پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 137642

یک متخصص گوش، حلق و بینی، خروپف شبانه، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز به هم ریختن شکل فک و صورت را از جمله عوارض بزرگی لوزه سوم در کودکان عنوان کرد.

سلامت نیوز: یک متخصص گوش، حلق و بینی، خروپف شبانه، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز به هم ریختن شکل فک و صورت را از جمله عوارض بزرگی لوزه سوم در کودکان عنوان کرد.

دکتر خسرو ایرانفر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه همه افراد لوزه سوم دارند، اظهار کرد: لوزه سوم همانند لوزه‌های توی‌حلقی و کامی بخشی از سیستم لنفاوی و دفاعی بدن است.

وی تصریح کرد: در موارد سرماخوردگی که غده‌های لنفاوی برای مقابله با عفونت فعالیت‌شان بیشتر شده و بزرگ‌تر می‌شوند، لوزه سوم نیز همین عملکرد را داشته و در موارد سرما‌خوردگی در کودکان بر اثر فعالیت بیشتر بزرگ‌تر می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان کرد: بعد از رفع سرماخوردگی و رفع عفونت، لوزه سوم نیز همانند لوزه‌های دیگر شروع به کوچک شدن می‌کند، اما در برخی کودکان که زیاد سرما می‌خورند و بیشتر سرماخوردگی‌های آنها به شکل عفونی است، لوزه سوم پس از بزرگ شدن با رفع سرماخوردگی دیگر کوچک نمی‌شود و در همان ابعاد بزرگ شده باقی می‌ماند.

ایرانفر با بیان اینکه این حالت تنها در برخی کودکان ایجاد می‌شود، اظهار کرد: باقی‌ ماندن لوزه‌ سوم در حالت بزرگ‌ شده آن علائمی از جمله تودماغی صحبت‌کردن، آب‌ آوردن گوش و خروپف را در کودکان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بطور طبیعی لوزه‌ سوم پس از 10 سالگی خودبخود کوچک می‌شود، اظهار کرد: می‌توان لوزه سوم را بدون درمان گذاشت تا پس از 10 سالگی خودبخود کوچک شود، اما این بزرگی لوزه مشکلاتی را تا آن سن برای کودک به همراه خواهد داشت.

ایرانفر افزود: بر اثر خروپف خواب‌ کودک بر هم خورده و این وضعیت روی رشد کودک اثر منفی داشته و از طرف دیگر بزرگی لوزه سوم می‌تواند بر روی وضعیت صورت و دندان‌های کودک نیز اثر منفی داشته باشد.

وی تصریح کرد: چنانچه خروپف کودک شدید باشد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش یافته و چون کودک خواب خوبی نخواهد داشت، احتمال شب ادراری نیز افزایش می‌یابد.

این متخصص گوش، حلق و بینی در خصوص راهکارهای درمان لوزه سوم، اظهار کرد: در چند دوره درمانی انواع دارو و آنتی بیوتیک تجویز می‌شود و چنانچه علائم بزرگی همچنان باقی ماند عمل جراحی بر روی آن انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha