پژوهشگران در آمریكا هشدار دادند: اگر سطح پتاسیم خون كاهش پیدا كند، احتمال ابتلا به بیماری دیابت تشدید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، به گفته پژوهشگران؛ كاهش میزان پتاسیم در خون در اثر استفاده از داروهای ادرارآور متداول برای درمان فشار خون بالا رخ می‌دهد.

با توجه به این تاثیر پژوهشگران هشدار دادند كه كاهش پتاسیم در نتیجه مصرف این قبیل داروها خطر بروز دیابت را افزایش می‌دهد.

محققان دانشكده پزشكی دانشگاه جان هاپكینز در بالتیمور با ارائه نتایج بررسی‌های خود خاطرنشان كردند كه این قبیل داروهای مدر باعث می‌شوند كه حجم مایعات بدن به شدت كاهش پیدا كند كه در نتیجه این تغییر، مواد شیمیایی هم در بدن دفع می‌شوند و در نهایت غلظت مواد معدنی مهم و ضروری در خون از جمله پتاسیم كاهش می‌یابد.

به این ترتیب برای جلوگیری از كمبود پتاسیم محققان به افرادی كه از داروهای ادرارآور برای كاهش فشارخون استفاده می‌كنند توصیه‌ می‌نمایند كه به طور كلی از موز و سایر مواد خوراكی غنی از پتاسیم مصرف كنند.

موز به لحاظ دارا بودن مقادیر زیادی پتاسیم یك منبع مناسب خوراكی به حساب می‌آید.

دكتر طارق شافی، پژوهشگر دانشگاه جان هاپكینز در بیانیه‌ای تاكید كرد: مطالعات قبلی ما نیز نشان داده بود كه وقتی بیماران از داروهای ادرارآور استفاده می‌كنند از غلظت پتاسیم موجود در خون كاسته می‌شود به طوری كه خطر بروز دیابت تا 50 درصد افزایش می‌یابد.

پژوهشگران در این بررسی‌ها ابتدا روی 3 هزار و790 شركت كننده‌ای كه از این داروها مصرف نمی‌كردند در یك آزمایش بالینی مطالعه كردند.

این پژوهش بین سالهای 1985 تا 1991 انجام گرفت.

پس از آن مطالعه دیگری انجام شد تا خطرها و مزایای مصرف داروهای خاص ضد فشار خون بالا روی افراد بالای 60 سال بررسی شود.

در ابتدای پژوهش هیچ یك از شركت كنندگان سابقه ابتلا به دیابت نداشتند. نتایج این تحقیق كه در مجله «هایپرتنشن» به چاپ رسیده است نشان داد كه با مصرف داروهای كاهش دهنده فشار خون سطح پتاسیم نیز در خون كم می‌شود و در ازای كاهش 5/0 میلی پتاسیم درهر لیتر از سرم پتاسیم حاصل از خون، خطر بروز دیابت 45 درصد افزایش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha