عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ارائه طرح پانسمانهای بیواکتیو برای درمان زحمها موفق شد جایزه ویژه نوآوری و شکوفایی بنیاد ملی نخبگان و رتبه برتر جشنواره شیخ بهایی را به خود اختصاص دهد.

دکتر سهیلا سلحشور کردستانی مجری طرح در مورد ویژگیهای پانسمان تولید شده اظهار داشت: بیومواد و مواد تشکیل دهنده این پانسمانها از مواد طبیعی دریایی است که برای اولین بار در دنیا تولید می شود.

به گفته وی پانسمانهای بیواکتیو سرعت ترمیم زخم، زخم های حاد، عروقی، زخم بستر و زخم های دیابت 75 درصد را افزایش می دهد. در بسیاری از موارد افرادی که زخم دیابتی داشته اند با این پانسمان از قطع عضو نجات یافته اند. به عبارت دیگر می توان گفت این پانسمان روش نوین درمان زخم در دنیا است.

کردستانی با بیان اینکه بیش از 15 نوع مختلف از انواع پانسمان طراحی شده است، ادامه داد: انواع پانسمانها را برای هر نوع زخم، سوختگی و محلول شست شوی آنها، زخمهای دیابت، زخمهای عمیق بستر تولید می کنیم.

به گفته کردستانی استفاده از تکنولوژی نانو، کارایی این پانسمانها را تا حد زیادی افزایش داده است.

سابقه پانسمانهای بیواکتیو در جهان به استفاده از پانسمانهای مرطوب در سال 1970 میلادی باز می گردد و این بر خلاف تفکر سنتی رایج در آن زمان بود که عده ای اعتقاد داشتند وجود سطح باز سرعت بهبود زخم را افزایش می دهد. از سال 2000 میلادی به بعد تحقیقات جدیدی در جهت استفاده از بیوماتریهالها انجام شد که نتایج شگرفی در بهبود زخم ایجاد کرده است.

سهیلا سلحشور کردستانی فعالیتهای تحقیقاتی خود را از 15 سال پیش در زمینه بیوپلیمرهای طبیعی و کاربرد آن در پزشکی آغاز کرده است و تاکنون موفق به ثبت 5 اختراع بین المللی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha