه های دولتی و غیر دولتی هفته سلامت محوری را در سلامت و در حوزه تخصصی خودشان انتخاب کرده و در طول سال آن را اجرا کنند.
امامی رضوی گفت: فقط وزارت بهداشت پیگیر سلامت نیست بلکه دستگاه های دیگر هم باید به سلامت توجه کنند.
دکتر امیرخانی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز دراین جلسه تقدیر از برگزیدگان سلامت در هفته سلامت را مورد تاکید قرار داد.
امیرخانی گفت: مشارکت همگانی جامعه در بحث سلامت از اهداف اصلی هفته سلامت است و باید تلاش کرد که هفته سلامت به سمت اجرای برنامه های نمادین سلامت مبتنی بر الگوی سالم جهت دهی شود .
دکتر "عباس تقی زاده "‌مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران هم در این نشست تاکید کرد:‌
هفته سلامت یک نقطه آغاز برای ارتقای سلامت است اما ارتقای سلامت بدون سازماندهی اجتماعی، راه به جایی نمی برد و در این راستا باید به سمتی برویم که مردم در حوزه سلامت احساس مسوولیت کنند .
تقی زاده گفت: ‌در این راستا در شهرداری به این نتیجه رسیده ایم که شهر را به اندازه روستا برای خدمت رسانی به مردم کوچک کنیم.
وی گفت: هفته سلامت می آید و می گذرد اما ندیده ایم که توجه جدی به آموزش سلامت و پیشگیری به صورت برنامه مدون و جامع انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha