مطالعات انجام شده از سوی بیمارستان كامند و كالج پزشكی نیروی ارتش هند نشان داد كه در این كشور تنها 8/13 درصد از مادران از دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت پیروی می‌كنند و آنها را در زندگی خود و فرزندانشان بكار می‌گیرند تا به حفظ سلامت خانواده كمك كنند.

به گزارش سلامت نیوز، این تحقیقات نشان داده است: با توجه به اینكه یكی از مهمترین تاكیدات این سازمان در حفظ سلامت نوزادان تغذیه با شیر مادر است، نرخ تغذیه نوزادان از شیر مادر در كشور هند به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از استانداردها و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت است.

به گفته كارشناسان هندی؛ حتی با وجودی كه سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل‌های خاصی را برای این هدف خاص یعنی ضرورت تغذیه با شیر مادر برای نوزادان منتشر و صادر كرده است اما به سختی تعداد مادرانی كه از این دستورالعمل‌ها پیروی می‌كنند به 8/13 درصد كل مادران هندی حتی در بین مادران شهرنشین می‌رسد كه علت اصلی این امر عدم آگاهی و اطلاع رسانی صحیح و موثر به مادران است.

بر اساس توصیه‌هایی كه سازمان جهانی بهداشت در این زمینه منتشر كرده است به طور واضح و بدیهی اعلام شده كه تغذیه نوزاد از شیر مادر باید بلافاصله یك ساعت پس از تولد نوزاد آغاز شود و باید به طور مداوم و بدون هیچ وقفه‌ای در صورت امكان تا شش ماه ادامه پیدا كند و احتمال مرگ و میر نوزادان بر اثر برخی از بیماریهای ناشی از فقدان شیر مادر و مزایای آن، كاهش پیدا كند.

این در حالی است كه كارشناسان نیز از سوی دیگر هرگونه استفاده از مواد غذایی مصنوعی یا حتی شیرخشك را مناسب نمی‌دانند و این روشها را رد می‌كنند.

به گفته متخصصان؛ اطلاع رسانی بیشتر و حمایت اجتماعی از زنان و مادران در این زمینه می‌تواند راه گشا باشد و مادران هندی را تشویق كند تا برای سلامت نوزاد و خودشان و نیز پیشگیری از بروز بسیاری از بیماریها در فرزند خود او را از شیر مادر تغذیه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha