پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 137640

سوالات زیادی درباره چگونگی تشخیص مزاج وجود دارد؛ متخصصان طب سنتی چند ویژگی و شاخص را برای شناسایی مزاج ها برمی شمارند.البته باید دانست که تشخیص مزاج یک فرد کار آسانی نیست و باید مزاج اعضا و اندام ها بررسی شود. از طرفی نوع تغذیه و شرایط زندگی باعث پیچیده شدن تشخیص مزاج ها شده است. با این حال در این شماره نحوه شناسایی مزاج ها را با زبان ساده بیان می کنیم.

روش های ساده برای تشخیص مزاج در طب سنتی

سلامت نیوز: سوالات زیادی درباره چگونگی تشخیص مزاج وجود دارد؛ متخصصان طب سنتی چند ویژگی و شاخص را برای شناسایی مزاج ها برمی شمارند.البته باید دانست که تشخیص مزاج یک فرد کار آسانی نیست و باید مزاج اعضا و اندام ها بررسی شود. از طرفی نوع تغذیه و شرایط زندگی باعث پیچیده شدن تشخیص مزاج ها شده است. با این حال در این شماره نحوه شناسایی مزاج ها را با زبان ساده بیان می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: اگر قرار باشد مزاج ها را به شکل ساده تعریف کنیم باید گفت: هر فرد دارای مزاج پایه است که از پدر و مادر به ارث می برد و در طب سنتی به آن مزاج سرشتی گفته می شود.دکتر سید سعید اسماعیلی پزشک و محقق طب اسلامی با بیان این مطلب می افزاید: هر فردی مزاج سرشتی ویژه خود را دارد از این رو به تعداد افراد، مزاج سرشتی داریم.

به طور کلی حکما آن را به ۹ دسته تقسیم بندی کرده اند:

۱ - معتدل

۲ - گرم

۳ - سرد

۴ - تر

۵ - خشک

۶ - گرم و تر

۷ - گرم و خشک

۸ - سرد و تر

۹ - سرد و خشک

اما برای درک بهتر می توان آن را به ۴ دسته خلاصه کرد:

۱ - گرم و تر

۲ - سرد و تر

۳ - گرم و خشک

۴ - سرد و خشک

علایم مختلفی در کتاب های طبی آمده است که افراد می توانند بر اساس آن، مزاج خود را بررسی کنند از جمله؛

واکنش فرد نسبت به خوراکی ها

افرادی که مزاج گرم دارند با خوردن گرمی دچار مشکل و ناراحتی می شوند؛ از طرفی افرادی که مزاج سرد دارند با خوردن همان گرمی، شرایط بدنی بهتری پیدا می کنند و می توان گفت گرمی ها با این افراد بیشتر سازگار است.

از نظر آب و هوا نیز چنین است؛ یعنی افرادی که گرم مزاج هستند تمایل بیشتری به هوای خنک و فصل سرد سال دارند و افرادی که سرد مزاج هستند، در هوای گرم راحت ترند و در فصول گرم احساس راحتی بیشتر می کنند.

نحوه انجام کار

افرادی که مزاج گرم دارند، کارهایشان را با سرعت بیشتری انجام می دهند در حالی که افراد با مزاج سرد در انجام کارها کندترند. گرم مزاج ها تندتر صحبت می کنند و سرد مزاج ها با تأنی بیشتر حرف می زنند و کلاً کم حرف ترند.

خواب

افرادی که مزاج گرم یا خشک دارند، خواب کمتر و افرادی که مزاج سرد یا تر دارند میزان خواب بیشتر است.

جـــثه

معمولاً گرم مزاج ها جثه درشت تری دارند و رشد بدنی شان (از نظر قدی و عرض شانه ها) بیشتر است اما افراد سرد مزاج، جثه ریزتری دارند. البته در بین گرم مزاج ها، افراد با مزاج گرم و تر نسبت به افرادی که مزاجشان گرم و خشک است، جثه درشت تری دارند. افراد با مزاج تر چاق تر هستند و افراد با مزاج خشک استخوان بندی ریزتر دارند و عموماً لاغرترند.

***

البته نشانه های دیگری هم وجود دارد که گفتن آن برای عموم مردم کارآیی چندانی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha