براساس اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۰۰میلادی تولید گاز گلخانه‌ای کشور ۳۱۵میلیون تن بود اما با گذشت ۱۵سال هم‌اکنون ایران سالانه بیش از ۵۵۰میلیون تن گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. این رقم ایران را در رتبه نهم کشور تولید‌کننده گاز گلخانه‌ای جهان قرار داده است.

سلامت نیوز: براساس اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۰۰میلادی تولید گاز گلخانه‌ای کشور ۳۱۵میلیون تن بود اما با گذشت ۱۵سال هم‌اکنون ایران سالانه بیش از ۵۵۰میلیون تن گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. این رقم ایران را در رتبه نهم کشور تولید‌کننده گاز گلخانه‌ای جهان قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، هزینه‌های اجتماعی تخریب محیط‌زیست بر اثر مصرف حامل‌های انرژی فسیلی در كشور براساس مطالعات بانك جهانی و سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران، در سال1391 حدود 10میلیارد تومان براساس قیمت‌های ثابت سال1381 است كه معادل 20درصد تولید ناخالص داخلی كشور در آن سال اعلام شده است. در واقع بیش از 20درصد از تولید ناخالص داخلی كشور در سال1381 صرف هزینه‌های اجتماعی ناشی از تخریب محیط‌زیست به‌دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این‌باره گفت: علت اصلی افزایش دما و كاهش بارندگی در سال‌های اخیر، انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌دلیل مصرف بالای انرژی‌های فسیلی و استفاده از الگوهای توسعه ناپایدار است. علی محمد شاعری با بیان این مطلب اظهار داشت: حدود 80درصد علت تغییرات آب و هوایی انرژی‌های فسیلی هستند و 20درصد مابقی به‌علت فرایندهای غلط صنعتی، كاهش پوشش گیاهی پیرامون شهر به‌دلیل تخریب مراتع و اراضی كشاورزی و... است. وی با بیان اینكه صنایع با مصرف بالای انرژی‌های فسیلی و تولید آلاینده یكی از معضلات شهر تهران هستند، افزود: همچنین كاربری‌های مسكونی، اداری و تجاری با مصرف بی‌رویه انرژی و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای موجب افزایش دما و درنهایت كاهش بارندگی در تهران شده‌اند.

مشكلات ناشی از افزایش دما و كاهش بارندگی سبب می‌شود پدیده‌هایی مانند بیابان‌زایی، كاهش آب، گسترش ریزگردها و افزایش انواع آلاینده‌های زیست‌محیطی و محصولات كشاورزی، كاهش جنگل‌ها و فضای سبز ایجاد شود. رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تأكیدبر اینكه همه دستگاه‌های ذیربط باید در این حوزه به مسئولیت‌های خود عمل كنند، تصریح كرد: وزارت نفت، صنایع، نیرو، جهادكشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت كشور و شهرداری‌های سراسر كشور با كمك مردم باید منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای را دقیقا شناسایی و تحت كنترل و مدیریت خود درآورند.

شاعری با اشاره به راه‌حل اساسی برای برون رفت از این وضیعت گفت: استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر و سرمایه‌گذاری در این بخش، ساماندهی صنایع آلاینده براساس مقررات صنعت سبز، توسعه صنایع با درنظرگیری ضوابط محیط‌زیستی، بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی، مدیریت منابع آب و توسعه فضای سبز و استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت پسماند ازجمله راهكارهای مقابله با این پدیده است كه امیدواریم با مشاركت تمامی شهروندان، حمایت دولت و شهرداری اجرایی شود.

محمدحسین اردشیری مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست وزارت نفت چندی پیش گفته بود كه تا سال۲۰۲۰ همه فعالیت‌های ما برای كنترل گازهای گلخانه‌ای به‌صورت داوطلبانه خواهد بود، اما بعد از آن مشمول جرایمی مانند مالیات بستن به نفت و امثال آن می‌شویم كه شاید مشكلات آن كمتر از مشكلات انرژی هسته‌ای نباشد.

    تلاش برای كاهش گازهای گلخانه‌ای

تلاش برای كاهش تولید گازهای گلخانه‌ای با تكیه بر استفاده از بیوگازها در برخی كشورهای جهان ازجمله آلمان تقریبا از یك دهه گذشته رونق چشمگیری داشته است و شهرداری تهران نیز برای كاهش گازهای گلخانه‌ای اقدامات قابل‌توجهی را در دست اجرا دارد.

ازجمله اقدامات شهرداری تهران برای استحصال بیوگاز، احداث كارخانه هاضم زباله در شرق تهران است كه استحصال گاز متان و تولید برق از آن در دستور كار است. صنعت تولید بیوگاز از زباله‌های شهری عنوان زیست‌محیطی‌ترین پروژه‌های شهرهای بزرگ جهان است كه از سوی بسیاری از شهرداری‌های جهان مورد توجه قرار گرفته ‌است.

    جو زمین چطور گلخانه می‌شود؟

شاید بسیاری از شما فقط دی‌اكسید كربن را به‌عنوان گاز گلخانه‌ای بشناسید اما باید بدانید كه دی‌ نیتروژن اكسید (گاز خنده)، متان، بخار آب و ازت هم جزو گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شوند. این گازها فضای گلخانه‌ای را در اطراف زمین ایجاد می‌كنند. یعنی همانند گلخانه‌ها كه وقتی نور خورشید وارد محیط می‌شود به‌دلیل جداره شیشه‌ای، بخشی از آن دوباره به درون گلخانه برمی‌گردد در اطراف زمین هم چنین حالتی روی داده و موجب می‌شود تا جو زمین شبیه به فضای داخل گلخانه از بیرون گرم‌تر شود. این ساده‌ترین تعریف از حالت گلخانه‌ای است كه در جو زمین ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha