پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 137618

یک متخصص گوش، حلق و بینی با تأکید بر ضرورت توجه به گوش درد و درمان آن مننژیت، کاهش شنوایی و زخم شدن پرده گوش را از عوارض درمان نشدن به موقع گوش درد دانست.

سلامت نیوز: ابراهیم رزم ­­پا، متخصص گوش، حلق و بینی در گفت­و­گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس درباره گوش درد اظهار کرد: گوش درد می‌تواند دردی مبهم و تیز در یک یا هر دو گوش به صورت دائمی یا موقت باشد.

وی افزود: گوش درد می‌­تواند علل مختلفی مانند بسته شدن شیپور استاش و فشار ناشی از تجمع مایعات ساخته شده توسط گوش میانی در پشت آن ایجاد شود.

 رزم ­پا خاطرنشان کرد: شیپوراستاش مجرایی است که از بخش میانی هر گوش به پشت گلو متصل است و مایعات ساخته شده توسط گوش میانی را تخلیه می کند و چنانچه این کار صورت نگیرد درد و در مواردی عفونت در گوش فرد ایجاد می­شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی تصریح کرد: در افراد بزرگسال، درد گوش کمتر به دلیل عفونت گوش است و ممکن است قسمت های دیگری مانند: مفصل گیجگاهی فکی، دندان ها و گلو باعث درد گوش شوند.

 وی گفت: علل گوش درد همچنین می­تواند ناشی از سرماخوردگی، آرتریت فک،  عفونت حاد گوش،  عفونت مزمن گوش،  صدمات گوش ناشی از تغییرات فشار (ارتفاع بالا و علل دیگر)،  وارد کردن چیزی در گوش،  پاره شدن و یا سوراخ شدن پرده گوش،  عفونت سینوسی،  گلودرد،  سندرم مفصل گیجگاهی فکی و عفونت دندان باشد.

رزم ­پا افزود: گوش درد ناشی از سرماخوردگی می تواند دردی سوزنده و آهسته باشد و خواب راحت را از شما بگیرد ولی با برطرف شدن سرماخوردگی، از بین می رود. اما اگر سرماخوردگی بهبود یافت، ولی هنوز گوش درد وجود داشت، ممکن است دچار عفونت گوش شده باشید، لذا هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

وی تصریح کرد: عفونت گوش معمولا در کودکان به صورت ناگهانی رخ می­دهد و با درد بسیار شدیدی شروع می شود  چرا که انتهای عصب حسی در پرده گوش به افزایش فشار وارده به آن، شدیدا پاسخ می دهد به همین سبب اگر پرده گوش مقداری کشیده شود درد آرام می­گیرد.

این متخصص گوش، حلق و بینی علائم گوش درد ناشی از عفونت را کاهش اشتها، درد شدید در هنگام خواب به علت جابجا شدن مایع درون گوش، تب، سرگیجه و کاهش موقت یا دائمی شنوایی دانست.

رزم­  پا درباره درمان گوش درد گفت: عفونت گوش، موجب آسیب دائمی گوش و یا کاهش شنوایی می شود که با درمان به موقع و مناسب، این خطرات کم می شود.

وی عوارض درمان نشدن به موقع عفونت گوش را  عفونت گوش داخلی، زخم شدن پرده گوش، کاهش شنوایی، عفونت جمجمه در پشت گوش، مننژیت (عفونت در بافتهای اطراف مغز و نخاع)، در کودکان، مشکلات گفتاری و فلج صورت عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha