با حکم دیوان عالی کانادا، پزشکان این کشور می توانند به بیماران لاعلاجی که شرایط پزشکی دشواری دارند کمک کنند تا به زندگی خود پایان دهند.

سلامت نیوز:  با حکم دیوان عالی کانادا، پزشکان این کشور می توانند به بیماران لاعلاجی که شرایط پزشکی دشواری دارند کمک کنند تا به زندگی خود پایان دهند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، با این رای، قانون ممنوعیت «اوتانازی» یا مرگ خودخواسته که در سال 1993 در این کشور تصویب شده بود تغییر می یابد. این دادگاه به اتفاق آرا قانون پیشین را تجاوز به حقوق کانادایی ها توصیف کرده است.

یک گروه فعال حقوق مدنی به نمایندگی از دو زن به نام های «کی کارتر» و «گلوریا تایلور» که دچار بیماری لاعلاج بودند این پرونده را در دادگاه گشودند اما هر دوی آنها پیش از صدور حکم درگذشتند.

اکنون دولت کانادا یک سال فرصت دارد که قوانین خود را درمورد «خودکشی خودخواسته» بازنویسی کند. اگر دولت قوانین خود را تغییر ندهد، قانون فعلی از اعتبار ساقط می شود.

اوتانازی یا خودکشی با کمک پزشک هم اکنون در چند کشور اروپایی و تعدادی از ایالت های آمریکا قانونی است.

مشاوره، کمک یا تشویق به خودکشی در کانادا غیرقانونی است و کسی که مرتکب چنین کاری شود باید تا 14 سال زندان را تحمل کند.

«گریس پاستین» از انجمن حقوق مدنی ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا که این پرونده را به دادگاه برده، امروز را روزی فوق العاده ای دانست.

او می گوید: «اکنون مرگ با کمک پزشکان به عنوان یکی از خدمات پزشکی خواهد بود که می تواند کار بیمارانی را تمام کند که از درد غیرقابل تحمل رنج می برند».

قضات دیوان عالی کانادا در رای خود نوشته اند: «قاعده حق زندگی لزوما به معنای منع کمک به مرگ دیگران یا اینکه افراد نمی توانند از حق حیات خود چشم پوشی کنند، نیستˈ.

براساس حکم این دادگاه، تنها بزرگسالانی که بیماری لاعلاجی دارند و یا به خاطر بیماری، دچار درد و رنج پایدار و غیرقابل تحملی هستند می توانند با کمک پزشکان بمیرند. گروه های مذهبی در کانادا مخالف رفع ممنوعیت مرگ خودخواسته هستند.

وکلای کی کارتر و گلوریا تایلور در دادگاه استدلال کردند که ممنوعیت خودکشی با کمک دیگران، تبعیض علیه موکلانشان است چون آنها نمی توانند بدون کمک پزشکان خودشان را بکشند. تایلور دچار بیماری «ای ال اس»، یک نوع بیماری اعصاب حرکتی بود و در سال 2012 درگذشت.

کارتر هم دچار تنگی مجرای نخاعی بود که سبب درد در ستون فقرات و اندام ها می شود. او در سال 2010 همراه خانواده اش به سوییس سفر کرد تا با کمک پزشکان به زندگی اش پایان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha