یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری هشدار داد که در روابط جنسی مقعدی نسبت به راههای دیگر، شانس ابتلا به عفونت های ایدز افزایش می یابد.

دکتر علیزاده در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت: ماندگاری ویروس ایدز در محیط به لحاظ زمانی خیلی کم است و بر خلاف هپاتیت B که ماندگاری زیادی در محیط دارد خطرناک نیست.

 وی اظهار داشت: موج سوم ایدز در کشور ما با محوریت روابط جنسی پر خطر آغاز شده ولی به دلیل در دسترس نبودن آنها قابل شناسایی نیستند و نمی توان آمار دقیقی از آنها ارائه کرد.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری ادامه داد: وقتی بیمار وارد سندرم ایدز می شود عفونت های فرصت طلب، انواع زخم ها، برفک دهان، تب حاد، از دست رفتن وزن، بیماریهای مغز و اعصاب و اختلالات شناختی مغز از علائم و نشانه های هستند که به تدریج بروز می کند.

 دکتر علیزاده، مراحل کنترل ایدز در کلنیک های مشاوره رفتاری را شامل شناخت افراد پر خطر ، تزریق واکسن هپاتیت B ، ارائه وسائل پیشگیری مثل کاندوم، تحویل متادون به معتادان تزریقی ، معاینه خانواده مبتلایان و ارائه مشاوره های ضروری  به آنها عنوان کرد.

 وی با بیان اینکه آگاهی  دانشجویان پزشکی درباره ایدز نسبت به دانشجویان غیر پزشکی برابر یا کمتر است، بر لزوم اطلاع رسانی و فعالیتهای رسانه ای درباره ایدز تاکید کرد و توجه به بحث اجتماعی ایدز را بسیار مهم ارزیابی کرد. 

علیزاده همچنین با بیان اینکه راههای انتقال ویروس ایدز از طریق تنفسی و گوارشی نیست و به شرایط بیرونی ناپایدار است خاطر نشان کرد:نوع نگرش جامعه و مردم را به بیماران ایدزی در بهبود سلامت آنان مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha