مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشدید خشکسالی در 23 استان، گفت: شناخت کمی و کیفی ریزگردها نقش مهمی در زمینه تعیین منشاء آنها و برنامه ریزی برای مهار و مقابله ایفا می کند.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشدید خشکسالی در 23 استان، گفت: شناخت کمی و کیفی ریزگردها نقش مهمی در زمینه تعیین منشاء آنها و برنامه ریزی برای مهار و مقابله ایفا می کند.

شینا انصاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به احتمال وجود فلزات هوابُرد همراه با گردوغبار، گفت: آنالیز فیلترهای تفلونی و فایبرگلاس در ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا با اولویت استانهای در معرض ریزگرد در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل نحوه اندازه گیری فلزات سنگین در نمونه های هوا توسط بخش فلزات سنگین دفتر پایش فراگیر گفت: در اندازه گیری هایی که پیش از این در پنج استان همدان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و زنجان از نمونه فیلترهای ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا برای تعیین میزان فلزات سنگین سرب، نیکل، کادیوم و جیوه توسط دفتر پایش فراگیر انجام شد، میزان فلزات سنگین اندازه گیری شده در حد رنج استانداردهای جهانی قرار داشت.

وی با بیان این موضوع که آلودگی هوا و ریزگردها یکی از مشکلات مهم زیست محیطی است که طی سال‌های اخیر به دلیل تشدید خشکسالی 23 استان کشور را درگیر کرده است، گفت: شناخت کمی و کیفی ریزگردها نقش مهمی در زمینه تعیین منشا آنها و برنامه‌ریزی برای مهار و مقابله با آنها ایفا می کند.

انصاری با بیان اینکه ذرات معلق یکی از اجزای مهم تشکیل‌دهنده آلاینده‌های هوا هستند، گفت: این ذرات تحت‌عنوان ذرات اولیه به طور مستقیم از طریق فرسایش بادی با منشاء داخلی یا خارجی شامل فعالیت‌های انسان ساخت و طبیعی مانند وسایط نقلیه، فعالیت‌های صنعتی، خانگی، فرسایش و حریق وارد محیط می شوند و پس از ورود به محیط بر اثر واکنش با ترکیباتی مثل گازهای دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن که بطور عمده توسط احتراق سوخت های فسیلی به محیط منتشر می شوند، به صورت ذرات ثانویه یا آئروزول‌ها شکل می گیرند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت تداوم و انجام پایش‌ها در استان‌های بیشتر اظهار کرد: قابلیت ریزگردها در حمل و انتقال پارامترهای شیمیایی و بیولوژیک است و مواجهه با این پارامترها می توانند اثرات مضری بر سلامت انسان و کلیه موجودات زنده داشته باشد.

وی باتاکید بر اهمیت پایش فلزات سنگین به عنوان یک آلودگی مهم و خطرناک‌تر نسبت به سایر آلاینده های محیط زیست از لحاظ پایداری و عدم تجزیه و تجمع زیستی آنها در طبیعت درباره بررسی امکان سنجش اورانیوم ضعیف شده در ریزگردها توسط سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: طبق قانون حفاظت در برابر اشعه، بحث امواج یون ساز و پایش و سنجش آن بر عهده سازمان انرژی اتمی کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha