شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 137720

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه فشار خون بالا یکی از عارضه‌های جانبی خوردن نمک بالاست تاکید کرد: مردم از خوردن نمک پرهیز کنند زیرا براساس آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروزه در کشور حدود 12 تا 17 درصد مردم در همه گروه‌های سنی (از نوزاد تا 90 ساله) دچار فشار خون بالا هستند.

سلامت نیوز: قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه فشار خون بالا یکی از عارضه‌های جانبی خوردن نمک بالاست تاکید کرد: مردم از خوردن نمک پرهیز کنند زیرا براساس آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروزه در کشور حدود 12 تا 17 درصد مردم در همه گروه‌های سنی (از نوزاد تا 90 ساله) دچار فشار خون بالا هستند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،‌ امروزه بسیاری از متخصصان تغذیه و مسئولان وزارت بهداشت نسبت به مصرف نمک در تغذیه روزانه مردم هشدار می‌دهند زیرا استفاده بیش از حد از طعم دهنده‌ها و ادویه‌ها باعث به خطر افتادن سلامتی و بروز برخی بیماری‌ها در گروه‌های سنی خاص به ویژه کودکان و سالمندان می‌شود.

به گفته رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو امروزه بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، انواع سرطان‌ها و آسم جزو اصلی دغدغه های نظام سلامت است به طوری که این بیماری‌ها مهمترین عامل مرگ و میر اکثریت مردم کشور شناخته شده است.

معاون وزیر بهداشت هزینه‌های درمان این نوع بیماری‌ها را برای دولت بسیاری سنگین و کمر شکن دانسته و می‌گوید: اصلاح شیوه زندگی و اصلاح تغذیه و غذای جامعه از ضروریات است و با پیشگیری از بروز بیماری‌ها می‌توان به نحو چشمگیری از هزینه‌های سر سام آور در این بخش کاست.

نقش تغذیه در بروز بیماری‌های مزمن

ناصر کلانتری قائم مقام‌معاون وزیر بهداشت، به خبرنگار آنا گفت: تغذیه به عنوان زیر بنا و اساس ساختار سلامت مطرح شده است و این نقش به ویژه در گروه‌های خاص سنی مانند کودکان و نوجوانان و سالمندان مطرح و تاکید بیشتری روی آن شده است زیرا تغذیه نه تنها در شکل‌گیری اندازه‌های بدنی و جسمی نقش دارد بلکه به عنوان مثال رشد یک بچه به میزان دریافت کالری و پروتین بستگی دارد ولی تکامل و تخصصی شدن فعالیت‌های سلول‌های بدن ما و همچنین برخی از دستگاه‌های بدن نیز به نوع تغذیه ما بستگی دارد بر همین اساس شاید بدن پروتئین کافی را دریافت کند اما در صورتی که آهن لازم را دریافت نکرده باشد باعث می‌شود بخشی از مغز که مربوط به حافظه است به اندازه لازم رشد نکند.

وی تاکید کرد: نقش تغذیه را فقط در مساله رشد نباید مورد توجه قرار داد، بلکه رشد با تغذیه به اندازه کافی با دریافت پروتین و کالری ایجاد خواهد شد. مثلا اگر کودک به میزان لازم «ید» در غذا دریافت نکرده باشد، هورمونی که عملکرد سلول‌های مغزی به آن وابسته هستند در بدن کم تولید خواهد شد و در نتیجه کودک کند ذهن خواهد شد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: تغذیه در تکامل و رشد جسمی نقش بسزایی دارد و تخصصی شدن فعالیت‌های بدن به ویژه دستگاه کلیه و قلب و ریه و مانند استخوان‌ها و عضلات به نوع و میزان تغذیه افراد وابسته است زیرا هر یک از دستگاه‌های بدن تابعی از نوع تغذیه افراد هستند.

وی گفت: امروزه ما اصرار داریم که مردم از خوردن چند خوراکی از قبیل نمک و قند و روغن‌های اشباع (تنها حاوی اسیدهای چرب) پرهیز کنند زیرا اینها نشان می‌دهد که تاثیر آن در ایجاد بیماری‌های مزمن وابسته به تغذیه نقش اساسی دارد.

19 تا 25 درصد مردم دچار فشار خون بالا هستند

به گفته وی مصرف بیش از اندازه نمک، موجب دفع برخی از املاح بدن می شود و مصرف نمک زیاد پتاسیم و کلسیم بدن را دفع می‌کند. همچنین مصرف زیاد نمک می‌تواند منجر به به افزایش حجم و فشار خون شود. بنابراین اگر بگوییم یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های مزمن وابسته به تغذیه فشار خون است، بیراه نگفته‌ایم.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه فشار خون بالا یکی از عارضه‌های جانبی خوردن نمک بالاست تاکید کرد: مردم از خوردن نمک پرهیز کنند زیرا بر اساس آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروزه در کشور حدود 12 تا 17 درصد مردم در همه گروه‌های سنی (از نوزاد تا 90 ساله) دچار فشار خون بالا هستند و در گروه های سنی خاص نیز بین 19 تا 25 درصد مردم دچار فشار خون بالا هستند و همچنین 8 تا 12درصد میانگین فشار خون در تمام گروه‌های سنی است.

وی آغاز زمان گرایش به مصرف نمک و عادت به نمک خوار و شور خوری را از کودکی دانست و گفت: نوع تغذیه در دوران کودکی می تواند به عنون ایجاد کننده عادت‌های درست یا نادرست مطرح شود. اگر در طول دوران زیر 5 سال دهان کودک را به غذاهای شور عادت دهیم به طور طبیعی در تمام طول عمرش غذاهای شور خواهد خورد و به بیماری‌های فشار خونی مبتلا خواهد شد، بنابراین نقش تغذیه در دوران کودکی بسیار حیاتی است.

کلانتری یادآور شد: به مادران توصیه می‌کنیم از سن 6 ماهگی به بعد در غذاهای کمکی کودک از نمک استفاده نکنند و مادر غذا را با دهان خودش مزه مزه نکند زیرا طعم غذا را با دهان خود تطبیق خواهد داد و اگر مادر خود عادت به شورخوری داشته باشد فرزندش نیز از دوران کودکی به غذاهای شور گرایش پیدا می‌کند و بدون اینکه مادر خود متوجه باشد فرزند را از کودکی نمک خور بزرگ خواهد کرد و اگر شیرین خور باشد غذای بچه را شیرین خواهد کرد و از کودکی به سمت شیرینی سوق خواهد داد و او را دیابتی خواهد کرد.

دریافت روزانه 6 گرم نمک از نان مصرفی

وی در مورد گرایش امروزه مردم به سمت مصرف غذاهای شور و مصرف نمک بالا گفت: امروزه آردهای بی‌کیفیتی در اختیار نانوایی‌های کشور قرار می‌گیرد که نیازمند نمک بالا برای بهتر عمل آمدن خمیر است و در فرِآیند خمیرسازی این آرد باید بتواند به درستی پهن شود و از هم گسسته نشود. آردهای ما نیازمند نمک بالاست و نزدیک به 6 گرم در 24 ساعت از طریق نان نمک دریافت می‌کنیم. با مصرف نان شور، دهان به شوری عادت می‌کند.

به گزارش آنا، تحقیقات و بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که میزان نمک و شکر و همچنین انواع روغن های خوراکی در غذای مردم، بیشتر از استانداردهای جهانی است و اگر این روند به همین شکل ادامه داشته باشد، آمار بروز بیماری‌های قلبی و عروقی که مهمترین علت مرگ و میر در کشور است، به شدت افزایش خواهد یافت. در حالی که اگر عکس این قضیه اتفاق بیافتد، علاوه بر کاهش بار بیماری‌ها در کشور، شاهد کم شدن هزینه‌های سلامت نیز خواهیم بود.

بر همین اساس، وزارت بهداشت اعلام کرده است که میزان اسید چرب ترانس روغن‌ها که اکنون در روغن مصرفی خانوار 5 درصد است، تا سال 96 باید به زیر 2 درصد برسد چرا که اسید چرب ترانس در روغن‌های خوراکی عامل بروز بیماری های قلبی، عروقی، گرفتگی عروق و بروز سکته است. ضمن اینکه افزایش وزن ناشی از مصرف چربی های مضر می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری های غیر واگیر مانند دیابت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha