امروزه اغلب پزشکان از انجام عمل های جراحی زیبایی در سن بالا به دلیل ویژگی های آنا تومیک بدن آنها که با مشکلاتی همراه است امتناع می کنند که این باور غلط نیاز به تجدید نظر دارد.

ابراهیم رزم پا در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود:  براساس آمار درچند سال اخیر بر تعداد متقاضیان جراحی پلاستیکی بینی در افراد با سنین بالا اضافه شده و این درحالی که به علت ویژگی های تشریحی و روانی، افراد مسن کمتر برای رینو پلاستی مناسب  تشخیص داده می شوند که با انتخاب مناسب بیمار نتایج عمل رضایت بخش خواهد بود.
وی با اظهار اینکه بسیاری از پزشکان زیر بار عمل جراحی زیبایی بینی برای سالمندان نمی روند بیان داشت: تحقیقات نشان می دهد كه رینوپلاستی و تغییر شكل بینی اثرات هیجانی شدیدی را به ویژه هنگامی كه خواسته بیمار برآورده نمی شود، به دنبال خواهد داشت و این درصورتی که فراهم نشدن رضایت و خواسته بیمار از جراحی زیبایی در افراد مسن از تبعات روانی بالایی برخوردار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام اینکه  مردان مسن خواهان جراحی رینو پلاستی مشاوره روانی الزامی است خاطرنشان کرد: افرادی كه در سنین بالا اقدام به جراحی زیبایی بینی می كنند، در صورتی كه نقایص آشكار و واضحی نداشته باشند، باید از نظر مسائل روحی روانی مورد بررسی قرار گیرند چرا كه ممكن است در پشت پرده تقاضای افرادی كه در سن بالابه دنبال زیبایی هستند، مشكلات روحی و روانی نهفته باشد.
وی با اشاره به اینکه  فاكتور سن یكی از مسائل مهم در جراحی زیبایی بینی است  اظهارداشت : پوست نازك، كم شدن چربی زیر پوست و محو شدن عضلات تیپ بینی از ویژگی های آناتومیك بینی در افراد مسن است به گونه ای که ضعف مكانیسم های نگهدارنده بینی به ویژه در قسمت یك سوم تحتانی منجر به افتادگی تیپ بینی و بلندتر به نظر رسیدن بینی می شود.
رزم پا افتادگی تیپ بینی، تنگی زاویه و مشكلات تنفسی  را از شایع ترین عوارض جراحی زیبایی بینی درافراد مسن نام برد و گفت: جراحی پلاستیك بینی در دختران در سنین بعد از عادت ماهیانه و پسران در سنین بعد از بلوغ مجاز است و در صورتی كه در سنین پایین بینی مشكل عملكردی داشته باشد، می توان با انجام عمل جراحی محدودی مشكل را برطرف و در آن میان حالت بینی را نیز اصلاح كرد.
وی بیان داشت:  معمولامشاهده می شود افراد در ارزیابی نهایی نتیجه عمل عجله كرده و به دلیل نارضایتی اقدام به انجام عمل های مجدد می كنند و این درحالی که  ویژگی های آناتومی بینی در عمل مجدد مانند عمل اولیه است اما برگشت به حالت طبیعی در این عمل ها زمان بیشتری را می طلبد.
رزم پا اشاره کرد: نتیجه اغلب جراحی های بینی 6 هفته تا 3 ماه اول مشخص می شود اما حداقل زمان لازم برای ارزیابی نهایی یك سال بعد از عمل است .
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه نباید در ارزیابی نتیجه نهایی جراحی بینی عجله كرد عنوان کرد: ارزیابی نتیجه نهایی رینو پلاستی  در پوست های ضخیم و چرب ممكن است دو تا سه سال بعد از عمل زمان نیاز داشته باشد.
وی با اعلام اینکه انجام عمل جراحی بینی محدودیت سنی ندارد گفت: حفظ عملکرد بینی پس از جراحی نکته مهمی است که باید به آن دقت شود و بینی به عنوان عضوی که گذرگاه هوای تنفسی است در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha