پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 137613

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از معیارهای سازمان بهداشت جهانی، سلامت زنان و بویژه مادران باردار است که در ایران نیز به این امر توجه ویژه‌ای شده است.

به گزارش ایسنا ، دکتر حمید دهدشتی در کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از راه‌های تشخیص بیماری‌های زنان، استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری برای تشخیص بیماری‌های آنان می‌باشد که با این روش‌ها به متخصصان زنان کمک می‌کنیم تا بیماری‌ها را زودتر تشخیص دهند.

 

وی تصریح کرد: طبیعتا با تشخیص به موقع، بیماری‌ها عوارض کمتری برای بیمار به همراه خواهند داشت و هزینه‌های کمتری را به جامعه تحمیل می‌کنند.

 

عضو هیات علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص شایعات مربوط به مضر بودن انجام سونوگرافی برای مادران باردار گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و انجام سونوگرافی برای مادران باردار کاملا بی‌خطر است. البته هر امری باید در جای خود استفاده شود و هر روش تشخیصی اگر در زمان خود استفاده شود، هیچ عارضه‌ای برای بیمار نخواهد داشت.

 

دهدشتی در خصوص حد مجاز انجام سونوگرافی برای مادران باردار اظهار کرد: معمولا اولین سونوگرافی برای مادران باردار در سه ماهه اول بارداری از نظر اثبات حاملگی انجام می‌شود؛ یعنی وقتی که ضربان قلب جنین معلوم شود. سونوگرافی بعدی بین هفته 18 تا 20 بارداری انجام می‌شود تا وضعیت جنین بررسی شود، زیرا بیشتر اختلالات مادرزادی در این هفته اتفاق می‌افتد که قابل تشخیص است و در صورت تشخیص اختلال، توصیه به سقط جنین می‌شود.

 

این متخصص رادیولوژی عنوان کرد: در صورت عادی بودن شرایط مادر و نوزاد نیازی به انجام سونوگرافی دیگری تا فرا رسیدن زمان زایمان نیست، مگر این‌که در انتهای بارداری متخصص زنان بخواهد وضعیت نوزاد و جفت را تشخیص دهد.

 

دکتر مژگان صامت‌زاده، عضو هیات علمی گروه رادیولوژی نیز در این مراسم گفت: نهادهای متولی با برگزاری کنگره‌هایی از این دست، علاوه بر روحیه بخشی و امیدآفرینی می‌توانند بستر مناسبی در زمینه تشخیص زودتر و درمان بهتر پدید آورند.

 

وی افزود: امروزه رشد علمی و تکنولوژی در زمینه امکانات تشخیصی و تصویربرداری پزشکی در بیماری‌های زنان و مامایی، تشخیص به موقع و درمان مناسب بیشتر سرطان‌های تهدیدکننده را ممکن نموده و آن را از یک بیماری کشنده به بیماری قابل درمان بدل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha