شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 137774

نکته مهم مورد تأمل، بحث افزایش دریافتی پرسنل بالینی و به ویژه کادر پرستاری است که مقرر شده بود از ابتدای مهرماه سال جاری کارانه های پرستاران با ضریب 1.7 برابرِ میانگین کارانه 6 ماهه ابتدایی سال پرداخت شود که در عمل در بسیاری از موارد چنین چیزی مشاهده نمی گردد و مبالغ پرداختی بسیار کمتر از این مبلغ می باشد!!

طومار جمعی از پرستاران اصفهان به وزیر بهداشت

سلامت نیوز:نکته مهم مورد تأمل، بحث افزایش دریافتی پرسنل بالینی و به ویژه کادر پرستاری است که مقرر شده بود از ابتدای مهرماه سال جاری کارانه های پرستاران با ضریب 1.7 برابرِ میانگین کارانه 6 ماهه ابتدایی سال پرداخت شود که در عمل در بسیاری از موارد چنین چیزی مشاهده نمی گردد و مبالغ پرداختی بسیار کمتر از این مبلغ می باشد!!

به گزارش سلامت نیوز، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی

ضمن عرض سلام و احترام خدمت حضرتعالی و کلیه همکاران محترم و عرض خوش آمد گویی به کلیه اعضای دولت محترم تدبیر و امید به شهر شهید پرور اصفهان، به استحضار می رساند پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت از سوی وزارت محترم که در جهت کاهش پرداختی بیماران و افزایش رضایتمندی آنان صورت گرفت، مراکز درمانیِ دولتی با افزایش ناگهانی بار مراجعات بیماران مواجه شده اند. این امر در حالی است که از نظر نسبت نیروی انسانی شاغل در مراکز درمانی به تعداد بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی هیچ گونه ارتباط منطقی وجود ندارد. این عدم تناسب از سویی باعث تحمیل فشار کاری بسیار زیاد به کلیه کارکنان بالینی و به ویژه پرسنل پرستاری و از سوی دیگر کاهش کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی ارائه شده به بیماران شده است. بی شک در جستجوی چرایی کاهش کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی، عدم رضایتمندی پرسنل درمانی و بخصوص پرستاری نقشی اساسی را به خود اختصاص می دهد.

همان گونه که استحضار دارید پس از اجرای مرحله دوم و سوم طرح تحول نظام سلامت، مسئولین محترم وزارت بهداشت و به خصوص شخص حضرتعالی تأکید فراوان در مورد افزایش تعداد نیروی انسانی به خصوص در حوزه پرستاری از یک سو و همچنین افزایش دریافتی پرسنل بیمارستانی و به ویژه پرستاران داشته اید.

باید به استحضار برسانیم که متأسفانه در بحث جذب نیروی پرستاری، با توجه به اینکه استخدام پرستاران از نوع شرکتی بوده و از آنجایی که پرستاران در مورد این گونه استخدام ها به هیچ وجه خاطره خوشی ندارند!!، دانشگاه های علوم پزشکی در جذب نیروی پرستاری کارآمد ناموفق بوده و در حقیقت این طرح با اقبال عمومی پرستاران مواجه نبوده است. بنابراین عدم تناسب بین نیروی انسانی و تعداد بیمار همچنان به شدت احساس می گردد. نکته مهم در همین مورد عدم تبدیل وضعیت پرسنل پرستاری قراردادی به پیمانی و رسمی است که باعث جدایی بخش عمده ای از پرستاران از بدنه سیستم بهداشت و درمان شده است.

نکته مهم مورد تأمل دیگر، بحث افزایش دریافتی پرسنل بالینی و به ویژه کادر پرستاری است که مقرر شده بود از ابتدای مهرماه سال جاری کارانه های پرستاران با ضریب 1.7 برابرِ میانگین کاران? 6 ماه? ابتدایی سال پرداخت شود که در عمل در بسیاری از موارد چنین چیزی مشاهده نمی گردد و مبالغ پرداختی بسیار کمتر از این مبلغ می باشد!!

علاوه بر این، در همین زمینه طرحِ پرداخت مبلغی تحت عنوان " فوق العاده شغل " به پرسنل پرستاری در جهت جبران بخش کوچکی از بار کاریِ افزایش یافته آن ها از سوی دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفت که این موضوع جای خشنودی داشت. اما نکته تأسف برانگیز در این زمینه عدم پرداخت همین مبلغ ناچیز به پرسنل قراردادیِ شاغل در مراکز درمانی تحت عنوان " پرسنل تبصره 3 یا شبه پیمانی " است. این موضوع درحالی اتفاق افتاده است که بخش اعظمی از پرسنل پرستاری، تحت عناوین فوق و به صورت قراردادی در حال خدمت به مراکز درمانی و بیماران می باشند اما متأسفانه در اجرای این طرح نادیده انگاشته شده و این موضوع باعث افزایش نارضایتی این بخشِ عمده از کادر پرستاری شده است.

در پایان ما پرستاران شاغل در مراکز درمانی استان اصفهان مهم ترین خواسته های خود را به شرح زیر خدمت حضرتعالی بیان نموده، به این امید که مورد توجه قرار گرفته و در جهت برآورده شدن این خواسته ها دستورات لازم را مبذول فرمایید:

 
1-         اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که علی رغم تصویب مجلس محترم شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان حدود 8 سال است که بر زمین مانده و به بهانه های مختلف از جمله نبودن بودجه به مرحله اجرا نرسیده است!

2-         افزایش کارانه پرسنل پرستاری از سهم درآمدهای حاصل از بیمارستان ها (پرداختی بیماران و بیمه ها) به طور عادلانه، همانگونه که در مورد همکاران محترم و زحمتکش پزشک صورت گرفته است.

3-         برقراری حق " فوق العاده شغل " جهت کلیه پرسنل پرستاری از جمله پرستاران قراردادی (تبصره 3 یا شبه پیمانی) که به ورطه فراموشی سپرده شده اند!!

4-         اقدام در جهت اخذ مجوزهای لازم جهت استخدام پرستاران به شکل پیمانی و همچنین تبدیل وضعیت استخدامیِ پرستاران قراردادی با توجه به کمبود شدید نیروی پرستاری در حوزه درمان و عدم اقبال عمومی پرستاران به استخدام های شرکتیِ انجام شده (بسیاری از پرستاران سال هاست که به صورت قراردادی در مراکز درمانی مشغول به خدمت بوده و به دلیل عدم اطمینان خاطر از وضعیت استخدامی خود به تدریج در حال جدایی از سیستم بهداشت و درمان هستند)

در پایان ضمن تشکر از حضرتعالی و کلیه همکاران به استحضار می رساند ما پرستاران با رعایت اصل تداوم خدمت صادقانه به بیماران، مصرانه پیگیر خواسته های قانونی و به حق خود در روز پرستار بوده و در عین حال هرگونه اقدام غیر قانونی و خارج از اصول از سوی هر گروهی را نخواهیم پذیرفت. امیدواریم حضرتعالی و همکاران نیز در جهت برآوره شدن کامل این خواسته های قانونی نهایت تلاش خود را مبذول فرمایید.

رونوشت:

-           دفتر ریاست محترم جمهوری جهت استحضار

-           نمایندگان محنرم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری مطالبات پرستاری

-           ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جهت استحضار و پیگیری مطالبات پرستاری

-           ریاست محترم سازمان نظام پرستاری استان اصفهان جهت استحضار و پیگیری مطالبات پرستاری

                                                                                                                   با تشکر فراوان

                                                                                                            جمعی از پرستاران مراکز درمانی استان اصفهان

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • يدازاديما... ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    2 1
    سلام لازم است جهت رفا حال مردم عزيز خواسته هاي به حق پرستاران اجرايي شود و جلوي هزينه هاي هنگفت بي مورد گرفته شود كه هدفمند به جيب عد ه اي سود جو ميرود متاسفانه.