منابع هندی اعلام کردند دولت هند احتمالا با صادرات غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از کشور ثالث با استفاده از انباشته ذخیره نفتی ایران در بانک های این کشور موافقت خواهد کرد.

سلامت نیوز:منابع هندی اعلام کردند دولت هند احتمالا با صادرات غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از کشور ثالث با استفاده از انباشته ذخیره نفتی ایران در بانک های این کشور موافقت خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز، ایرنا نوشت: براساس این روش،کالا ابتدا از کشورهای دیگر وارد هند می شود و پس از کسر ارزش افزوده به مقصد ایران انتقال داده می شود.

هندحدود هفت درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند. اما از زمانی که تحریم های سازمان ملل و غرب مکانیزم های معمول پرداخت پول به ایران را در سال 11-2010 مسدود کرده اند، 55 درصد پول نفت ایران در قسط های مشخص پرداخت می شود و بقیه به روپیه در بانک یوسی اوی کلکته ذخیره می شود.

ایران همچنین از هند خواسته است تا ارزش افزوده اعمال شده بر واردات کالا از کشورهای ثالث از پول ذخیره شده درهند از 15 درصد به پنج درصد کاهش دهد.

روزنامه انگلیسی زبان هندوستان تایمز، طی گزارشی در این خصوص، نوشت: مقامات طراز اول دولت اعلام کرده اند که وزارت دارایی با تدارک چنین ترتیباتی موافقت کرده است.

در این گزارش آمده است: هند در حال حاضر بیش از چهار میلیارد دلار به ایران بابت واردات نفت از این کشور بدهکار است و صادرات از طریق کشورثالث می تواند در تسویه بدهی هند به ایران با پرداخت 100 میلیون دلار کمک کند.

بنابه گفته مقامات ارشد دولت، در توافقی که به تازگی بین وزارتخانه های دارایی ،بازرگانی ، بانک مرکزی هند و بانک یوکو برای پرداخت ماهانه 100 میلیون دلار از این بدهی ها حاصل شده است و یک حساب نیز در بانک یوکو هند برای این صادرات افتتاح شده است .

به گفته این افراد پول ذخیره شده ناشی از صادرات نفت ایران به هند که در بانک یوکو ذخیره شده برای صادرات کالا به ایران استفاده می شود.

مقامات گفتند که این مبلغ از حساب بانک ایرانی در بانک یوکو برداشت و معادل دلاری آن به حساب صادرکننده از کشور سوم واریز می شود.

همچنین به بانک یوکو مسوولیت داده شده است که به سقف پرداخت های ماهانه 100 میلیون دلار نظارت کند.

دولت همچنین مقرراتی را تدارک دیده است که ارزش صادرات کشور سوم هر ماه از 100 میلیون دلار افزایش نیابد تا اختلاف آن از محل ارز خارجی که بابت پرداخت قیمت نفت وارداتی ایران نگهداری می شود پرداخت شود.

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha