پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵

دانشجوی ممتاز دكترا در آخرین گردنه تحصیلی خود می‌میرد! آن‌هم در دانشكده حقوق! آن هم بعد از دیدار با جناب رئیس! علت چیست؟ ایست قلبی! یا خودكشی؟ هرچه باشد علت‌العللش یكی است و فرجامش نیز...

پیش‌دستی مرگ به خودكشی در دانشكده حقوق!

سلامت نیوز:دانشجوی ممتاز دكترا در آخرین گردنه تحصیلی خود می‌میرد! آن‌هم در دانشكده حقوق! آن هم بعد از دیدار با جناب رئیس! علت چیست؟ ایست قلبی! یا خودكشی؟ هرچه باشد علت‌العللش یكی است و فرجامش نیز...

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند در ادامه نوشت: آدم این همه سختی را تحمل كند و بشود دكتر و بعدش خلاص! من دلم نمی‌آید كه ننویسم كه او چرا خواسته یا ناخواسته داوطلب مرگ شد؟ دلم نمی‌آید پیام او را درك نكنم. دلم نمی‌آید كه در چیدمان همیشگی صحت و سقم و تأیید و تكذیب خبرهای این‌چنینی گیر كنم و مصلحت‌اندیشی كنم تا عده‌ای را خشنود سازم یا عده‌ای را ناراحت. من برای آن عزیز و خانواده‌اش احترام قایلم. اما حسین خجسته‌نیا اگر هم بنا به قول یکی از نزدیکانش برخلاف اخبار و شایعات خودکشی نکرده باشد هم فرقی نمی‌كند. این می شود پیش‌دستی مرگ به خودكشی! چه شده كه مرگ‌هایمان به خودكشی تنه می‌زند؟ امیل دورکیم در اثر معروف خود به نام «خودکشی» آن را پدیده‌ای اجتماعی تعریف می‌کند و می‌نویسد: «خودکشی عبارت است از هرنوع مرگی که نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم کردار منفی یا مثبت خود قربانی است که باید چنان نتیجه‌ای به بار آورد.» ما باید چه بكنیم تا داوطلب مرگ نشویم؟
پیش از آنكه متهم به نگاه یكطرفه شوم، اطلاعات ریز و درشت در این میان را می‌ریزم روی دایره و سپس بالای منبر می‌روم:   دانشگاه تهران گفته است هنوز معلوم نیست که حسین خودکشی کرده باشد. سایت «کمپین حق زندگی» گفته که او ساعت دو بعدازظهر روز دوشنبه ۱۳بهمن‌ماه، مقابل دفتر رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی خودکشی کرده است. سایت «دانشجو آنلاین» دلیل مرگ او را «خوردن سیانور» عنوان کرده و افزوده که وی در راه بیمارستان جان خود را از دست داده است. دانشجو آنلاین گفته است برخی از دوستان و نزدیکان خجسته‌نیا دلیل خودکشی او را «مشکلات آموزشی و اقتصادی» می‌دانند و پس از این حادثه، مسئولان دانشکده با تشکیل جلسه‌ای تلاش کرده‌اند خبر مرگ وی در رسانه‌ها درج نشود و طبیعی جلوه داده شود. احمدرضا خضری، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران خبر خودکشی این دانشجو با خوردن سیانور را تأیید نکرده و گفته: «هنوز درباره این‌که علت مرگ چه بوده و اگر مرگ عمدی باشد انگیزه وی چه بوده، خبری نداریم و هنوز گزارشی از مراجع ذیربط در این‌باره ارایه نشده است. «سرانجام یکی از نزدیکان حسین با تکذیب خبر خودکشی او گفت: دکتر خجسته نیا برخلاف اخبار و شایعات خودکشی نکرده بلکه دلیل مرگ وی ایست قلبی به دلیل برخی فشارها و مشکلات بوده است.
اما این فشارها چیست كه باعث می‌شود طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۸۰۰‌هزار نفر بر اثر خودکشی از بین ‌روند؟ (۲۰برابر این تعداد اقدام به خودکشی می‌کنند که ۷۵‌درصد از این تعداد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط جان می‌بازند.) آمارها نشان می‌دهد در ٩ ماه ابتدایی ‌سال ۹۲ روزی بیش از ۱۱ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند، براساس آمار اعلام‌شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در ۹ ماهه ‌سال گذشته ۳۱۲۵ نفر خودکشی کرده‌اند، از میان این افراد ۹۸۲ تن را زنان و ۲۱۴۳ تن را مردان تشکیل می‌دهند. بر همین اساس در مدت مشابه‌سال ۹۱ نیز ۲۷۴۰ تن به علت آنچه پزشکی قانونی آن را خودکشی تشخیص داده بود، جان خود را از دست داده‌اند. در‌ سال ۹۱، از کل مرگ‌های مشکوک به خودکشی در کشور، بیشترین موارد خودکشی در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴‌سال ثبت شده است که ۲٨,٢‌درصد از کل موارد خودکشی این سال‌ها را در برمی‌گیرد و پس از آن گروه سنی ۳۰ تا ۳۹‌سال با ۲۲,۲ درصد، ۲۵ تا ۲۹‌سال با ۱۷,۶ درصد، بالای ۵۰‌سال با ۱۲,۹ درصد، ۴۰ تا ۴۹‌سال با ۱۱,۱‌درصد و زیر ۱۸‌سال با ۷,۹‌درصد به ترتیب بیشترین موارد خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند. ایران در ﺑﯿﻦ ﮐﺸﻮرﻫﺎى دﻧﯿﺎ در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮدﮐﺸﻰ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﺧﻰ از ارایه‌دﻫﻨﺪﮔﺎن آﻣﺎر رﺗﺒﻪ ۴۸ و ﺑﺮﺧﻰ دﯾﮕﺮ رﺗﺒﻪ ۵۸ را دارد. میزان خودکشی در ‌سال ۱۳۶۳ برابر ١,٣ در صد‌هزار نفر بود، در اوایل انقلاب هم میزان خودکشی بسیار کم بود، اکنون آمارهایى وجود دارد که حاکى از آن است‌که سالیانه ۵ تا ۷‌هزار نفر از طریق خودکشى جان خود را می‌گیرند. به‌گواه تحقیق جامعه‌شناسان، در ایران انگیزه خودکشی در گروه‌‌های ناموسی، اختلافات خانوادگی، تحصیل و ازدواج، شکست و ناامیدی، فقر و تنگدستی، بر ملا شدن حقایق و اسرار، استرس‌ها و فشارهای لحظه‌ای روحی و روانی، تنهایی، عشق و تمایلات شدید عاطفی و اعتیاد به موادمخدر و الکل، تقسیم‌بندی شده است.
مشكل اینجاست كه نمی دانیم یا نمی خواهیم بدانیم كه حسین و امثال حسین چه مشكلی دارند یا داشته‌اند؟ حسین چه قلبش از مشكلات پیش رو گرفته باشد و چه سیانور خورده باشد، مشكل یا مشكلاتی داشته است! یك نفر داوطلب شود و بگوید این مشكل چیست؟ بگوید چرا این روزها این مشكلات راه تداوم زندگی جوانان را سد كرده‌اند چه با خودكشی و چه با ایست قلبی؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha