در هر جامعه ای با فرد متخلف به نحو مناسب و بازدارنده برخورد می شود. آیا اگر در جامعه ما هر کسی مثل متخصصین تخلف کند (زیر میزی بگیرد) و به حقوق خودش قانع نباشد، چاره و اقدام بازدارنده این است که یک شبه حقوقش را چند برابر زیاد کنیم؟!! این که به جایزه بیشتر شبیه است.

افزایش تعرفه ها،جایزه پزشکان برای زیر میزی نگرفتن

سلامت نیوز: جمعی از پزشکان عمومی ،پرستاران و پیراپزشکان طی نامه ای که در سفر اخیر رئیس جمهوری به اصفهان به ایشان داده شد خاستار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شدند.

 

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این نامه در زیر می آید:

باسمه تعالی
رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکترروحانی
ضمن عرض سلام و احترام
ما گروهی از جامعه پرستاری و پیراپزشکی ایران هستیم. متاسفانه در ماههای اخیر در دولت تدبیر و امید چنان بی عدالتی در سیستم بهداشت و درمان آغاز شد که خاطر تمام همکاران را مکدر نمود و انگیزه خدمت به خلق را از آنها گرفت و شوق خدمت به بیماران را که با انبوهی از آلام به مراکز درمانی مراجعه می کنند در بین همکاران از بین برد.

حرفهایی که ای کاش زده نمی شد و شنیدن این حرفها از وزیر بهداشتی که خودش و دیگر متخصصین را، نابغه های انگشت شمار این سرزمین! می داند، فاجعه است و سوالاتی پیش آمد که کنجکاو شنیدن جواب آنها از جنابعالی هستیم:


1-    در دنیا نسبت حقوق پزشکان متخصص و کادر پرستاری حدودا 3-2 برابر است. دولت تدبیر و امید با کتاب جدید ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت، این اختلاف که قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت 30-20 برابر بود را به 150-100 برابر رساند. آیا این اختلاف با شعار عدالت محوری نظام مقدس جمهوری اسلامی ناهمخوان نیست؟ آیا هر شخصی می تواند با اعمال سلیقه های شخصی اصول اصلی این نظام مقدس را به چالش بکشاند؟ آیا در دنیا کسی نمی فهمد و فقط آقای دکتر قاضی زاده هاشمی می فهمند که این اختلاف حقوق چند برابری باید باشد؟


2-    وزیر بهداشت محترم به پرستارانی که به این بی عدالتی اعتراض داشتند فرمودند که شما اصلا حقوق خود را با متخصصها مقایسه نکنید و حقوق خود را با خبرنگارها مقایسه کنید.

مگر مواقعی که ما پرستاران و پیراپزشکان پا به پای متخصصها در خون و ترشحات آلوده بیماران صادقانه از جان مایه می گذاریم خبرنگاران آنجا هستند؟ کار پرستاران و پزشکان متخصص و مشاغل درمانی اصلا چه ربطی به خبرنگارها دارد؟

چرا آقای وزیر بهداشت با بیان چنین تعبیرهای بیجا و بی موردی به خودشان حق می دهند به گروهی از مشاغل زحمتکش این مملکت توهین کنند؟ مگر در این مملکت فقط ایشان و همکارانشان زحمت می کشند؟


3-    در تبلیغاتی که طی چند ماه گذشته در رسانه ملی انجام شد بارها و بارها به مردم گفته شد: از یارانه انصراف دهید تا این یارانه ها صرف بهداشت و درمان مردم شود. آیا در مملکت ما، نیازمندتر از متخصصین محترم جامعه پزشکی پیدا نشد که این سرمایه مملکت به صورت یکجا و بدون نیازسنجی و کار کارشناسی به حساب این قشر سیری ناپذیر ریخته شد؟


4-    جناب رئیس جمهور، همانگونه که مستحضرید طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری 9 سال است که تصویب شده و هر سال به بهانه داشتن بار مالی برای دولت اجرایی نشده است. پس چطور برای متخصصان در عرض یک ماه کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت نوشته شد و ناگهان در کل ایران اجرایی شد؟ آیا کتابی که باعث شد حقوق دریافتی چند ده میلیون تومانی متخصصان در عرض یک ماه حدودا 4 برابر شود برای دولت بار مالی نداشت؟


5-    در هر جامعه ای با فرد متخلف به نحو مناسب و بازدارنده برخورد می شود. آیا اگر در جامعه ما هر کسی مثل متخصصین تخلف کند (زیر میزی بگیرد) و به حقوق خودش قانع نباشد، چاره و اقدام بازدارنده این است که یک شبه حقوقش را چند برابر زیاد کنیم؟!! این که به جایزه بیشتر شبیه است.

آیا اگر باز هم تخلف کنند و زیرمیزی بگیرند دولت می خواهد در فاز بعدی دوباره حقوقشان را چند برابر کند؟ اگر در صنف یا گروهی اخلاق حاکم نباشد تا کی و تا کجا باید به آنها باج داد؟ آیا همین که تمام درآمدهای بخش درمان را قبضه کرده اند برای جناب وزیر بهداشت کافی نیست؟


و در آخر اینکه نتیجه این سیاستهای غلط، چیزی جز ایجاد دشمنی و تفرقه بین پزشکان متخصص و بقیه کادر درمان نیست. آیا این کارها باعث از هم پاشیدن شالوده نظام سلامت که همان نیروی انسانی است نمی شود؟

جناب رئیس جمهور، جواب این حقوق ضایع شده را چه کسی می دهد؟ فراموش نکنیم که همه ما در درگاه الهی باید جوابگوی اعمال خود باشیم. عالم محضر خداست.


با تشکر فراوان
جمعی از پرستاران و پیراپزشکان ایران اسلامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    36 6
    درود برشماپرستاران ودرودبر سلامت نیوز برای انتشار خبر مطالب بالا عین واقعیت است من درخصوصی ماهیانه حقوق اداره کار پایه 700 میگیرم ومتخصصین با درامد نجومی باز هم درامدشان توسط وزیر بهداشت چند برابر شده.خودتان قضاوت کنید
  • نوریان ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    32 5
    از بس حقیقت بود گریم گرفت به خدا
  • عطار ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    35 3
    ضمن تایید مطالب فوق تشکر هزار باره دارم از سایت عدالت محور سلامت نیوز بخاطر امانت داری در انعکاس اخبار پرستاری.
  • پرستار دولتی ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    43 3
    این حرف ها و سوالات همه ی پرستاران این مرزو بوم است. مسوولین پاسخگو باشند!
  • گلي ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    39 4
    ان شنيدستي كه در اقصاي دور بارسالاري بيافتاد از ستور گفت چشم تنگ دنيا دوست را يا قناعت پر كند يا خاك گور!!!!
  • پرستار ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    43 3
    آفرین بسیارواقع گرایانه بودامیدوارم رییس جمهوربرخلاف وزیرپزشکان گوشی برای شنیدن درددلهای ماداشته باشدوجلوی این بیعدالتی وزیاده خوری وزیاده خواهی پزشکان رابگیرد
  • محمد یزد ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    42 3
    نتیجه بیعدالتی شدیدی که رسما توسط وزارت پزشکان ایجاد شد نهایتا دلسردی پرستاران و زیان و ضرر بیماران خواهد بود چرا که وجدان پرستار هم حد و اندازه ای دارد و تا ابد چشم بر این بیعدالتی ها نخواهد بست
  • حامد ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    32 2
    واقعا اینها افتاده اند به جان بیت المال و سیر هم نمی شوند. خدا ازتون نگذره
  • یک ایرانی ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    2 89
    باسلام،واقعا متاسفم برای کسانی که میدونن خودشون در چه حدی هستند ولی میخان خودشون رو بیشترجلوه بدن..پرستاران زحمت کش بجای اینکه خودشون رو با پزشکان مقایسه کنن بهتره که از راه درست و اصولی بدنبال احقاق حقشون باشن..اگه جناب وزیر شما رو با خبرنگاران مقایسه کردن بخاطر اینه که توو چندماه گذشته خودشماها قضیه ی مقایسه پرستاران وپزشکان رو شروع کردین و مدام به این بحث ادامه دادین و اگر از همون ابتدای این شورش و حرکت ب اصطلاح حق خواهانه خودتون اصول انتقاد رو رعایت میکردین ایشون هم مجبور نمیشدن این صحبتا رو بکنن واز این مثالها استفاده کنن..جامعه پرستاری درچندماه گذشته بیشترین توهین ها رو به پزشکان کردن در حالی که این به احقاق حقشون هیچ کمکی نمیکرد..پس ایشونم حق داشتن جواب توهینهای شما رو با همین حرفها بدن..
    • حامد 2 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      2 0
      دوست عزیز پزشک چرا شما فکر می کنی برقراری عدالت شورش هستش !؟ مگر پرستاران چه چیزی جز اجرای قانون تصویب شده رو دارن!؟ دوست پزشک عزیز اگر یک سری توهین کردن از گروه شما بودن جهت تخریب عدالت خواهی پرستاران!! بعضی از پزشکان که رشوه می گیرند اسم کارشان چیست؟؟ دوست پزشک عزیز چرا همه چیز رو برای گروه خودتون می خواین!؟ آیا به جز این هستش که پرستار حقوق ثابت می گیره و تعرفه کارش می ره به جیب شما!؟ اسم این حق الناس نیست!؟ آیا جز اینه که همه چیز رو برای شما جدا در نظر میگیرن و بقیه کادر درمان ی طرف!؟ اگر پزشک سالاری نیست خب شما اسم این رو چی می ذاری!؟ متاسفانه این سیاست غلط باعث شده این دو گروه مقابل هم قرار بگیرند!! پزشک عزیز کاش جای پرستار بودی و کلاه خودت رو قاضی می کردی و صحبت می کردی!! خدا تو دل های شکسته هستش!! دل پرستاران بد شکسته!! امیدوارم وزیر محترم بهداشت صدای پرستاران رو بشنوه و به پرستاران اهمیت قایل بشه اون موقع هستش که به نیکی تا سالها از ایشون یاد میشه!!
    • نرس ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      1 0
      پزشک ایرانی ما عرف جهانی که توی جهان حاکمه رو میخوایم حتی توی عربستان هم فاصله پزشک و پرستار ۲/۴هست ولی ایران صد برابر ....شما سواد سیستم درمان نداری وسیستم خرابه
    • پرستار آرست ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      1 0
      با سلام . بسيار متأسفم براى افرادى که خودشونم نميدونن در چه حدى هستن! ميگن يکى به دروغ گفت سر کوچه نذرى ميدن ، وقتى ديد همه برا گرفتن نذرى دارن ميرن خودش ظرفشو برداشت و دويد دنبال دروغ خودش ! داستان گروهى هم تو جامعه اينجوريه! دوست عزيز ، همه ما در جامعه برابر هستيم ، يک انسان ، يک شهروند ، يک ايرانى... به جناب وزير بگيد کشورهاى ديگه دنيا هم سيستم درمان دارند بگيد وقتى با افتخار تو تلويزيون اعلام ميکنه فلان دارو رو فقط کشور فلان توليد ميکنه ، وقتى ميگه فلان عمل فقط تو فلان کشور انجام ميشه يا ... وقتى مبناى مقايسه کشورهاى سطح اول درمان اند ، براى سيستم ادارى و حقوقى هم بايد مبنا همون باشه اين خيلى مسخره هست که وزير بياد بگه مثلا تو بورکينافاسو فلان عمل انجام نميشه ، خوب ما هم در کشورمون اونو نداريم!!! درمان تک بعدى نيست و تمام درمان به پزشکان متخصص محدود نميشه به آقاى وزير سلام برسونيد در کشورهاى ديگه اين اختلاف در پرداختها نه اينکه نباشه ، هست ، اما منطقيه ، نه ۳۰۰ برابر!!! در ضمن ، ما پرستارا منکر زحمت پزشکان نيستيم ، اتفاقا معتقديم عدالت بايد در بين تمام کادر درمان رعايت بشه اما خواهشا کمى درمورد معناى "عدالت" تامل بفرماييد
    • همراه بیمار ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      3 0
      با سلام و عرض ادب به زحمتکش واقعی جامعه من بیمار قلبی بودم که جهت مشکل قلبی به بیمارستان مراجعه نمودم پزشک متخصص قلب که نام ایشان در برد اورژانس مربوطه به عنوان مقیم نوشته شده بود جهت ویزیت بنده تشریف نیاورده و نوارقلبی اینجانب به در پانسیون ایشان توسط خدمات مربوطه فرستاده شد.آقای وزیر، فکر کرده اند که پول یارانه مردم را به چه کسانی میدهند.پرستاران را می گویید حرف ناحق می زنند و دروغ می گویند آیا بیماران هم دروغ می گویند؟شما برای این هزینه هنگفت که از جیب مردم به جیب پزشکان سرازیر می کنید فردای قیامت باید پاسخگو باشید.
    • نادر ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      2 0
      با سلام پارکینگ بیمارستان عالی نسب تبریز سر بزنید قسمت پزشکان پر است از ماشینهای خارجی بی ام و بنز و فورد بعدش قسمت کادر برید اکثرا پراید و پیکان گاها ال نود.
    • تایماز ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      2 0
      تو هیچ جای دنیا و حتی هیچ قسمت دیگه جز تو وزارت بهداشت برای مبارزه با ی خلاف آشکاری اینگونه برخورد نمیشه ک بیان ور مقابل جرمی باج و حق السکوت بدن.کد درنهایت اتفاق خاصی عم نیفته.گول آمار وروغین رو هم نخورید چیزی عوض نشده.بنده با مدرک میتونم ثابت کنم اون پزشکایی ک قبا طرح تحول زیرمیزی میگرفتن الان هم میگیرن
    • سجاد ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      3 0
      سلام خدمت دوست عزیزمون که با عنوان یک ایرانی نظرشون رو بیان کردن لازم دیدم که چند نکته رو متذکر بشم اول اینه که جامعه ی پرستاری قصد نداره رودر روی جامعه ی پزشکی قرار بگیره بلکه داره سعی میکنه از حقوق پایمال شده ی خودش توسط وزارت نادیده گرفته میشه دفاع بکنه که متاسفانه وزارت رو یه حلقه ی بسته ی مدیریتی تشکیل میده و همشون پزشک هستن و اعتراض ما به اونها به منزله ی مقابله با جامعه ی پزشکی نیست دومین نکته پیرو موضوعیه که خود شما مطرح کردید و اون توهین به مشاغله،جای تعجب داره که چرا شما قیاس پرستار با پزشک رو توهین به جامعه ی مزشکی میدونید!!!!!!مگر پرساران این مملکت بیسواد هستن یا قراره از کار درمان اطلاعاتی نداشته باشن که قیاسشون سبب رنجش خاطر شما شده قابل توجه شما دوست عزیز،پرستاران نه تنها نسبت به هر آنچه که پزشکان محترم باید نسبت به بیمار و بیماریش میدونن رو اطلاع دارن بلکه براشون یک باید قلمداد میشه چرا که در تماس مستقیم با بیمار هستن و تشخیص اشتباه و دیرموقع پرستارها سبب صدمات جبران ناپذیری به بیناران میشه و از ایین دست مسائل که اصلا هم کم نیست ناراحتی ما از قیس آقای وزیر اینه که ایشون سعی کردن ما رو از جامعه ی درمان کنار بزارن و به تعبیری فقط پزشکان رو جز درمان میدونن وگرنه برای ما هم مشاغل خبرنگاری و آتش نشانی بسیار بسیار محترمه شاید بشه پزشک و پرستار رو با مهندسی مقایسه کرد که یکی مهندس اجرایی حساب میشه و دیگری مهندس ناظر و قیاس این دو نه توهین قلمداد میشه نه کار این یکی سواد اون یکی رو زیر سوال میبره بلکه کار هر کدومشون تکمیل کننده ی کار نفر دیگست بنابراین بیاید همه با هم دوست باشیم و خودنون رو در تائید حرف حق مسئول بدونیم و نسبت به هم سوظن نداشته باشیم در آخر از سایت سلامت نیوز تشکر میکنم که همیشه سعی در احقاق حقوق و بیان واقعیت ها داشته و فرصت اظهار نظر رو به همه ی افراد داده متشکرم
    • وحید ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      1 0
      با سلام و احترام ممنون از انعکاس واقعیات جامعه آقا یا خانم یک ایرانی که قطعا شما یک متخصص هستی و احساس خطر برای حساب بانکی و درآمدهای بی حدتون دارین که چنین مغرضانه جواب پرستاران رو میدین پرستارها نه با پزشکان و نا با هیچ قشر محترم و زحمت کشی مشکل ندارد و خود را مقایسه نمی کنند فقط مطالبه گر حقوق حقه خود هستند چطور طرح نظام نوین، پزشک خانواده، حاکمیت بالینی، اعتبار بخشی و..... بدون کار کارشناسی و بومی سازی از کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی کپی برداری می شود ولی اجرای عدالت و سایر قوانین برای همه اقشار جامعه بهداشت و درمان کشور بکارگیری نمی شود وحتی با کشورهای همسایه و حاشیه خلیج قیاس نمی شود. اگر بقیه جاهای دنیا مثل ایران بود آقایان به ظاهر نخبه کار و درآمد نجومی را 6 ماه در اینجا از مردم و سایر کادر درمان به نا حق کسب نمی کردند و برای دوره های فلوشیپ و استراحت و تجدید قوا و آرامش و خوش گذرانی به آن ور آبها سفر نمی کردند. کسانی که با پول بیت المال و از حق مردم رفته تحصیل کرده و ارز مملکت را به خارج از مرزها صرفا برای یک رقابت نا عادلانه چند ساعته و چند تا تست کنکور بیشتر زدن، خارج می کنند البته واقعا در طول تحصیل بسیار سختی میکشند به خاطر نظام بیمار آموزشی و زیاده خواهی اساتید و اتندهای خود که باید کشیک های نا معقول و سنگین بدهند و درآمد کاری را که انجام میدهند به جیب اساتیدشان برود. و وقتی در سنین نزدیک یا بالای 40 سال فارغاتحصیل شدند میبینند که نه جوانی و نه درآمد و پس اندازی داشته و به جان مردم افتاده و فقط خود را محق میدانند که در این شرایط نامطلوب باز هم متخصصین راس و تصمیم گیر و اساتید زیاده خواه خودشان مقصرند نه بقیه کادر درمان و مردم بیچاره ممنون میشم به اشتراک بزارین که پزشکان و اینترن و رزیدنت و پزشکان عمومی محترم بدونن ما درد اونها رو میدونیم و تو این نظام حق اونها هم خورده شده سپاس
    • پرستار ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
      1 0
      پزشکان محترم لطفا نترسید کسی برای جیب شما کیسه ندوخته چرا حول کردید ما حقمونو میخواهیم به شما کاری نداریم اتفاقا شما هرچی بیشتر بگیرید باید ماهم به همون نسبت حقوقمون بالا بره پس به نفعمونه اگه شما چندسال بیشتر درس خوندید فشار کاری روی پرستار صدبرابر بیشتر ه شما یه اوردر میذارید ولی اگه بخواهید همونو اجرا کنید میتونم شرط ببندم که از گذاشتنش صرفنظر میکنید پس بیخودی جوش چندتا تستو چندسال درس خوندنتونو نزنید همه جای دنیا پرستاران جزو قشر مرفه جامعه هستند اما اینجا...
    • داود ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
      0 0
      مرسی.واقعا جای بسی تاسفه که یک 98درصد ننابع مالی را در اختیار دارند
  • یک ایرانی ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    13 2
    باسلام،ببخشید چرا نظر من رو نمیاره؟؟!!شمام سانسور دارین؟؟؟!!واقعا متاسفم فقط اخباری رو که به نفع پرستارا باشه نشون میدین؟؟!!کاملا مشخصه که خبرها و پیام هاتون با غرض شخصی و ازسردشمنی با جامعه پزشکاست..جمع کنینن این پایگاه نشر اکاذیب رو خواهشا..
    • vahid ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      2 0
      آقا یا خانم محترم ایرانی که قطعا پزشک هستی ما پرستارها نه با پزشکان نه با هیچ قشرمحترمی مشکل و دشمنی نداریم و خواهان عدالت برای تمام جامعه درمان از جمله اینترن، رزیدنت، پزشک عمومی و .... که مظلوم واقع شدن هستیم