چند وقت پیش هم كه در اهواز باران آمد این‌باران تبدیل به بارانی اسیدی شد و افراد زیادی را در شهر اهواز راهی بیمارستان كرد. چرا كه به علت وجود این ریزگردهای اسیدی و معدنی در سطح شهر و مخلوط شدن آن با باران، این نعمت الهی برای شهروندان تبدیل به دردسر شد و مردم اهواز احساس خفگی و تنگی نفس كردند.

کارخانه های صنعتی اهواز، مقصر تولید ریزگردهای اسیدی

سلامت نیوز:چند وقت پیش هم كه در اهواز باران آمد این‌باران تبدیل به بارانی اسیدی شد و افراد زیادی را در شهر اهواز راهی بیمارستان كرد. چرا كه به علت وجود این ریزگردهای اسیدی و معدنی در سطح شهر و مخلوط شدن آن با باران، این نعمت الهی برای شهروندان تبدیل به دردسر شد و مردم اهواز احساس خفگی و تنگی نفس كردند.

به گزارش سلامت نیوز، اسماعیل كهرم در روزنامه اعتماد نوشت: اهواز شهری است كه متاسفانه در یك موقعیت جغرافیایی بد قرار گرفته است. این شهر در مجاورت دایمی تالاب هورالعظیم، است كه بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یكی از بزرگ‌ترین تالاب‌های داخلی ایران است.

با وجود اینكه حدود یك سوم این تالاب در اهواز است و مابقی آن در كشور عراق اما نقش پر رنگی در آلودگی هوای اهواز دارد. هورالعظیم سابقا آب زیادی داشت و نسیمی كه بر این تالاب می‌وزید باعث می‌شد هوای اهواز مرطوب و پر‌طراوت شود و شهر را زنده نگه دارد اما متاسفانه با مدیریت نادرست و تحمیل انواع صنایع به شهر اهواز این تالاب در معرض نابودی قرار گرفت و آب داخل تالاب رو به كاهش رفت كه همین مساله باعث شد دیگر خبری از نسیم مرطوب و پر از طراوت در شهر اهواز نباشد.

متاسفانه در شهر اراك هم مساله اینچنین است، منطقه ٧٠ قله كه در ۲۵ كیلومتری شرق اراك قرار دارد و مانند زنجیری از شمال اراك شروع می‌شود، زمانی طراوت و هوای پاك را برای شهر اراك به همراه داشت اما اكنون به علت ورود صنایع، این منطقه با مشكل مواجه شده است. همچنین تالاب داوودآباد یا میقان كه در ۱۵‌كیلومتری شمال شرقی اراك واقع شده است نیز به علت معدن و جاده‌ای كه وسط این تالاب ایجاد شده است، آب كمی كه درون آن قرار داشت تخلیه شده و می‌خواهند مابقی آن را نیز خارج كنند تا صنایعی كه به‌شدت برای منطقه و شهروندان ضرر دارد به راحتی به كارشان ادامه دهند.  زمانی كه صدام هور‌العظیم را در دوره جنگ خشكاند، هزاران نفر از قدیمی‌ترین طوایف اهواز كه از تالاب زندگی خود را تامین می‌كردند، دچار مشكلات متعددی شدند و از آن زمان به بعد به علت مدیریت نادرست و عدم توجه به این بخش، شهر اهواز گرفتار شد و نه تنها هوای اهواز طراوتش را از دست داد، بلكه ریزگرد‌ها و آلودگی‌ها مهمان‌های ناخوانده شهر اهواز شدند.

بستر هورالعظیم محلی شد برای انباشت رسوبات آلی كه ناشی از گیاهان و جانورانی بود كه به مرور زمان تلف شده بودند و بقایای آنها در آب ریخته شده بود، اما تا زمانی كه آب در این محل قرار داشت این رسوبات هیچ مشكلی ایجاد نمی‌كردند. ولی كم كم كه تالاب با مشكل كمبود آب مواجه شد با كوچك‌ترین باد، رسوبات ایجاد شده در بستر تالاب از روی زمین جدا و در هوا معلق می‌شوند كه همین مساله عاملی در ایجاد ریزگرد برای شهر اهواز است.

عامل دیگر برای ایجاد ریزگرد در شهر اهواز وجود كارخانجات صنعتی در این شهر است. به علت تحریم‌های اقتصادی كارخانه‌ها نمی‌توانند از فیلتر استفاده كنند و ریزگردهای اسیدی را به هوا می‌سپارند و همین امر باعث آسیب رسیدن به سلامتی مردم می‌شود. چند وقت پیش هم كه در اهواز باران آمد این‌باران تبدیل به بارانی اسیدی شد و افراد زیادی را در شهر اهواز راهی بیمارستان كرد. چرا كه به علت وجود این ریزگردهای اسیدی و معدنی در سطح شهر و مخلوط شدن آن با باران، این نعمت الهی برای شهروندان تبدیل به دردسر شد و مردم اهواز احساس خفگی و تنگی نفس كردند.

باید تاكید كنم كه آلودگی هوای شهر اهواز بسیار به آلودگی شهر اراك شباهت دارد. متاسفانه باید بگویم كه شهرهای اهواز، اراك و تهران تبدیل به زندانی شیشه‌ای شده‌اند كه داخلش پر از غبار است و شهروندان در این شرایط نه تنها سلامت جسمی، بلكه دیگر آرامش روحی و روانی نیز ندارند. باید آگاه بود كه هر هكتار جنگل می‌تواند هفت هزار تن غبار را جذب خود كند و این مهم‌زمانی برای آلودگی هوای شهر اهواز موثر واقع می‌شود كه مسوولان به این امر توجه كنند. ما می‌توانیم برای مقابله با آلودگی شهر اهواز از گیاهان مقاوم در برابر خشكی اطراف این شهر استفاده كنیم و از طرفی اگر از خشك شدن تالاب شادگان نیز جلوگیری شود، قطعا در آینده‌ای نزدیك اهواز نجات پیدا خواهد كرد. یكی دیگر از عواملی كه به كاهش آلودگی هوا كمك می‌كند، بحث تحریم‌هاست كه امیدوارم با پیشرفت مذاكرات اتمی هر چه زودتر سایه تحریم‌ها از بالای سر كشور برداشته شود تا كارخانه‌ها مجهز به فیلتر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha