نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه وزارت صنعت مخالف افزایش مالیات بر سیگار است، گفت: اینکه مسئولان این وزاتخانه به صراحت عنوان می‌کنند که قاچاق سیگار صورت می‌گیرد نشان دهنده ضعف این وزارتخانه است چراکه قاچاق از مبادی رسمی انجام می‌شود.

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه وزارت صنعت مخالف افزایش مالیات بر سیگار است، گفت: اینکه مسئولان این وزاتخانه به صراحت عنوان می‌کنند که قاچاق سیگار صورت می‌گیرد نشان دهنده ضعف این وزارتخانه است چراکه قاچاق از مبادی رسمی انجام می‌شود.

عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه کشور ایران از جمله کشورهایی است که در سال 85 کنوانسیون مبارزه با مصرف دخانیات را به امضا رساند، افزود: این کنوانسیون جهانی دارای تعهداتی از جمله تلاش برای کاهش تقاضای مصرف دخانیات است که این اقدامات باید از سوی آموزش و پرورش و سایر نهادها دنبال و پیگیری شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از سویی دیگر باید با اقداماتی پیشگیرانه شاهد کاهش عرضه دخانیات در کشور باشیم که در نخستین گام لازم است از عرضه این مواد در هر مکانی جلوگیری شود به عنوان مثال این محصولات در مجاورت مدارس نباید به فروش رسد.

 
مجوز عرضه دخانیات باید محدود شود

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید مجوز عرضه دخانیات را به همه افراد دهد، تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است به گونه ای که شاهد هستیم که سیگار را در هر مکانی به فروش می رسانند در حالی که باید دسترسی سیگار بسیار سخت باشد اما شاهد هستیم که خرید آن با سهولت امکان پذیر است.

وی با انتقاد از گسترش مصرف قلیان در سراسر کشور، یادآور شد: از راهکارهایی که دنیا آن را مورد استفاده قرار داده و نتایج مثبتی نیز به دست آورده توجه به مالیات بر سیگار است؛ از سال 85 تاکنون باید هرساله 10 درصد مالیات بر سیگار اضافه می شد اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفته است و اکنون ایران در رده 14 کشورهایی قرار دارد که مالیات ناچیزی از سیگار اخذ می کند.

رستمیان با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهادی مبنی بر اخد 2500 میلیارد تومان مالیات بر سیگار ارایه کرده است، یادآور شد: بدون شک هر 10 درصد افزایش مالیات بر سیگار حدود 8 درصد به کاهش مصرف دخانیات کمک می کند لذا بر اساس برآوردهای صورت گرفته، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهاد داد که با احتساب مالیات بر توتون 2500 میلیارد تومان مالیات بر سیگار اخذ شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه پیشنهاد مذکور در کمیسیون تلفیق رای مدنظر را به دست نیاورد، گفت: کمیسیون تلفیق با اخذ 900 میلیارد تومان مالیات بر سیگار موافقت کرده است؛ متاسفانه مخالف اصلی این پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت است که مورد تایید واقع نشد.

 
قاچاق سیگار از مبادی رسمی انجام می‌شود/دست های پنهان در کار است

وی تصریح کرد: اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به صراحت عنوان می کند که قاچاق سیگار صورت می گیرد نشان دهنده ضعف این وزارتخانه است چراکه این قاچاق از مبادی رسمی صورت می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه باید از وزارت، معدن و تجارت پرسید که به راستی چرا با اخذ مالیات 2500 میلیارد تومانی بر سیگار مخالف است، افزود: این وزارتخانه بحثی انحرافی را مطرح می کنند و معتقد است اگر مالیات بر سیگار اضافه شود قاچاق نیز تشدید می یابد در حالی که این اظهار نظر بسیار اشتباه است زیرا ورود سیگار در کشور به وسیله کامیون هایی انجام می شود که نیروی انتظامی و گمرک باید بیش از گذشته وارد عمل شده و از این واردات جلوگیری کنند.

رستمیان یادآور شد: در ایران 30 درصد محصولات به صورت قاچاق به کشور وارد می شود که این نشان می دهد جایی از کار دارای ایراد است و باید دید دست چه کسانی در پشت پرده این قضیه وجود دارد و قاچاق را از مبادی رسمی به کشور وارد می سازد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: امید است در صحن علنی مجلس این پیشنهاد مورد تصویب واقع شود که از درآمد حاصل از این مالیات برای کاهش آسیب های اجتماعی اقدامات اثربخشی صورت گیرد که در این میان وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان می تواند سهم خوبی از این درآمد به دست آورند.     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha