شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴

یک متخصص داخلی گفت: کم‌خونی بیماری نیست، بلکه علامتی از یک بیماری است و افراد باید به دنبال درمان علت کم‌خونی باشند و از این نکته غافل نشوند.

سلامت نیوزیک متخصص داخلی گفت: کم‌خونی بیماری نیست، بلکه علامتی از یک بیماری است و افراد باید به دنبال درمان علت کم‌خونی باشند و از این نکته غافل نشوند.

دکتر بابک رضایی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: کم‌خونی (Anemia) علامتی است که در آن شما گلبول قرمز خون سالم و کافی برای رساندن اکسیژن به سایر بافت‌های بدن‌تان ندارید. ابتلا به کم‌خونی ممکن است باعث احساس خستگی در شما شود.

وی با اشاره به علائم کم‌خونی افزود: علایم و نشانه‌های ابتلا به کم‌خونی بسته به دلیل کم‌خونی، نوع کم‌خونی و بیماری‌های مرتبط با کم‌خونی متفاوت است، این علایم ممکن است شامل خستگی و احساس فرسودگی، رخوت و بی‌حالی، بی‌قراری و ناراحتی، درد قفسه سینه و ... باشد. دلایل کم‌خونی نیز می‌تواند متفاوت باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به کم‌خونی ناشی از فقر آهن، کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین، کم‌خونی ناشی از بیماری‌های مزمن و کم‌خونی ناشی از بیماری‌های ارثی اشاره کرد.

دکتر رضایی تصریح کرد: کم‌خونی سن و سال نمی‌شناسد و مربوط به سن خاصی نمی‌شود، ولی معمولا کم خونی در نوجوانان و زنان در دوران بارداری به فقر آهن مربوط می‌شود. همچنین این عارضه تمایل به جنس خاصی ندارد، چرا که برخی از بیماری‌های عامل کم‌خونی، در مردان بیشتر و برخی در زنان شایع است. به همین دلیل افراد برای درمان کم‌خونی خود به پزشک متخصص مراجعه کنند و با افکار عوامانه به درمان خود نپردازند.

این متخصص داخلی یادآور شد: خیلی از انواع کم‌خونی قابل پیشگیری نیستند. با این حال بعضی از انواع دیگر از جمله کم‌خونی بسته به فقر آهن و کمبود ویتامین، با یک رژیم غذایی پر ویتامین قابل پیشگیری است، این ویتامین‌ها و مکمل‌ها شامل آهن، ویتامین B12 و ویتامین C می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha