دانشمندان در یك تحقیق جدید موفق به شناسایی ردپای تغییرات ژنتیكی در بیماری سرطان خون شدند.

به گزارش سلامت نیوز، این پژوهشگران دریافتند؛ تغییرات ژنتیكی فاحشی در سلولهای سرطانی رخ می‌دهد كه منجر به بازگشت سرطان خون در بیماران مبتلا به این سرطان به عنوان شایعترین نوع سرطان دوران كودكی می‌شود.

دانشمندان با چاپ این یافته اخیر در مجله ساینس تفاوت‌های ژنتیكی كلیدی و مهمی را در سلولهای سرطانی كودكان مبتلا به نوع شدید سرطان خون لنفوبلاست یا (ALL) تشریح كردند.

این تغییرات ژنتیكی در هنگام ابتلا به بیماری برای بار اول و سپس بازگشت آن در دفعات بعدی مورد مقایسه قرار گرفتند.

ALL سرطان خون و مغز استخوان است. در بیشتر كودكان این سرطان قابل درمان است اما در بین كودكانی كه بیماری‌شان عود می‌كند تنها 30 درصد جان سالم به در می‌برند.

پژوهشگران می‌گویند؛ این تغییرات ژنتیكی در بیماران اغلب باعث می‌شود كه مكانیسم‌های بیولوژیكی مربوط به عملكرد گلبولهای سفید خون و ژنهای سركوب كننده تومور دچار اختلال شوند.

محققان تاكید می‌كنند: اگر ما بخواهیم به روشهای درمانی گزینشی بهتر و موثرتر با خاصیت مسمومیت زایی كمتر دست پیدا كنیم لازم است كه تمام این تفاوتهای ژنتیكی گوناگون را چه در هنگام تشخیص بیماری برای بار اول و چه در پروسه بازگشت مجدد بیماری شناسایی و درك كنیم.

دانشمندان امیدوارند با شناسایی فاكتورهای ژنتیكی كه نشان می‌دهند فرد دچار بازگشت سرطان می‌شود بتوانند داروهای موثری تولید كنند كه جلوی بازگشت آن را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha