در بحث زنان تن فروش نیز سعی کرده‌ایم، اقداماتی را انجام دهیم تا در آینده‌ای نزدیک با ارائه خدمات حمایتی و اشتغال‌زایی تن‌فروشی به دلیل تامین معیشت را به صفر برسانیم.

سلامت نیوز: در بحث زنان تن فروش نیز سعی کرده‌ایم، اقداماتی را انجام دهیم تا در آینده‌ای نزدیک با ارائه خدمات حمایتی و اشتغال‌زایی تن‌فروشی به دلیل تامین معیشت را به صفر برسانیم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه با ارائه خدمات حمایتی و اشتغال‌زایی قصد دارد که تن‌فروشی به علت تامین معیشت را به صفر برساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، علی ربیعی در نهمین نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مشاورین امور زنان و خانواده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که به میزبانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: امام خمینی (ره) همواره در جملات ساده خود به گذاره‌های مهمی اشاره می‌کردند، آنچه امام خمینی به عنوان حضور مردم در صحنه و همچنین حضور زنان در صحنه یاد می‌کردند، امروز کلید واژه‌ای برای بحث مشارکت و مشارکت زنان است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم واقعیت اجتماعی زن را نادیده بگیریم و نشان دادن این واقعیت از جمله مواردی است که باید در این راستا بکوشیم.

به گفته وی اگر بدرستی این واقعیت دیده نشود، نمی‌توانیم در سیاستگذاری‌های معطوف به جنسیت موفق عمل کنیم.

ربیعی اظهار کرد: هر چند که آمار‌ها از کاهش زنان در بازار کار حکایت می‌کند، اما شاهد افزایش حضور زنان در بخش‌های خدماتی بخش‌های خصوصی هستیم، این بخش‌ها به سمت زنانه شدن حرکت می‌کنند و در سالهای آینده شاهدیم که ارائه خدمات در بخش‌های خصوصی در سیطره زنان قرار بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین افزایش شدید تجرد زنان و افزایش زنان مجرد در محیط‌های کار نیز از جمله دیگر واقعیت‌هایی است که باید در حوزه زنان به آن بپردازیم، برخی اظهار می‌کنند که این مسئله ناشی از مشکلات ازدواج است در حالی که شاهدیم گرایش به استخدام زنان مجرد در محیط‌های کاری هم در این مسئله بسیار اهمیت دارد.

به گفته وی در آینده با مسئله زنان مجرد سالمند روبرو خواهیم بود که آمادگی رویایی با آن در جامعه نیز وجود ندارد.

وزیر کار با اشاره به تاثیر زنان در اصلاح سبک زندگی گفت: زنان سردمدار تعیین الگوهای عمل خانواده، الگوهای زیبا‌شناختی و...هستند. شکل خرید و نوع وسایل مصرفی و... نیز بر عهده زنان است.

ربیعی گفت: اکنون زنان اکثریت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند، همچنین شاهدیم که در میان خبرنگاران نیز تعداد زنان به شدت بیشتر است و حتی این حضور به چشم می‌آید این مسائل سبب شده آگاهی اجتماعی زنان نسبت به گذشته بسیار تفاوت کند.

وی ادامه داد: من از فرضیه زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی دفاع نمی‌کنم اما در برخی آسیب‌های اجتماعی نوپدید و یا مسائلی همچون اعتیاد افزایش تعداد زنان بسیار جدی است هر چند که مردان همچنان در جرائم اخلاقی پیشگام هستند اما گسترش این مسئله در میان زنان هم قابل توجه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: نباید به هر چیز لیبل زنانه زد بلکه باید در سیاستگذاری‌ها معطوف به جنسیت باشیم به ویژه اکنون که در آستانه برنامه ششم توسعه قرار داریم باید با توجه به واقعیت‌های کشورمان عمل کنیم.

ربیعی گفت: الگوی اسلامی، سیاست‌گذاری معطوف به جنسیت، حقوق و تفاوت‌های زنان را پذیرفته که در این صورت می‌توانیم از این فقه پویا استفاده کنیم.
ربیعی با تاکید بر اینکه واقعیت اجتماعی زن ایران باید به درستی دیده شود، افزود: باید توجه کنیم که در این حوزه عدم آمادگی ساختاری وجود دارد و با زدن لیبل زنانه به هر موضوعی یک گام به پیش و دو گام به عقب برمی‌گردیم، زیرا با عدم آمادگی فرهنگی و عدم آمادگی نهاد‌ها روبرو هستیم. باید خوانش جدید و صحیحی از فرهنگ استخراج کنیم که با حضور زن در اجتماع سازگار باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به اعتقاد من خود زنان نیز آمادگی لازم را در ارتباط با نگاه و نوع نگرش در بسیاری از موارد ندارند.
ربیعی با تاکید بر اینکه برنامه‌های ما در حوزه زنان باید انعطاف‌پذیر باشد، افزود: مثلا در مورد مرخصی زایمان و افزایش آن به ۹ ماه شاهد عدم تمایل به استخدام زنان و یا استخدام زنان متاهل خواهیم بود.
وی با اشاره به دیدگاه‌های فمنیستی در دوره‌های مختلف گفت: نسل اول دیدگاه‌های فمنیستی معطوف به برابری در همه موارد بود که دیدگاهی بسیار رادیکال است. نسل دوم فمنیست دیدگاه تقسیم کار بین زنان و مردان را دنبال می‌کرد و نسل سوم امروز روی تفاوت‌های روانی اصلی بین زن و مرد تمرکز کرده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به مشاورین دستگاه‌ها اظهار کرد: اولین اقدام مشاورین باید در جهت بهتر انجام شدن کارهای زنان باشد، اکنون شاهدیم که از دستگاه‌ها خواستند که منشی زن نگذارند اما آیا توجه کرده‌اند که مراجعین زن باید با منشیان مرد سر و کار داشته باشند.

ربیعی گفت: ما در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بحث زنان تعاون‌گر، ‌زنان در محیط‌های صنعتی، ‌حفظ سطح اشتغال زنان، افزایش سطح اشتغال زنان و... روبرو هستیم.

ربیعی افزود: رفتار سازمانی و فرهنگ سازمانی باید از جمله موارد مورد نظر مشاورین امور دستگاه‌ها باشد.

ربیعی با اشاره به اقشار آسیب پذیر زنان گفت: ما اکنون بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ زن سرپرست خانوار داریم که شناسایی شده‌اند و تنها توانسته‌ایم ۲۰۰ هزار نفر از این زنان را تحت پوشش قرار دهیم، جامعه به ایجاد نهادهای حمایتی نیاز دارد که مشاورین می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بحث زنان تن فروش نیز سعی کرده‌ایم، اقداماتی را انجام دهیم تا در آینده‌ای نزدیک با ارائه خدمات حمایتی و اشتغال‌زایی تن فروشی به دلیل تامین معیشت را به صفر برسانیم.

ربیعی با اشاره به عملکرد وزارت تعاون در اورژانس اجتماعی و کاهش طلاق گفت: ما مشاوره‌های تلفنی را در مراکز صنعتی در نظر گرفته‌ایم که گفته شده بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. همچنین بحث بیمه های زنان را هم پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: همچنین اگر اشتغال در جامعه پیشرفت کند توازن و عدالت جنسیتی را در مورد آن رعایت خواهیم کرد و در جهت تحکیم بنیان خانواده و ایفای نقش فعال اجتماعی زنان تلاش می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha