مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: یکی از چالش‌هایی که باغات این استان در اثر خشکسالی با آن مواجه شده معضل داغ‌زدگی است.

سلامت نیوز: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: یکی از چالش‌هایی که باغات این استان در اثر خشکسالی با آن مواجه شده معضل داغ‌زدگی است.

محمد تقی کاظمیان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در اثر معضل داغ‌زدگی، ریشه درختان برای دریافت آب بیشتر به سمت پایین زمین حرکت کرده که به دنبال آن میزان آبی که به شاخه‌های درختان می‌رسد کمتر می‌شود در نتیجه میزان رطوبت درخت برای زمستان کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: این امر سبب شده تا درختان حتی در فصل زمستان نیز آسیب ببینند که شرایط برای حضور آفاتی همچون آفات چوب و پوست‌خوار نیز فراهم شود.

کاظمیان اظهار کرد: برای حل این مشکل باید سیستم آبیاری به شکل گذشته برگردانده شود و یا اینکه درختان هرس سنگین شوند و حجم شاخ و برگ‌های آن کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه میزان خسارت وارد شده بر اثر خشکسالی در بخش باغی 37.7 درصد، زراعی 42.8 درصد، دامی 37.7 درصد و منابع آبی کشاورزی پنج درصد بوده است، توضیح داد: بیشترین حجم خسارت در بخش باغی در شهرستان‌های اسفراین، شیروان، فاروج و جاجرم بوده است.

این مقام مسئول توصیه کرد: باغداران به منظور کاهش خسارت‌های خشکسالی هرس درختان و حذف سرشاخه‌های خشک را به منظور مصرف بهینه آب مورد توجه جدی قرار دهند و از سوپر جاذب‌ها برای حفظ رطوبت آب استفاده کنند.

وی اظهار کرد: کشاورزان مبارزه با علف‌های هرز و استفاده از مالچ (گیاهی)، و کودهای پتاس برای افزایش مقاومت درختان نسبت به خشکی را مد نظر قرار دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تاکید کرد: کشاورزان باید در زمان جایگزینی نهال‌ها از ارقام مقاوم به خشکی استفاده کنند.

به گفته وی 11 نهالستان مجاز در این استان وجود دارد که کشاورزان می‌توانند از آن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha