یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 137861

یکی از مسائلی که در خصوص دام های وارداتی با استان می باشد سلامت مردم و رعایت نکات بهداشتی و ذبح آنها می باشد و در صورتی که سیستان و بلوچستان بخواهد به عنوان استان تأمین کننده گوشت کشور شناخته شود،لازم است تمامی مسائل بهداشتی از لحظه ورود دام تا خروج گوشت از استان مدنظر قرار گیرد.

سلامت نیوز: یکی از مسائلی که در خصوص دام های وارداتی با استان می باشد سلامت مردم و رعایت نکات بهداشتی و ذبح آنها می باشد و در صورتی که سیستان و بلوچستان بخواهد به عنوان استان تأمین کننده گوشت کشور شناخته شود،لازم است تمامی مسائل بهداشتی از لحظه ورود دام تا خروج گوشت از استان مدنظر قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، سیستان و بلوچستان که در جنوب شرق ایران واقع شده، دارای هزارو100 کیلومتر مرز مشترک خاکی با کشورهای افغانستان و پاکستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان می باشد که به دلیل قرارگیری در موقعیت استراتژیک و دسترسی به آب های آزاد و همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان، از موقعیت ترانزیتی و راهبردی ویژه ای برخوردار است.یکی از قابلیت های ویژه این استان، تأمین بخش اعظم گوشت قرمز مورد نیاز کشور می باشد که این امر در صورت فراهم شدن شرایط، از طریق تولیدات دامی استان و نیز واردات صورت می گیرد.

رییس جهاد کشاورزی استان در این رابطه می گوید: سالانه 14هزارو199 تن گوشت از جمعیت گاوی استان و 6 هزارو134 تن گوشت نیز از جمعیت گوسفند استان تولید می شود.

«رضا نجفی»، می افزاید: میزان گوشت قرمز تولید شده از بز در استان 5 هزارو15 تن و گوشت تولید شده از شتر نیز 2 هزارو48 تن می باشد.

وی خاطرنشان می کند: در مجموع، سالانه به میزان 27 هزارو396 تن گوشت از منابع داخلی و دام های استانی تأمین می شود که این میزان، گوشت تأمین کننده بخش زیادی از گوشت مورد نیاز سیستان و بلوچستان می باشد.

رئیس جهاد کشاورزی تصریح می کند: هم مرز بودن استان با کشورهای افغانستان و پاکستان باعث شده سالانه تعداد زیادی دام سبک و سنگین از این کشورها وارد ایران شوند و براین اساس مقدار زیادی گوشت وارد استان شود.

وی می گوید: بر اساس برآوردهای انجام شده سالانه 29 هزارو70 تن گوشت از منابع وارداتی در استان تأمین می شود و براین اساس سیستان و بلوچستان رتبه اول واردات گوشت کشور را به خود اختصاص داده است.

وعده استاندار در تامین 50 هزار تن گوشت کشور

در صحبت های رئیس جهاد کشاورزی استان آمده است که سیستان و بلوچستان در صورتی که از تمام ظرفیت خود در واحدهای پرواربندی صنعتی و سنتی خود استفاده کند می تواند سالانه 115 هزار رأس گاو را پرواربندی کند و این رقم می تواند بخشی از نیاز کشور را در زمینه گوشت قرمز تأمین کند.اما متأسفانه تعداد زیادی از واحدهای پرواربندی دام در سیستان و بلوچستان به علت نبود دام فعال نمی باشند که اگر به این ظرفیت در استان توجه ویژه و موانع سد راه برطرف شود سیستان و بلوچستان می تواند بخش زیادی از گوشت کشور را نیز تأمین کند.

در این راستا استاندار سیستان و بلوچستان در نشست با جمعی از مدیران و فعالان صنعت دام و گوشت استان که 22 شهریور ماه امسال برگزار شد، اعلام کرد سیستان و بلوچستان ظرفیت تأمین 50 هزار تن گوشت کشور را دارد. «علی اوسط هاشمی»، افزود: یکی از مطالبات استان از دستگاه های ذیربط و فعالان این عرصه، تأمین حداقل 30 هزار و حداکثر 50 هزار تن گوشت کشور از طریق سیستان و بلوچستان است.

وی عنوان کرد: در صورتی که سیستان و بلوچستان به عنوان استان تأمین کننده گوشت کشور شناخته شود و بتواند 50 هزار تن گوشت مورد نیاز کشور را تأمین کند، علاوه بر پاسخگویی به نیاز مردم، باعث اشتغالزایی در استان می شود و توسعه سیستان و بلوچستان نیز تسریع می شود.

نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه می گوید: سیستان و بلوچستان توان تأمین کل گوشت مورد نیاز کشور را دارد.

«هدایت ا... میرمرادزهی»، می افزاید: سیستان و بلوچستان به علت نزدیک بودن به کشورهای آسیای دور و نیز هم مرز بودن با پاکستان قابلیت زیادی در واردات گوشت به کشور دارد، به طوری که واردات گوشت از کشورهایی نظیر هند و پاکستان به کشور قیمت پایین تری نسبت به سایر نقاط کشور دارد و نظارت بیشتری نیز بر آن صورت می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت استان در این زمینه تصریح می کند: واردات دام زنده و ذبح آنها در کشتارگاه های داخل سیستان و بلوچستان باعث ایجاد اشتغال برای مردم می شود و این امر، باعث پویایی و توسعه استان می شود که لازم است در زمینه حمایت دامداران برای تأمین گوشت مورد نیاز کشور اقدامات لازم انجام گیرد.

نظارت ویژه، ضامن سلامت گوشت صادراتی استان

اما یکی از مسائلی که در خصوص دام های وارداتی با استان می باشد سلامت مردم و رعایت نکات بهداشتی و ذبح آنها می باشد و در صورتی که سیستان و بلوچستان بخواهد به عنوان استان تأمین کننده گوشت کشور شناخته شود،لازم است تمامی مسائل بهداشتی از لحظه ورود دام تا خروج گوشت از استان مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان در این رابطه می گوید: دام وارد شده به استان، به مدت 14 روز در مناطق قرنطینه نگهداری و توسط دکتر دامپزشکی معاینه می شود و بعد از آن، دام در صورت سالم بودن در کشتارگاه، کشتار می شود.

دکتر«مهدی حسینی»، می افزاید: بخشی از این دام، پس از کشتار و دریافت مُهر دامپزشکی و لیبل کشتارگاه برای نیاز استان در سطح شهرستان ها توزیع و باقی آن به شرکت های بسته بندی گوشت ارسال می شود.وی تصریح می کند: با نظارت اداره کل دامپزشکی استان بر نحوه تولید و بسته بندی دو نوع گوشت در استان تولید می شود که شامل گوشت وکیوم و گوشت منجمد می باشد، می توان گفت در مجموع 8 میلیون و 358 هزارو177 کیلوگرم گوشت در استان تولید می شود. وی تصریح می کند: دام هایی که در کشتارگاه های استان کشتار می شوند، به لحاظ سلامت و بهداشت کاملاً تحت نظر قرار می گیرند و دکتر دامپزشکی در مرحله ورود دام به کشتارگاه و پس از کشتار آن را بررسی می کند تا از سلامتی دام اطمینان پیدا کند.

وی اضافه می کند: تمامی مراحل تأمین گوشت که به دامپزشکی مربوط می شود به طور کامل رعایت می شود، به طوری که گوشت های وکیوم و منجمد پس از تولید با ماشین های سردخانه دار به نقاط مختلف حمل می شود.

پروار بندی های تعطیل مانع اصلی صنعت گوشت استان

سیستان و بلوچستان سالانه می تواند 56 هزار تن گوشت تأمین کند که بخشی از آن، از منابع داخل استان و بخشی نیز به علت هم مرز بودن با کشورهای افغانستان و پاکستان از منابع وارداتی تأمین می شود، اما مشکلاتی نیز سد راه تولیدکنندگان و واردکنندگان گوشت در استان می باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان در این رابطه می گوید: در راستای افزایش تولید گوشت در استان تعداد زیادی واحد پرواربندی دام سنگین نظیر گاو در استان راه اندازی شده که متأسفانه اکثر این واحدها غیرفعال هستند.

نجفی تصریح می کند: هزارو174 واحد پرواربندی سنتی با ظرفیت 45 هزار رأس گوساله سنتی در استان وجود دارد که اکثر این واحدها تعطیل هستند.

وی تصریح می کند: 200 واحد پرواربندی صنعتی گاو نیز در استان با ظرفیت 70 هزار رأس وجود دارد که تعداد زیادی از این واحدها نیز غیرفعال می باشند.

وی می افزاید: تنها 70 واحد از این 200 واحد، به عنوان واحدهای قرنطینه موقت، فعال هستند و باقی واحدها اگرچه ظرفیت زیادی دارند، غیرفعال می باشند.

وی متذکر می شود: تعطیلی این واحدها، به علت کمبود دام داخلی می باشد که به علت خشکسالی میزان دام های استان کاهش پیدا کرده است. وی بیان می کند: در مجموع، هزارو374 واحد پرواربندی صنعتی و سنتی با ظرفیت 115 هزار رأس گاو در استان وجود دارد که اگر تمام این واحدها با حداکثر توان و ظرفیت خود فعال باشند، میزان گوشت تولید شده در استان نسبت به رقم کنونی بسیار افزایش می یابد. وی عنوان می کند: در صورتی که مجوزهای مربوط به ورود دام راحت تر صادر شود، دام های بیشتری وارد استان شده و در واحدهای پرواربندی صنعتی به مدت سه تا شش ماه پروار می شوند و از این طریق، اشتغالزایی نیز صورت می گیرد و به علاوه، گوشت بیشتری در استان تولید خواهد شد.

اشتغال 11هزار شغل در گرو رونق صنعت گوشت استان

سیستان و بلوچستان به علت اینکه برخی از زیرساخت ها برای تأمین گوشت مورد نیاز کشور را دارد، می تواند با تأمین گوشت کشور، باعث اشتغالزایی برای بسیاری از جوانان منطقه شود به طوری که رئیس جهاد کشاورزی استان اظهار می کند: در صورت فعال بودن 41 واحد بسته بندی، در سال هزار و 800 نفر شغل در استان ایجاد می شود و در کشتارگاه های استان نیز در یک شیفت کاری 500 نفر مشغول به کار می شوند.

نجفی بیان می کند: سیستان و بلوچستان به عنوان اولین وارد کننده گوشت کشور محسوب می شود و در صورتی که صدور مجوز برای واردات گوشت در این استان آسان تر شود، استان با تأمین 56 هزار تن گوشت مورد نیاز کشور می تواند 11 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند که 5 هزارو600 شغل به صورت مستقیم می باشد.

اظهارات استاندار سیستان و بلوچستان، رئیس جهاد کشاورزی استان و نیز نماینده مردم سراوان، سیب وسوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی نشان می دهد در صورتی که به پتانسیل عظیم واردات گوشت به استان توجه شود، سیستان و بلوچستان قادر به تأمین بخش زیادی از گوشت کشور می باشد. این در حالی است که رئیس جهاد کشاورزی استان نیاز کشور به گوشت قرمز را 90 هزار تن در سال عنوان می کند و در صورتی که به این ظرفیت توجه ویژه ای شود بیش از 50 هزار تن نیاز کشور از سیستان و بلوچستان تأمین می شود و این استان در روند توسعه قرار می گیرد و تعداد زیادی از جوانان استان نیز مشغول به کار می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha