رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت زنان کارتن‌خواب‌ها در پایتخت گفت: باید در برنامه ششم توسعه برای زنان کارتن خواب و کودکان کار برنامه ویژه‌ای در نظرگرفته شود.

سلامت نیوز:  رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت زنان کارتن‌خواب‌ها در پایتخت گفت: باید در برنامه ششم توسعه برای زنان کارتن خواب و کودکان کار برنامه ویژه‌ای در نظرگرفته شود.
 
فاطمه دانشور در گفت وگو با ایسنا، در مورد جمعیت زنان کارتن خواب گفت: سال گذشته در مجموع 12هزار کارتن خواب جمع آوری شدند که 3000نفر آنها زن بودند.
 
وی با بیان اینکه در شهر تهران یک سامان‌سرای ویژه زنان با ظرفیت 200نفر وجود دارد، گفت: این درحالی است که این سامان‌سرا پاسخگوی نیاز واقعی شهر نیست.
 
به گفته دانشور، سال گذشته در شورای شهر مصوب شد که سامان سراهای ویژه زنان افزایش یابد چراکه کودکان همراه زنان کارتن خواب هستند و این درحالی است که در این سامان سراها برای کودکان کارتن خواب فکر نکردند و معمولا زنانی که همراه کودکانشان هستند سخت پذیرش میشوند، و این یکی از معضلات شهرداری است.
 
توقف پروژه‌های تاسیس سامانسرای زنان در مرحله دریافت زمین
 
دانشور با اشاره به مشکلات قانونی در این باره گفت: براساس قانون، شهرداری نمی‌تواند به تنهایی وارد شود و بچه‌های کارتن خواب‌ها را جمع آوری کند و برهمین اساس در حال حاضر با معضل زنان کارتن خواب به همراه کودکانشان روبرو هستیم اما با این حال در صورت مشاهد جمع آوری میشود.
 
وی با اشاره به وضعیت نامناسب نگهداری کودکان زنان کارتن خواب افزود: اغلب نوزادان این زنان، معتاد هستند و باید برای سم زدایی به بیمارستان تخصصی اعزام شوند که تلاش می‌شود تعداد این مراکز در تهران افزایش یابد.
 
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت مردان کارتن خواب در پایتخت بهتر از زنان کارتن خواب است گفت: تعداد سامان سراهای مخصوص مردان زیاد است و به همین دلیل شانس ماندن مردان کارتن خواب در خیابان در هنگام شب بسیار کم است و برهمین اساس در تلاش هستیم تا برای پروژه سامان سرای مخصوص زنان، زمین کافی اختصاص داده شود، چرا که در حال حاضر پروژه های تاسیس سامانسرای زنان در مرحله دریافت زمین متوقف مانده است و این در حالی است که تنها با تخصیص زمین، این مراکز ایجاد می‌شود.
 
بسیاری از زنان کارتن خواب به دلیل بدسرپرستی به این چرخه وارد شدند
 
دانشور با بیان اینکه در فاز اول باید سامانسراهایی برای پوشش 3000کارتن خواب زن ایجادشود گفت: علاوه براین باید خدمات مددکاری را در کنار اقدامات دیگر داشته باشیم تا این افراد به خانواده بازپیوند داده شوند چراکه متاسفانه به دلیل کم بودن ارتباط شهرداری و دولت، در حال حاضر شهرداری تنها نسبت به جمع اوری و ارائه مشاوره‌های مددکاری ابتدایی اقدام کرده و بعد مجددا این افراد رها می‌شوند و لازم است با مداخله تیم‌های متخصص به سایر مراکز تخصصی اعزام و مجددا به خانواده بازگردند.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از زنان کارتن خواب به دلیل بدسرپرستی به این چرخه وارد شدند، گفت: برخی زنان کارتن خواب وظبفه نگهداری فرزندانشان را نیز برعهده دارند و این در حالی است که یارانه به حساب سرپرستی که صلاحیت ندارد واریز می شود که این معضل است .
 
آمار کودکان کار پایتخت احصاء شود
 
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در مورد کودکان کار نیز با بیان اینکه از بدو ورود به شورا به موضوع کودکان کار حساسیت داشته افزود: اماری که در این باره در اختیار من قرار گرفت مربوط به سال 89 است و براین اساس کودکان کاری که در سطح زمین کار کرده و قابل رویت هستند 13هزار کودک براورد شده و این عدد، فارغ از کودکانی است که در کارگاه‌های مختلف پنهان هستند. برهمین اساس در نظر دادیم با کمک سازمان‌های مردم نهاد و شهرداری هرچه سریعتر آمار کودکان کار پایتخت احصاء شود.
 
وی با اشاره به طرح مسئولیت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی نیز گفت: این طرح برای اولین بار اتفاق می افتد و بر این اساس به نقش بنگاه‌های اقتصادی در حل مشکلات و چالش‌های اجتماعی توجه شده است و به نوعی سازمان و شرکت‌های طرف قرار داد با شهرداری ملزم به اجرای طرح مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت از آن می‌شوند که در اجرای این طرح حمایت از کودکان کار در اولویت قرار دارد.
 
دانشور با اشاره به خلا حمایتی و قانونی در حوزه کودکان کار گفت: حتی در تدوین حقوق شهروندی نیز که در دولت صورت گرفت متاسفانه به موضوع کودک توجه نشده است و این درحالی است که کودکان نیز باید به عنوان شهروند در نظر گرفته و حقوقی برای آنها در نظر گرفته شود و ما در برنامه شش ساله نیز که درحال تدوین است،درخواست داریم که به کودکان توجه ویژه داشته باشند تا مسائل کودک کار بهبود یابد. نه اینکه به مانند برنامه پنجم به وضعیت کودکان بی توجهی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha