نایب رئیس انجمن روانشناسان ایران با اشاره به اینکه نزدیک به یک چهارم جمعیت کشور اختلال روانپزشکی دارند، گفت: آخرین آماری که از بیماری های روانی در کشور وجود دارد حدود 23 درصد است که این آمار مطابق با آمار جهانی در کشورهای پیشرفته، درحال توسعه و توسعه یافته به یک نسبت پیشرفت داشته است.

یک چهارم جمعیت کشور اختلال روانپزشکی دارند

سلامت نیوز: نایب رئیس انجمن روانشناسان ایران با اشاره به اینکه نزدیک به یک چهارم جمعیت کشور اختلال روانپزشکی دارند، گفت: آخرین آماری که از بیماری های روانی در کشور وجود دارد حدود 23 درصد است که این آمار مطابق با آمار جهانی در کشورهای پیشرفته، درحال توسعه و توسعه یافته به یک نسبت پیشرفت داشته است.

دکتر مجید صادقی در گفت و گو با ایسنا، توجه به بهداشت روان در کشور را در کاهش بروز بیماری های روانی بسیار با اهمیت دانست و گفت: بیماری های روانی بعد از بیماری قلب و عروق و تصادفات رانندگی جاده ای؛ بیشترین آمار را به خود اختصاص می دهد و از هر 4 خانواده یک خانواده درگیر بیماری روان است.

وی با تاکید بر اینکه اضطراب و افسردگی تقریبا دو سوم بیماری روانی را تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: بیماری های روانی خاموش و بی سر و صدا هستند و اضطراب و افسردگی جزو شایع ترین بیماری روانی است که در زنان به دلیل تفاوت های فیزیولوژیک و نقش اجتماعی زنان در جامعه یک و نیم تا دو برابر بیشتر از مردان بروز می کند و ممکن است تا پایان عمر بیمار به آن مبتلا باشد.

جوانی بیشترین خطر ابتلا به بیماری های روانی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره جوانی را بیشترین زمان ابتلا به بیماری های روانی دانست و یادآور شد: بیماری های روانی باعث تغییراتی در مغز بیمار می شود و به شکل اختلالات روانی در بیمار بروز می کند که بروز این بیماری ها از دهه 2 و 3 عمر فرد که در اوج توانمندی و بالا بودن عملکرد است ایجاد می شود. همچنین در دوران سالمندی بیمار به زوال عقل و آلزایمر هم دچار می شود.

صادقی با تاکید بر این مطلب که مبتلایان یه بیماری های روانی دچار بیشترین تغییر حالت در بدن می شوند، بیان کرد: تغییر در عملکرد، ایجاد افکار غیر معمول، تغییر در خلق و خو و خواب، بی اشتهایی، عدم تمایلات جنسی، افسردگی های بی جهت و خوشی های بی دلیل از عوارض ابتلا به بیماری های روانی است. همچنین در مواردی بیمار با علایم جسمی مانند سر دردهای غیر عادی، دل درد، سوء هاضمه، مشکلات قاعدگی و دردهای پراکنده در بدن به روانپزشک مراجعه می کند.

مشکلات روانی در کودکان به صورت بیش فعالی بروز می کند

نایب رئیس انجمن روان شناسان ایران بروز بیماری های روانی را در کودکان به صورت بیش فعالی دانست و افزود: بیش فعالی و کم توجهی بیماری است که در پسران بیشتر از دختران ایجاد می شود که باید درمان شود تا فرد در آینده با مشکل جدی مواجهه نشود. همچنین والدین روش های فرزند پروری را به شکل صحیحی اجرا کنند و با شناختن ظرفیت و توانایی های کودک خود و دیگران؛ توقع انجام فعالیت ها را از وی داشته باشند.

وی با اشاره به این نکته که درصد قابل توجهی از این بیماران قابل درمان هستند، اظهار کرد: بسیاری از بیماری های دیگر مانند دیابت و فشار خون درمان نشده باعث بروز بیماری های روانی در فرد می شود و با کنترل، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج و درمان آنها می توان از مبتلا شدن فرد به بیماری های روانی جلوگیری کرد.

مهاجرت عاملی موثر در افزایش بروز اختلال روانپزشکی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مهاجرت را عامل موثری در افزایش بروز بیماری های روانی دانست و گفت: مهاجرت از روستا به شهر و از شهرها به کشور های دیگر باعث افزایش بیماری های روانی و آسیب به فرد می شود. شهرنشینی و آلودگی هوا همدر بروز بیماری ها موثر است.

صادقی تغذیه مناسب، تغییر در سبک زندگی، ورزش و وقت گذراندن با خانواده را راهکاری موثر در جلوگیری از بروز بیماری های روانی دانست و در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است که به این بیماران روانی برچسب نزنیم، طردشان نکنیم و فکر نکنیم که باید از آنها دوری کرد زیرا آنها به دلیل ترس از برچسب خوردن در جامعه از مراجعه کردن به پزشک خودداری می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha