وزیر بهداش درمان و آموزش پزشکی از اپیدمی سوم انتقال ویروس ایدز در کشور ابراز نگرانی کرد .

دکتر  کامران باقری لنکرانی در حاشیه برگزاری نخستین جلسه ستاد برگزاری هفته سلامت در جمع خبرنگاران گفت:‌ نگرانی ما در خصوص بحث اپیدمی سوم انتقال ویروس ایدز است که با توجه به جوان بودن جمعیت کشور انتقال جنسی این ویروس به جامعه آسیب برساند .
باقری لنکرانی گفت:‌ وزارت بهداشت در زمان حاضر در حال برنامه ریزی برای مقابله با اپیدمی سوم ویروس که از راه جنسی منتقل می شود است که در این راستا در تلاش است تا همکاری های ارگان ها ی مختلف را جلب کند.
وی در خصوص برنامه های وزارت بهداشت در خصوص اپیدمی سوم ایدز در کشور گفت: این وزارتخانه در تلاش است تا برنامه های خود را مطابق با فرهنگ و باورهای اعتقادی جامعه تنظیم کند .
وی گفت:‌ در این برنامه گروه های در معرض خطر با عمق بیشتری نسبت به گروه های دیگر مورد توجه قرار می گیرند .
وزیر بهداشت افزود: درزمان حاضر امکانات درمان ، تشخیص و مشاوره با گستردگی هر چه بیشتر در سطح کشور فراهم شده است .
باقری لنکرانی اظهار امیدواری کرد با تمهیدات انجام شده اپیدمی سوم اتفاق نیافتد و این بیماری در اپیدمی سوم همانطور که در اپیدمی دوم کنترل شده، ‌کنترل شود .
وزیربهداشت، با بیان اینکه بیماری ایدز تاکنون دو اپیدمی در کشور داشته افزود: اپیدمی اول به فاکتور های خونی آلوده و اپیدمی دوم نیز در بین معتادان تزریقی اتفاق افتاد .
وی به برنامه کاهش آسیب اشاره کرد و گفت: در این برنامه بخش معتادات تزریقی، محور اصلی بود که طی پنج سال گذشته تاکنون، رشد بیماران آلوده به اچ آی وی کاهش یافته است.
وزیر بهداشت، این کاهش رشد را نشان دهنده موفقیت برنامه های کاهش آسیب وزارت بهداشت عنوان کرد .
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی محسوب می شود که آمار شفافی را در سطح بین المللی و ملی در خصوص ایدز ارایه داده است.
وزیر بهداشت افزود: برنامه های ایران در خصوص اچ آی وی/ ایدز در زمان حاضر به صورت الگوی مورد قبول در سطح جهان مطرح است.
*** استقلال دو اداره بیماری های واگیر و غیرواگیر
وی به استقلال دو اداره بیماری های واگیر و غیر واگیر در مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت اشاره کرد گفت:‌ لازم است به بیماری های غیر واگیر نقش مناسبی در نظام سلامت داده شود ضمن اینکه بیماری های واگیر هم مشکلات خاص خود را دارند.
باقری لنکرانی گفت: ‌به نظر می آید که به این دو مقوله به صورت کاملا تخصصی پرداخته شود. نمی شود از همه گیری چاقی به عنوان نمونه چشم پوشی کرد و از طرفی هم نمی توان از بیماری های باز پدید و نوپدید صرفنظر کرد .
وی گفت: تحول ساختاری در مرکز مدیریت بیماری ها مستند به نظرات کارشناسی جدی است و نظر فردی و سلیقه ای مطرح نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha