پارك ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان، یكی از مهم‌ترین پارك‌ها و پناهگاه‌های كشور در استان فارس كه وسعتی بالغ بر ٢٤٢ هزار هكتار را شامل می‌شود، ٩ روز قبل بدون آنكه سازمان متولی واكنشی نشان دهد شاهد به زمین خوردن كلنگ جاده‌ای بود كه می‌رود تا سرنوشت بختگان را همچون سرنوشت دو تا از مهم‌ترین پارك‌های ملی كشورمان -گلستان و ارومیه- چند پاره و تكه تكه كند.

سلامت نیوز: پارك ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان، یكی از مهم‌ترین پارك‌ها و پناهگاه‌های كشور در استان فارس كه وسعتی بالغ بر ٢٤٢ هزار هكتار را شامل می‌شود، ٩ روز قبل  بدون آنكه سازمان متولی واكنشی نشان دهد شاهد به زمین خوردن كلنگ جاده‌ای بود كه می‌رود تا سرنوشت بختگان را همچون سرنوشت دو تا از مهم‌ترین پارك‌های ملی كشورمان -گلستان و ارومیه- چند پاره و تكه تكه كند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: جاده‌ای كه پنجشنبه گذشته كلنگ آن به زمین خورد، به گواه بدنه كارشناسی سازمان محیط زیست كه تاكنون بارها مخالفت خود را به صورت كتبی با ساخت آن اعلام كرده‌اند، جاده‌ای است غیر‌ضروری كه قرار است دو شهر خرامه و نی‌ریز را كه هم‌اكنون دارای راه دسترسی مناسب هم هست حالا از این پس به صورت یك خط مستقیم كه از میان پناهگاه حیات وحش بختگان می‌گذرد به هم وصل كند. بخش‌هایی از این جاده از حاشیه پارك ملی و حتی بستر دریاچه بختگان عبور می‌كند و سازمان محیط زیست نیز با وجود مخالفت‌های معاونت محیط طبیعی این سازمان، با ساخت آن موافقت كرده است.

دریاچه بختگان، سی و نهمین تالاب بین‌المللی از مجموع ٢١٨٦ تالاب بین‌المللی جهان است كه از سال ١٣٤٧ به عنوان منطقه حفاظت شده در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفت. اما سرنوشت این دریاچه نیز همچون دیگر دریاچه‌ها و تالاب‌ها و مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست چیزی نبود جز زوال و نابودی و خشكیدگی، تا امروز این سازمان بعد از گذشت ٤٠ سال از تاسیس، یكی از ركورداران نابودی بیشترین مناطق تحت حفاظت باشد. اگرچه این نابودی مختص به زمان خاص و دولت‌های مشخصی نبوده و همواره از گذشته تاكنون ادامه داشته اما با وجود از دست رفتن ارزش‌های زیستی بسیاری از مناطق تحت حفاظت، هنوز هم پیامدهای ناشی از این تخریب‌ها، آیینه عبرتی برای متولیان توسعه و حتی متولیان حفظ محیط زیست كشور نشده، اینقدر كه بی‌توجه به تمامی قوانین زیست محیطی و مسوولیت‌های قانونی كه به موجب كنوانسیون حفاطت از تنوع زیستی از ١٩ سال پیش تاكنون بر عهده دولت گذاشته شده و بی‌توجه به پیامدهای شوم جاده‌های مرگباری كه مسبب نابودی بسیاری از مناطق تحت حفاظت كشور شده، باز هم درسال ١٣٩٣، به راحتی چشم از ارزش‌های اكوسیستمی همچون بختگان بسته می‌شود و مجوزی صادر می‌شود كه به موجب آن جاده‌سازان در كنار بختگان جشن جاده‌سازی می‌گیرند و گروهی دیگر خبر از طرح انتقال آب خلیج فارس به بختگان را می‌دهند!اكنون پنج روز از روز جهانی تالاب‌ها می‌گذرد، روزی كه یادآور گردهمایی سران محیط زیست ١٨ كشور مترقی جهان در شهر رامسر بود، نخستین كنوانسیون زیست محیطی جهان برای حفاظت از تالاب‌ها به نام ایران و ایرانی مزین شد و رامسر را جهانی كرد. روزی كه در تمام دنیا جشن‌هایی برای آن به پا می‌شود و در ایران نیز جشن روز تالاب بر بستر خشك و تفتیده هامون، هامونی كه ١١ سال پیش سازمان ملل، پاك شدنش از روی نقشه جغرافیایی جهان را رسما اعلام كرد، برگزار شد. مسوولان سازمان محیط زیست امسال جشن تالاب را در كنار هامون گرفتند. بختگان و پریشان، طشك و مهارلو و كمجان، ارومیه و شادگان، چغاخور و جازموریان، میانكاله و انزلی، گمیشان و امیركلایه و... هیچ كدام وضعیت‌شان بهتر از هامون نیست. ما سال‌هاست كه روز جهانی تالاب، برای مرگ تالاب‌های‌مان را جشن می‌گیریم.

بختگان، دریاچه و اكوسیستم منحصر به فردی كه هم پارك ملی است و هم پناهگاه حیات وحش و هم تالاب بین‌المللی و هم دومین دریاچه ایران از نظر وسعت ذخیره‌گاه زیستكره!اما امروز بدبخت‌ترین دریاچه ایران است حتی بدبخت‌تر از ارومیه!دریاچه‌ای كه هشت سال قبل یكی از برجسته‌ترین پژوهشگران اتریشی به خاطرش با وجود كهولت سن به دفتر سفارت ایران در این كشور مراجعه كرد و طی نامه‌ای از دولت ایران خواستار نجات این دریاچه شد و نوشت: «پیام من برای مسوولان در ایران نجات این دریاچه در آخرین لحظه‌هاست.»
اما حالا قرار است جاده‌ای كه كلنگ افتتاحش هفته پیش و با مجوز سازمان محیط زیست به زمین خورد به زوال حتمی برسد. جاده خرامه- نی‌ریز كه طی ماه‌های اخیر از سوی نماینده مردم خرامه در دست پیگیری بود سرانجام با پافشاری‌های همین نماینده مجوز ساختش هم از سازمان محیط زیست اخذ شد. حالا جاده‌ای قرار است ساخته شود كه گفته می‌شود هدفش بیرون راندن شهر خرامه از بن بست بوده اما این همه ماجرا نیست چرا كه به گواه اخبار منتشره و تحركاتی كه از دولت دهم تاكنون برای استخراج معدن سنگ‌آهن در منطقه حفاظت شده بهرام گور در این استان آغاز شده، قرار است این جاده كه اتفاقا سرمایه‌گذارش هم شركت ایمیدرو وابسته به وزارت صنعت و معدن معرفی شده، ساخته شود تا در آینده نزدیك كه معدن بهرام گور هم با موافقت احتمالی و شاید هم موافقت حتمی سازمان محیط زیست به بهره‌برداری رسید از این مسیر به عنوان یكی از راه‌های ارتباطی برای خروج سنگ‌آهن بهرام گور استفاده شود. حالا در چنین شرایطی سازمان زمین‌شناسی هم خبر از آغاز مطالعاتی روی شوره‌زارهای دریاچه بختگان می‌دهد؛ شوره زارهایی كه پیش‌تر همین سازمان در دریاچه ارومیه آن را مطالعه كرده و با اصرار بر اینكه دریاچه ارومیه دیگر مرده و حالت پلایا به خود گرفته خواستار برداشت نمك دریاچه و صادرات این نمك به دیگر كشورهای جهان شده بود كه خوشبختانه این امر با مخالفت كارشناسان عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه متوقف شد. حالا سازمان زمین‌شناسی از طرح دیگری هم خبر می‌دهد طرحی كه به موجب آن قرار است آب خلیج فارس به بختگان منتقل شود و تا نشان دهد حكایت طرح‌های غیر كارشناسی آب حوضه به حوضه نه تنها به اتمام نرسیده كه تازه شدت هم گرفته است!
در این میان بسیار بعید به نظر می‌رسد كه سازمان متولی محیط زیست، زمانی كه موافقت خود را با ساخت جاده بختگان اعلام كرده، تمامی این رخدادها را كنار هم گذاشته و به صورت كلان تصمیم‌گیری كرده باشد. جاده بختگان امروز تنها جاده‌ای نیست كه بختگان را دو تكه می‌كند؛ جاده‌ای است كه خبر از مجموعه وقایعی می‌دهد كه اگرچه شروعش بختگان ولی پایانش به بهرام گور و خلیج فارس ختم می‌شود.

بی‌خبری اداره كل محیط زیست  استان فارس از جاده‌سازی

كلنگ جاده خرامه نیریز پنجشنبه گذشته در حالی با حضور استاندار فارس و نماینده مردم خرامه و جمعی از مسوولان وزارت صنعت و معادن به زمین خورد كه مدیركل محیط زیست استان فارس در گفت‌وگو با یكی از روزنامه‌های صبح كشور در تاریخ ١١ بهمن ماه سال جاری، از آغاز ساخت جاده بختگان در مسیر خرامه – نی‌ریز كه با پوشش وسیع خبری در رسانه‌های استان انجام شده بود اظهار بی‌اطلاعی كرد!حسینعلی ابراهیمی، مدیركل محیط‌زیست استان فارس كه چند ماه قبل اعلام كرده بود طبق قوانین موجود هر گونه جاده‌سازی و مكان‌یابی برای جاده‌سازی باید با مجوز محیط‌زیست انجام شود و پروژه جاده خرامه به نی‌ریز در حاشیه جاده بختگان نیز به دلیل نداشتن این مجوز متوقف شده است، می‌گوید: «در حال حاضر در جلسه‌ای هستم و برای آگاهی از این مساله بهتر است با روابط‌عمومی تماس بگیرید.»
اظهار بی‌اطلاعی این مقام مسوول در حالی است كه او به موجب نامه دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست به این اداره كل كه با ساخت جاده بختگان موافقت كرده، عملا از فرایند صدور مجوز و موافقت سازمان متبوعش مطلع بوده و حتی در پاسخ به نامه مدیركل دفتر زیستگاه‌ها در تاریخ هشتم بهمن ماه كه خواستار اعلام وضعیت منطقه شده بود، روز یكشنبه مورخ ١٢ بهمن ماه نشان می‌دهد كه چندان هم بی‌خبر نبوده است، ضمن اینكه خبر كلنگ زنی جاده خرامه- نی‌ریز از دو هفته قبل از سوی رسانه‌های خبری استان اعلام و حتی ان جی اوها و فعالان استهبان نیز نسبت به آن هشدار دادند. اما در نامه مدیركل محیط زیست استان فارس كه به شماره ١٤١١٠/٤٠٠/٩٣ مورخ ١٢ بهمن ماه به سازمان محیط زیست ارسال شده، این مقام مسوول استان در مورد وضعیت جاده خرامه نی‌ریز، بدون اشاره به اینكه كلنگ جاده روز پنجشنبه به زمین خورده است تنها می‌افزاید: این اداره كل نظرات خود را طی نامه‌ای به دفتر ارزیابی سازمان ارسال و دفتر ارزیابی نیز طی نامه شماره ١١٣٥٠/٤٠٠/٩٣ مورخ ٩/٩/٩٣ موافقت خود را با اجرای پروژه مذكور اعلام كرده است.

اعلام غیرقانونی بودن جاده بختگان از سوی معاون سازمان محیط زیست

دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست كه پیش از این دوبار برای بررسی گزارش ارزیابی جاده بختگان با حضور نماینده مردم خرامه، داریوش اسماعیلی، تشكیل جلسه داده بود نهایتا در پاییز امسال با ساخت این جاده در بختگان موافقت كرده است. این در حالی است كه پیش از این‌بارها معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست با استناد به گزارش‌های كارشناسی با این طرح مخالفت كرده بود. با این حال معاون انسانی سازمان محیط زیست در نامه‌ای به احمد علی كیخا بار دیگر خواستار اظهارنظر صریح و شفاف این معاونت در خصوص احداث جاده خرامه – نی‌ریز در بختگان می‌شود. احمد‌علی كیخا، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست نیز برای چندمین بار مخالفت معاونت خود را با ساخت این جاده اعلام می‌كند. كیخا با ارسال نامه‌ای به معاون محیط زیست انسانی می‌نویسد: بهسازی، تعریض، ترمیم و آسفالت جاده خرامه به نیریز علاوه بر ایجاد جدایی اكولوژیكی و جزیره‌ای شدن وقطع تبادلات حیاتی در منطقه و كاهش ارزش‌های زیست محیطی، باعث كاهش منزلت و اهمیت پارك ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان (از مناطق مهم تحت مدیریت سازمان در منطقه) می‌شود و احداث آن مغایر قوانین و مقررات جاری كشور در زمینه حفاظت و بهسازی محیط زیست است. به گفته كیخا، «بارگذاری جدید پس از احداث جاده منجر به هدایت بخش اعظمی از ترافیك استان به این محور خواهد شد كه این موضوع نیز در گزارش ارزیابی طرح فوق مورد غفلت قرارگرفته و به مسیرهای موجود و جایگزین طرح نیز اشاره‌ای نشده است. همان‌گونه كه نظریه صریح كارشناسی و فنی، بارها توسط دفتر فنی این معاونت اعلام شده بدین‌وسیله اعلام می‌دارد كه احداث جاده خرامه به نیریز در مجموعه حفاظت شده بختگان مورد تایید این معاونت نیست.» با این وجود دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست با ساخت این جاده موافقت كرده و كلنگ جاده‌سازی درست در آستانه روز جهانی تالاب‌ها در مسیر خرامه- نی‌ریز به زمین می‌خورد.

گزینه پیشنهادی كارشناسان نادیده گرفته شد

یكی از كارشناسان اداره كل محیط زیست استان فارس با اشاره به وجود جاده‌های دیگر در مسیر خرامه به نی‌ریز می‌گوید: جاده‌ای كه كلنگ آن به زمین زده شد با پارك ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان تداخل داشته و باعث جدایی و جزیره‌ای شدن منطقه می‌شود در حالی كه اگر واقعا هدف تردد بین خرامه و نی‌ریز بود هم‌اكنون محور استهبان به نی‌ریز موجود است اما مجریان طرح تنها با این توجیه كه ٢٥ كیلومتر مسیر موجود نزدیك‌تر می‌شود اقدام به ساخت جاده جدید كرده‌اند. این كارشناس می‌افزاید: در بختگان از قدیم جاده‌ای موجود بوده كه جاده خاكی است اما اكنون قرار است این جاده كه البته بخش‌هایی از آن هم تغییر مسیر داده می‌شود چهار بانده و آسفالت شود كه كاملا غیرقانونی است و حتی توجیه اجتماعی و اقتصادی ندارد. مگر بین دو روستای موجود در مسیر و بین این دو شهر چقدر تردد صورت می‌گیرد كه حالا باید به خاطرش به حریم پارك ملی و داخل پناهگاه حیات وحش بختگان تعرض صورت گیرد.
به گفته او گزینه‌های دیگری هم همچون محور خرامه – رونیز موجود است كه می‌توانستند حداقل از این مسیر استفاده كنند نه اینكه وارد حریم پارك ملی و دریاچه شوند. به گفته این كارشناسان گزارش ارزیابی زیست محیطی جاده بختگان دارای اشكالات بسیاری بوده و نه تنها مشخصات فنی راه به درستی و شفاف ارایه نشده بلكه ارزش‌های زیست محیطی منطقه همچون پوشش گیاهی و جانوری منطقه نیز به كلی نادیده گرفته شده و به گواه آنچه در جریان نقشه‌برداری در منطقه به وقوع پیوسته، بخش‌هایی از مسیر از بستر خشكیده دریاچه بختگان در حاشیه پارك ملی عبور خواهد كرد.
او تاكید می‌كند: درست است كه امروز بختگان به دلیل سوءمدیریت‌ها و نبود متولی خشكیده اما این دلیل نمی‌شود كه با جاده‌سازی هم تخریب را بیشتر دامن زنیم در حالی كه انتظار این است كه سازمان محیط زیست در پی احیای طبیعی دریاچه و گرفتن حقابه آن باشد.

بختگان خاستگاه پنج گونه بومی و  یك گونه اندمیك گیاهی

دكتر حسین آخانی، عضو هیات علمی پردیس زیست‌شناسی دانشگاه تهران می‌گوید: اصلا ساخت این جاده ضرورتی ندارد چون از خرامه به نی‌ریز كه در مسیر آن شهر استهبان واقع شده همین الان جاده موجود است. رویشگاه‌هایی كه در مسیر این جاده تخریب می‌شود اتفاقا یكی از نادرترین رویشگاه‌های كشور است. من در این منطقه پنج گونه جدید و بومی سالیكورنیا كه همان گیاهان شورپسند است شناسایی كردم و سازمان نباید به راحتی در برابر این موضوع كوتاه می‌آمد. این گیاه‌شناس خاطرنشان می‌كند: مسیری كه قرار است آنجا جاده ساخته شود اتفاقا یك اكوسیستم دست نخورده است ولی جاهای دیگر خیلی تخریب شده است. اینجا زیستگاه تنها گونه اندمیك فرانكنیا پرسیكا (Frankenia persica) است كه فقط مختص این دریاچه است و با ساخت جاده رویشگاه این‌گونه نابود می‌شود .

جشن كلنگ‌زنی جاده بختگان

محمد احمدی، استاندار فارس پنجشنبه گذشته با حضور در محل، كلنگ جاده خرامه- نی‌ریز را كه از میانه بختگان می‌گذرد به زمین زد و با اعلام اینكه احداث جاده خرامه- نی‌ریز، عامل خروج شهرستان خرامه از بن بست است، خاطرنشان كرد: تلاش‌های بی‌وقفه نماینده مردم در مجلس و توجه خاص دولت تدبیر و امید به این شهرستان با وجود تحریم‌های شدید، دست در دست یكدیگر می‌دهد تا تمام تلاش خود را برای خدمت به این مردم به كار‌گیریم.
در همین حال صدیقی‌فر، معاون شركت ایمیدرو كه اكنون یكی از سرمایه‌گذاران این طرح محسوب می‌شود با حضور در این مراسم یادآور شد: در تامین اعتبار جاده خرامه- نی‌ریز هیچ مشكلی وجود ندارد و ٤٠ درصد اول جاده را با موفقیت به پایان خواهیم رساند.
اما داریوش اسماعیلی، زمین‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران كه نمایندگی مردم خرامه، سروستان و كوار در مجلس شورای اسلامی را هم عهده‌دار است و در ماه‌های گذشته به‌شدت پیگیر ساخت این جاده بوده، در جشن جاده‌سازی گفت: در یك مقطعی، اطلاعاتی به سازمان محیط زیست داده بودند كه مردم مخالف اجرای این پروژه هستند، شورای شهر خرامه در كمتر از ٤٨ ساعت بیش از ٨٥ مهر شورا را از مسیر نی‌ریز- خرامه- داریون جمع‌آوری كرد كه این حركت به موقع جای تقدیر دارد. اسماعیلی به تصویب كمیسیون ٢١٥ این پروژه در سال ٩٢ و اختصاص ٤٠ درصد سهم ایمیدرو و ٦٠ درصد وزارت راه و شهرسازی اشاره كرده و می‌گوید: فاز اول این پروژه ١٠٨ كیلومتری به طول ٤٠ كیلومتر از امروز آغاز خواهد شد و مطالعات فاز دوم و سوم نیز در حال اجراست.
این نماینده مجلس ادامه داد: در جدول ١٩ بیش از ٥٦ پروژه وجود دارد كه یكی از آنها پروژه جاده خرامه- نی‌ریز است، تا امروز هیچ یك از این پروژه‌ها نتوانسته، بودجه‌ای را از این جدول بگیرد اما به لطف خدا و پیگیری‌های انجام شده، مبلغ ١٠ میلیارد تومان با موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به اعتبارات این پروژه اضافه شد. او محورهای مواصلاتی را یكی از مهم‌ترین راه‌های پیشرفت شهرستان عنوان كرد و افزود: با افتتاح دو پروژه بزرگ جاده نی‌ریز خرامه و جاده خاوران- ارسنجان- خرامه، شهرستان ما به یك چهارراه ارتباطی بزرگ تبدیل خواهد شد.

منطقه حفاظت شده بهرام گور  مقصد بعدی شركت ایمیدرو

اسماعیلی همچنین ارتباط پروژه راهسازی را با ایمیدرو تشریح كرده و می‌گوید: ایمیدرو توسعه راه‌های ارتباطی برای بهره‌برداری از معادن را فراهم می‌كند كه با توجه به وجود مجموعه معدنی بهرام گور در نی‌ریز كه با معادن گل گهر، بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن ایران قابل مقایسه است، این همكاری با وزارت راه و شهرسازی انجام شد. این نماینده مجلس و عضو شورای عالی معادن می‌افزاید: «برنامه جامعی را برای معادن سنگ‌آهن درنظر گرفته‌ایم تا سنگ‌آهن بهرام گور با تولید شمش و میلگرد وارد بازار شود؛ یكی از محل‌هایی كه برای كارخانه آن پیش‌بینی شده، خرامه است چرا كه با توجه به محرومیت شهرستان و نزدیكی به مركز استان این كار شدنی است.» بنابراین ناگفته پیداست كه جاده بختگان قرار است جاده ارتباطی معدن سنگ‌آهن منطقه حفاظت شده بهرام گور باشد كه سال گذشته استاندار فارس بهرام گور را در حالی كه یكی از دو زیستگاه باقیمانده گورخر ایرانی محسوب می‌شود، عامل بدبختی مردم فارس عنوان كرد.
 

انتقال آب خلیج فارس به بختگان

باز هم انتقال آب حوضه به حوضه!حالا بعد از طرح انتقال آب خزر به ارومیه صحبت از انتقال آب خلیج فارس به بختگان می‌شود. رییس سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات معدنی منطقه جنوب دو ماه قبل از ارایه طرح تحقیقاتی در خصوص شورابه‌های دریاچه بختگان خبرداده بود. طهمورث یوسفی در گفت‌وگو با مهر خاطرنشان كرده بود: سازمان زمین‌شناسی جنوب كشور به دنبال آن است كه طرح مطالعاتی را پیرامون شورابه‌های دریاچه بختگان كه دومین دریاچه بزرگ ایران است انجام دهد. در این راستا تحقیق پیرامون شورابه‌های این دریاچه و حتی راهكارهای احیای آن انجام خواهد شد.
رییس سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات معدنی منطقه جنوب (مركز شیراز) اظهار داشت: این سازمان به دنبال آن است كه راهكارهای احیای دریاچه و حتی شرایط انتقال آب از خلیج فارس به بختگان را بررسی كند زیرا بختگان نیز مانند دریاچه ارومیه از اهمیت زیادی برخوردار است. یوسفی افزود: «علاوه بر این مطالعات لازم پیرامون شورابه‌های این دریاچه نیز انجام خواهد شد تا طرحی پیرامون كشت‌هایی كه با شورابه نیز می‌توان انجام داد ارایه كرد.»
واكنش سازمان محیط زیست نیز تاكنون در برابر تمامی طرح‌های پیش گفته از جاده‌سازی گرفته تا معدن‌كاوی در بهرام گور و نیز انتقال آب خلیج فارس به بختگان، تنها سكوت بوده است و سكوت!

پژوهشگر اتریشی خواهان توجه به دریاچه بختگان شد

١٠خرداد ١٣٨٥- در حالی كه دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران بعد از ارومیه، هر روز بیش از گذشته دچار خشكیدگی و كم آبی می‌شد، «هاینس لوفلر» استاد دانشگاه و پژوهشگر اتریشی كه بعد از جنگ جهانی دوم مدت‌ها روی دریاچه بختگان تحقیقات به عمل آورده بود با مراجعه به دفتر سفارت ایران در وین خواستار توجه جدی دولت ایران به این دریاچه می‌شود. این استاد دانشگاه كه در آن زمان ۷۹سال سن داشت در مورد دلایل مطالعاتش درباره دریاچه بختگان گفته بود: در دوران دانشجویی درباره این دریاچه مطالعه كرده و از همان موقع تصمیم گرفته است كه این دریاچه را ببیند. به‌همین علت از سال ‪۱۹۴۷میلادی شروع به جمع‌آوری سرمایه كرده و پس از دو سال به همراه یكی دیگر از دوستان خود در آوریل ١٣٤٩ این سفر علمی تحقیقاتی را از وین به مقصد ایران و سپس بختگان آغاز كردم..


لوفلر گفته بود: در این سفر تحقیقاتی و علمی حدود ۱٤ماه درایران زندگی و۲۴ هزار كیلومتر از خاك ایران را طی كردم. این استاد دانشگاه درباره ویژگی‌های بختگان می‌گوید: من تمام دریاچه‌های دنیا را دیده و درباره آنها مطالعه كرده‌ام، هیچ دریاچه‌ای ویژگی‌های منحصربه فرد بختگان را ندارد. این پژوهشگر اتریشی كه تحقیقات عملی خود را در مقاله‌ها و گزارش‌های متعددی به چاپ رسانده است، افزود: این دریاچه از نوع حلقومی است و در زمستان آب شیرین در سمت شرق و در تابستان آب شور در سمت غرب آن جاری است و هیچ دریاچه دیگری در جهان این ویژگی را ندارد.
پروفسور لوفلر با ابراز تاسف از وضعیت پیرامونی بختگان كه در حال محو شدن از روی نقشه جهان است تاكید كرده بود: به دلیل افزایش جمعیت دراین منطقه، توسعه زمین‌های كشاورزی و مصرف زیاد آب، اكنون این دریاچه با خطر جدی روبه‌رو است و باید تلاش كرد كه این خطرات را از بین برد یا كاهش داد. با توجه به آنكه سطح آب این دریاچه به سرعت در حال كم‌شدن است، باید برنامه‌ریزی شود كه بخشی از آبی كه به مصرف آبیاری زمین‌های كشاورزی اطراف می‌رسد، به سمت دریاچه جاری شود، چرا كه اگر در زمینه آبیاری و هدایت آن برنامه‌ریزی نشود، این دریاچه به سرعت خشك خواهد شد.


این استاد دانشگاه گفت: من از سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسكو) درخواست می‌كنم كه توجه خاصی به این دریاچه طبیعی استثنایی نشان دهد و ضمن همكاری با ایران برای حفاظت از آن اقدام كند. این استاد دانشگاه كه آخرین بار در سال ۲۰۰۲به ایران آمده است، در پاسخ به این پرسش كه با توجه به شناختی كه از محیط جغرافیایی ایران دارد، چه مناطق مهم دیگری در ایران وجود دارد، گفت: مازندران و جنگل‌های آنكه اكنون بسیاری از مساحت آن از بین رفته است، از جمله این مناطق است. لوفلر همچنین كوه‌های مریوان، رشته كوه‌های زاگرس، قله دماوند، دریاچه هامون و مناطق پیرامونی آن را از دیگر مناطق مهم و قابل سرمایه‌گذاری برای ایران توصیف كرده بود كه اتفاقا تمامی این مناطق در چهار دهه اخیر به‌شدت دستخوش آسیب شده است. او خاطرنشان كرده بود: پیام من برای مسوولان در ایران نجات این دریاچه در آخرین لحظه‌هاست. اما این پیام هم همچون پیام ده‌ها كارشناس و فعال محیط زیست همچون زنده‌یاد كامبیز بهرام سلطانی و ده‌ها گروه زیست محیطی فعال در استان فارس به ویژه در شهرستان استهبان هرگز جدی تلقی نشد و امروز بختگان، این بخت از دست رفته ایران می‌رود تا سرنوشتی همچون سرنوشت گلستان و ارومیه پیدا كند با این تفاوت كه همه آنچه بر سر دو تا از بهترین پارك‌های ملی كشورمان در دهه‌های گذشته آمده امروز قرار است در سال ١٣٩٣ بر سر این دریاچه آوار شود. دریاچه‌ای كه كاملا از سوی دستگاه متولی فراموش شده و سرنوشتش به دست نمایندگان مجلس، وزارت نیرو، سازمان زمین‌شناسی، وزارت جهاد كشاورزی و وزارت صنعت و معدن افتاده است.

برش -١

     احمد علی كیخا ،معاون محیط‌طبیعی سازمان محیط‌زیست: همان‌گونه كه نظریه صریح كارشناسی و فنی، بارها توسط دفتر فنی این معاونت اعلام شده بدین‌وسیله اعلام می‌دارد كه احداث جاده خرامه به نیریز در مجموعه حفاظت شده بختگان مورد تایید این معاونت نیست.»
   دكتر حسین آخانی، عضو هیات علمی  دانشگاه تهران:  مسیری كه قرار است آنجا جاده ساخته شود اتفاقا یك اكوسیستم دست نخورده است، اینجا زیستگاه تنها گونه اندمیك فرانكنیا پرسیكا (Frankenia persica) است كه فقط مختص این دریاچه است و با ساخت جاده رویشگاه این‌گونه نابود می‌شود.
   هاینس لوفلر، استاد دانشگاه و پژوهشگر اتریشی: من تمام دریاچه‌های دنیا را دیده ‌ام، هیچ دریاچه‌ای ویژگی‌های منحصربه فرد بختگان را ندارد.

برش -٢

     محمد احمدی، استاندار فارس :تلاش‌های بی‌وقفه نماینده مردم در مجلس و توجه خاص دولت تدبیر و امید به این شهرستان با وجود تحریم‌های شدید، دست در دست یكدیگر می‌دهد تا تمام تلاش خود را برای خدمت به این مردم به كار‌گیریم.
     داریوش اسماعیلی،نماینده مردم خرامه در مجلس : در یك مقطعی، اطلاعاتی به سازمان محیط زیست داده بودند كه مردم مخالف اجرای این پروژه هستند، شورای شهر خرامه در كمتر از ٤٨ ساعت بیش از ٨٥ مهر شورا را از مسیر نی‌ریز- خرامه- داریون جمع‌آوری كرد كه این حركت به موقع جای تقدیر دارد.
   طهمورث یوسفی، رییس سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات معدنی جنوب :این سازمان به دنبال آن است كه راهكارهای احیای دریاچه و حتی شرایط انتقال آب از خلیج فارس به بختگان را بررسی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha