شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 137742

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه کمبود منیزیم عاملی موثر بر پوکی استخوان است، تاکید کرد: تنها مصرف مکمل‌های کلسیم برای رفع پوکی استخوان کافی نیست، چراکه کلسیم مانع از جذب منیزیم می‌شود و کمبود آن باعث ایجاد پوکی استخوان است.

سلامت نیوزیک متخصص تغذیه با بیان اینکه کمبود منیزیم عاملی موثر بر پوکی استخوان است، تاکید کرد: تنها مصرف مکمل‌های کلسیم برای رفع پوکی استخوان کافی نیست، چراکه کلسیم مانع از جذب منیزیم می‌شود و کمبود آن باعث ایجاد پوکی استخوان است.

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه منیزیم نقش مهمی در واکنش‌های بیوشیمیایی بدن دارد و باعث آزاد شدن انرژی از سلول‌ها می‌شود، گفت: منیزیم سبب پایداری ساختمان ژن‌های بدن، DNA و RNA می‌شود. بنابراین در ساخت مواد پروتئینی شرکت می‌کند و در صورت کمبود آن در بدن باعث عدم رشد مناسب می‌شود.

وی در ادامه افزود: پروتئین‌ها، قند شیر، ویتامین D و هورمون رشد سبب افزایش جذب منیزیم در بدن می‌شوند و در آرامش پذیری عصبی، ماهیچه‌ای و حرکتی موثرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطر نشان کرد: منیزیم به عنوان یک عنصر معدنی باعث هدایت تحریک عصبی، انقباض طبیعی عضلات، نگه داشتن متابولیسم پایه در حد طبیعی، تاثیر موثر بر ترشح هورمون تیروکسین و تنظیم حرارت بدن می‌شود و کمبود آن که بیشتر در افراد الکلی اتفاق می‌افتد که سبب تند مزاجی، تشنج و پرش عضلات است.

سهیلی آزاد با بیان اینکه اگر کودکان در سنین یک تا سه سالگی، منیزیم مورد نیاز را از طریق شیر مادر دریافت نکنند، دچار ورم بدن می‌شوند، تصریح کرد: گرفتگی عضلانی، تحریک‌پذیری عصبی، آهکی شدن بافت‌های نرم بدن مانند کلیه، گرفتگی شریان‌های بدن، اختلال رفتاری و ضعف بدن از نشانه‌های کمبود منیزیم است.

وی با اشاره به اینکه مقدار احتیاجات روزانه به منیزیم در شرایط مختلف فیزیولوژیکی متفاوت است، گفت: در نوزادان تا یک سالگی روزانه 60 میلی گرم، از یک تا هفت سالگی روزانه 150 میلی‌گرم و 10 تا 14 سالگی روزانه 250 میلی گرم احتیاج است. دریافت 450 میلی‌گرم روزانه این عنصر برای زنان باردار و شیرده نیز الزامی است.

این متخصص تغذیه در پایان با بیان اینکه منیزیم از طریق مواد غذایی بیشترین جذب را دارد، یادآور شد: قهوه، کاکائو، حبوبات، غلات به خصوص سبوس گندم، برنج، جو و سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو و گشنیز سرشار از منیزیم مورد نیاز بدن است و در صورت عدم دریافت آن عوارضی را برای افراد به دنبال دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha