سلامت نیوز: انتقال خون ایران با توجه به جایگاه ممتازی که از نظر شاخص های فنی و کنترل کیفی در میان کشورهای منطقه دارد، برای ارتقای کیفی طب انتقال خون در منطقه خاور میانه و مدیترانه شرقی تلاش می کند.

به گزارش مهر، دکتر صدیقه امینی معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون از رشد چشمگیر کیفیت فرایندهای انتقال خون در ایران طی دهه های پس از انقلاب خبر داد و افزود: ایران با رعایت بالاترین استانداردهای بین المللی GMP ، که در تمامی پایگاه های انتقال خون سراسر کشوربه صورت یکسان اعمال می شود در میان کشورهای منطقه پیشتاز است.

وی افزود: ایران به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت با امضای تفاهمنامه ای برای استقرار GMP در میان کشورهای منطقه تلاش می کند و قرارداد ارسال نمونه های کنترل کیفی به این کشورها از جمله  همکاری هایی است که ایران با این کشورها دارد. آموزش به انتقال خون کشور سودان در زمینه کنترل کیفی خارجی توسط کارشناسان ایرانی یکی دیگر از مصادیق این همکاری هاست.

امینی، کسب گواهی های استاندارد بین المللی توسط پایگاه های سراسر کشور را فرایندی پیچیده و دشوار خواند که انتقال خون ایران طی این سال ها به رغم تحریم ها و فشارهای موجود به آن دست یافته.

وی فاصله کیفی ایران و کشورهای منطقه را قابل توجه دانست و افزود: عراق، کشورهای عضو اکو و سودان از جمله کشورهایی هستند که از دستاوردهای ما در کنترل کیفی بهره مند شده اند.

امینی در پایان با اشاره به کاهش چشمگیر آلودگی های خونی در میان اهداکنندگان نسبت به سایر افراد جامعه، به عنوان یکی از دستاوردهای کنترل کیفی افزود: شاخص های عفونی در میان خون های اهدایی نسبت به جامعه، 8 تا 10 برابر کمتر است و با توجه به مراودات و سفرهای مردم ایران با کشورهای منطقه، گسترش سلامت خون در میان همسایگان ایران علاوه بر یک فعالیت بین المللی مثبت و بشر دوستانه که جایگاه بین المللی کشور را از نظر علمی و فنی ارتقا می بخشد، ضامن سلامت مردم کشور خودمان نیز هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha