یک متخصص بیماری‌های دهان و دندان عنوان کرد: به تمام افراد توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز بوی بد دهان به جز مواردی که مربوط به بزرگ شدن لوزه است از «زبان پاک کن» استفاده کنند.

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های دهان و دندان عنوان کرد: به تمام افراد توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز بوی بد دهان به جز مواردی که مربوط به بزرگ شدن لوزه است از «زبان پاک کن» استفاده کنند. 

دکتر سید احمد قائم مقامی در گفت‌‌و‌گو با آنا گفت: بوی بد دهان علل مختلفی از قبیل پوسیدگی دندان، دندان شکسته، تورم لثه‌ها، کم آبی و خشکی دهان، بزرگ شدن لوزه، استرس و ... دارد. برخی افراد به دلیل ابتلا مکرر به سرماخوردگی، گلو درد و بیماری‌های عفونی دچار تورم لثه و بوی بد دهان می‌شوند که این افراد باید به متخصص گوش، حلق و بینی برای برطرف کردن بیماری خود مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه خشکی دهان یکی از مهم‌ترین علت بوی بد دهان است عنوان کرد: به طور کلی تمام افراد باید روزانه 5 الی 6 لیوان آب مصرف کنند تا دچار خشکی دهان نشوند. مصرف آب به مقدار کم و یا مصرف برخی داروها موجب خشکی دهان می‌شوند که در نتیجه فرد دچار بوی بد دهان می‌شود.

این متخصص بیماری‌های دهان و دندان در ادامه افزود: برخی افراد در هنگام بیدار شدن از خواب احساس تلخی و خلط در گلوی خود را دارند که این مساله موجب خشکی دهان و بوی بد دهان می‌شود که به این افراد توصیه می‌شود پس از شست‌وشوی دندان‌ها مقداری ماست را به مدت 3 الی 4 دقیقه بر روی زبان خود بگذارند سپس به کمک زبان پاک کن، قاشق پلاستیکی و یا مسواک نرم ماست را به آرامی بر روی زبان بکشند این عمل علاوه بر شست‌و‌شوی پرزهای زبان موجب رفع بوی بد دهان می‌شود.

قائم مقامی در ادامه افزود: برخی بیماران سرطانی به دلیل انجام رادیوتراپی و شیمی‌درمانی و هم چنین افراد مسن به دلیل مصرف برخی داروها موجب خشکی دهان و در نتیجه بوی بد دهان می‌شوند که به این افراد توصیه می‌شود برای مرطوب نگه داشتن دهان از بزاق مصنوعی استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های دهان و دندان در پایان خاطرنشان کرد: روی زبان پوشیده از پرزهایی از جنس کراتین است که در شرایط خاصی این پرزها بلند می‌شوند و موجب می‌شود زمانی که فرد غذا مصرف می‌کند در لا به لای این پرزها باقی بماند و بوی بد دهان را ایجاد کند بنابراین به تمام افراد توصیه می‌شود صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و شست‌وشوی دندان‌ها از زبان پاک استفاده کنند که این مساله موجب ریزش این موهای بلند می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • maryam ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    1 0
    تا حالا کسی نتو نسته درمانی برای بوی بد دهان پیدا کنه همه تبلیغات دروغه