شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 137789

پزشکان آمریکایی در یک بررسی جدید تایید کردند که مصرف روزانه بلوبری در بهبود وضعیت فشارخون در زنان میانسال موثر است.

سلامت نیوز:  پزشکان آمریکایی در یک بررسی جدید تایید کردند که مصرف روزانه بلوبری در بهبود وضعیت فشارخون در زنان میانسال موثر است.

به گزارش ایسنا ، بررسی‌ها نشان می‌دهد زنانی که بلوبری‌های خشک شده و فریز شده در مدت دو ماه مصرف کرده‌اند، فشارخون پایین‌تری داشته و همچنین نوعی ماده شیمیایی در بدن آنان تولید شده که به کاهش سفتیِ دیواره رگ‌های خونی کمک می‌کند.

«سارا جانسون» از دانشگاه ایالت فلوریدا که سرپرستی این مطالعه را به عهده داشت، گفت: بلوبری ممکن است به سلامت رگ‌های خونی کمک کند و همچنین سطح فشارخون را پایین می‌آورد. هرچند این یافته به این معنا نیست که این میوه می‌تواند جایگزین داروهای فشارخون شود.

با این وجود پزشکان معتقدند بلوبری می‌تواند روند افزایش فشارخون را کاهش دهد و از سفت شدن رگ‌های خونی پس از یائسگی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در زنان بیشتر کرده جلوگیری می‌کند.

در مطالعات پیشین نیز متخصصان دریافته بودند که بلوبری به کاهش فشارخون کمک می‌کند اما این مطالعه به شکل خاص روی زنان میانسال انجام گرفته است. همچنین در برخی بررسی‌ها آمده است فلاوونوئید و دیگر ترکیب‌های سالم در این میوه موجب افزایش اکسید نیتریک می‌شود و این ماده شیمیایی بر سلول‌هایی که در دیواره رگ‌های خونی همچون آستر عمل می‌کند تاثیر می‌گذارد.

در این بررسی 48 زن یائسه که به طور میانگین 55 سال سن داشتند و فشارخون آنان لب مرز بوده، مورد مطالعه قرار گرفتند. از نیمی از این زنان درخواست شد برای مدت هشت هفته روزانه از 22 گرم پودر بلوبری خشک و فریز شده مصرف کنند. همچنین نیمی دیگر از پودری مشابه استفاده کردند که حاوی این میوه نبود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در شروع مطالعه فشارخون و سفتی رگ‌های خونی این زنان اندازه‌گیری شد که پس از انجام دوره مطالعه مشخص شد فشارخون گروه اول 5 تا 6 درصد کاهش داشته اما در گروه دوم تغییری نداشته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha