شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

تا قبل از سه سالگی، "ترس" به طور کامل آموخته نشده است به همین دلیل بیشتر جنبه ی تقلیدی دارد. ترس به معنای واقعی از سه سالگی بطور آگاهانه ابراز می شود و میزان و نوع آن تا حد زیادی به سبک رفتاری پدر و مادر بستگی دارد.

سلامت نیوز: تا قبل از سه سالگی، "ترس" به طور کامل آموخته نشده است به همین دلیل بیشتر جنبه ی تقلیدی دارد. ترس به معنای واقعی از سه سالگی بطور آگاهانه ابراز می شود و میزان و نوع آن تا حد زیادی به سبک رفتاری پدر و مادر بستگی دارد.

دکتر افسانه صمدزاده، روان شناس در گفت و گو با ایسکانیوز تصریح کرد: ترس حاصل یادگیری است وما خیلی از فرصت ها را به خاطر ترس از دست می دهیم. خیلی وقت ها می توانیم از طریق یادگیری این تهدید ها را تبدیل به فرصت کنیم. ما ترس را اگر تهدید ببینیم این تهدید را با تاثیر آموزش می توانیم به فرصت تبدیل کنیم.

صمدزاده گفت: احساس ناخوشایند اما طبیعی در برابر واکنش به خطرات واقعی را ترس طبیعی می نامیم که وجود آن هم توعی سلامتی محسوب می شود و به بقای انسان کمک می کند.

او افزود: پدیده ترس یک غریزه طبیعی است که در انسان از بدو تولد وجود دارد. اما هرگاه به دلیل تغییراتی که در شدت و نوع آن به وجود می آید از حالت عادی خارج می شود.

این روان شناس خاطر نشان کرد: ترس احساس ناخوشایندی است که در رویارویی با خطرایجاد می شود. ترس یک احساس و هیجان است که در ذهن افراد پرورش پیدا می کند.ترس یک احساس و هیجان است که اگر هر انسانی بتواند منبع این هیجانات خود را شناسایی کند می تواند آن را مدیریت کند.

صمدزاده بیان کرد: ترس غالبا احساس ناخوشایندی دارد و همین هم تعریف شده بر ماهیت آن است چرا که این هیجان در زمانی باید ابراز شود که خطر بیرونی ودرونی سلامت فرد را تهدید کند. در جریان تکامل انسان، احساس ترس برای بقای بشر لازم است.

تا انسان را در رویارویی با خطر آگاه و آماده دفاع ،حمله یا فرار کند. اینکه واکنش فرد در برابر تهدید یا ترس باشد.

این روان شناس اظهارکرد: بطور کلی دونوع ترس وجود دارد؛

نخست، ترس طبیعی؛ که در جریان تکامل باید وجود داشته باشد همانند ترس از حیوان درنده . دوم، فوبی یا ترس بیمارگونه؛ ترس های غیرواقعی که منشا مادی و وجودی ندارد. ترس باعث عقب نشینی می شود و جنبه تعمیمی دارد و از سه سالگی شروع می شود و در 11 سالگی جنبه تعمیمی به خود می گیرد که ترس تجربه شده در موقعیت را در سایر موقعیت ها هم تعمیم می دهند و همان واکنش مشابه ظاهر می شود.

عوامل موثر در نوع و میزان ترس را این گونه عنوان کرد:

سن، جنس، تجارب گذشته، میزان رشد ذهنی، ارزش های اجتماعی و فرهنگی، درجه امنیت کودک در خانوادهسبک تربیتی پدر و مادر در یادگیری خیلی از ترس ها موثر است. زیرا فوبی ها ترس هایی هستند که با خطر واقعی آن موقعیت تناسب ندارند.

او اشاره کرد: هر فرد واکنش متفاوتی در مقابل ترس دارد. ترس از اضطراب متفاوت است زیرا اضطراب منبع بیرونی یا تهدید خارجی ندارد در حالیکه ترس یا از یک تهدید درونی ویک تهدید خارجی منشاء می گیرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha