کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق در سال‌های اخیر موضوع ازدواج و طلاق جوانان را به مساله‌ای مهم تبدیل کرده است و از آنجا که آمارها نسبت به ایجاد یک وضعیت نگران‌کننده در آینده هشدار می‌دهند؛ مساله ازدواج و طلاق همواره در سال‌های اخیرموضوع بحث کارشناسان مسائل اجتماعی، مسئولان، نمایندگان مجلس و همچنین شهروندان بوده است.

ازدواج سخت، طلاق‌آسان

سلامت نیوز: کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق در سال‌های اخیر موضوع ازدواج و طلاق جوانان را به مساله‌ای مهم تبدیل کرده است و از آنجا که آمارها نسبت به ایجاد یک وضعیت نگران‌کننده در آینده هشدار می‌دهند؛ مساله ازدواج و طلاق همواره در سال‌های اخیرموضوع بحث کارشناسان مسائل اجتماعی، مسئولان، نمایندگان مجلس و همچنین شهروندان بوده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: از آنجا که عنوان می‌شود بیش از 11 میلیون جوان ایرانی مجرد هستند، برخی با طرح تعبیر ازدواج آسان سعی در تشویق جوانان به ازدواج داشته‌اند. با این وجود برخی کارشناسان هشدار می‌دهند ازدواج آسان فریب مردم است.
 
روز گذشته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده در وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه امر ازدواج ساده نیست، گفت: جشن ازدواج می‌تواند ساده باشد اما بیان اینکه ازدواج امری که پایه خانواده سلامت باید باشد، آسان است یعنی فریب دادن مردم. ایرنا نوشت؛ بهمن بهمنی با اعلام اینکه بخشی از روانشناسان بدون تخصص عامل بسیاری از طلاق‌های موجود در کشور هستند، گفت: تنها پایداری در خانواده ملاک نیست چون بسیاری از خانواده‌های بزهکار نیز پایداری زیادی دارند. ملاک برای ازدواج موفق، سلامت خانواده و سعادت تعالی است. این اظهارنظر درحالی انجام شده است که آن‌‌طور که آخرین بررسی‌‌ها نشان می‌‌دهد هر ساعت 18 طلاق در کشور ثبت می‌شود! این آمار بالا نشانگر این است که در کشور ما یک‌‌پنجم ازدواج‌‌ها به طلاق ختم می‌شود. این نسبت در برخی از شهرها به یک‌چهارم نیز می‌رسد! در سال 91 میزان طلاق 150 هزار  مورد اعلام شده که این آمار در سال 92 با رشد 2/13 درصدی به 155 هزار مورد افزایش یافته است و این نشان‌دهنده افزایش طلاق در کشور است .


 ازدواج آسان، ماه‌عسل قسطی
سال 83، 5 نفر از کسبه بازار که دستی در کار خیر داشتند، تصمیم به تاسیس موسسه‌ای خیریه به منظور تشویق جوانان به ازدواج کم‌خرج و رفع موانع پیش روی جوانان در امر ازدواج گرفتند. اقدامات این موسسه که به نام پیوند دو گل ثبت شده در راستای تامین جهیزیه برای نوعروسان و برگزاری مراسم عروسی و نامزدی است. مراجعه‌کنندگان با پرداخت 300 هزار تومان می‌توانند تالار،‌ خنچه عقد، آرایشگاه، فیلمبردار و عکاس، کارت دعوت و ‌پذیرایی از 100 نفر با میوه و شیرینی در تالار را صرفا در استان‌های تهران و البرز برگزار کنند. از سوی دیگر درمورد سفر ماه‌عسل نیز، هزینه سفر سوریه و کربلا برای متقاضیان به صورت 20 درصد نقد و الباقی در اقساط 12 تا 24 ماهه دریافت می‌شد. این مجموعه مردم‌نهاد بوده و سعی می‌کند برای تشویق جوانان به ازدواج از طریق کاهش هزینه‌های عروسی تمهیداتی بیندیشد.


 ازدواج سخت، طلاق آسان
درحالی که این سازمان‌های مردمی در کنار نهادهای دولتی سعی می‌کنند از طریق کاهش هزینه‌های مراسم ازدواج، جوانان را به تشکیل خانواده  تشویق کنند؛ پژوهشگران اعلام می‌کنند یکی از دلایل اصلی بالارفتن سن ازدواج و سختگیری‌هایی که وجود دارد، بالا رفتن آمار طلاق است. بالارفتن آمار طلاق باعث ناامنی روحی جوانان می‌شود. یعنی جوانی که تصمیم به ازدواج می‌گیرد، می‌بیند که در اطرافش عده زیادی طلاق گرفته‌اند (طلاق رسمی یا عاطفی) و آمار را در روزنامه‌ها و اینترنت دنبال می‌کند و فکر می‌کند که ممکن است که او هم به این مشکل مبتلا بشود، بنابراین دو تا تصمیم می‌گیرد یا تصمیم می‌گیرد که زود ازدواج نکند یا اینکه در مسیر ازدواج سخت‌گیری‌هایی انجام بدهد تا راه طلاق را در زندگی‌اش ببندد. ما باید بدانیم که چرا آمار طلاق در جامعه ما بالاست؟ انتخاب نادرست یکی از اصلی‌ترین عوامل طلاق‌های عاطفی و رسمی است. اگر انتخاب‌ها درست انجام بگیرد، راه بسیاری از طلاق‌ها بسته می‌شود. پس برای یک ازدواج موفق باید انتخاب درست داشت. مهریه بالا و مراسم پرخرج ازدواج تنها اول کار یک شب از کل ماجراست زیرا بعد از ازدواج مشکلات تامین معاش خانواده و مسکن و هزینه‌های فرزندآوری باعث می‌شود نه‌تنها ازدواج آسان نباشد بلکه به امری سخت تبدیل شود. از سوی دیگر ازدواج در سن کم، موانع اقتصادی، سختگیری ونداشتن مدارا و... عواملی است که باعث شده در طی این سال‌ها نه‌تنها طلاق سخت نباشد بلکه به سهولت و آسانی اجرا شود.

 آشنایی پیش از ازدواج باعث آسان‌سازی ازدواج می‌شود
یک مددکار اجتماعی در این‌باره می‌گوید: آموزش ازدواج از دوران کودکی در نهاد فرد از طریق مشاهده رابطه پدر و مادر شکل می‌گیرد. امیرمحمود حریرچی می‌افزاید: خانواده‌ای که متلاطم است الگوی نامناسبی برای فردی است که در آینده می‌خواهد پدر یا مادر شود. از سوی دیگر خانواده‌های متشنج و افزایش آمار طلاق در جامعه در میان بقیه افراد و کسانی که تازه می‌خواهند ازدواج کنند نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند و باعث به تاخیر افتادن سن ازدواج در کشور می‌شود. او می‌افزاید: در حالی که در افزایش نرخ طلاق وضعیت رابطه و عوامل اقتصادی موثر است باید گفت ازدواج یک تعهد دو طرفه است که دونفر با هم در ادامه راه زندگی میان خودشان می‌بندندتا به خوشبختی برسند و امری فردی است و نباید نهادهای اجتماعی در آن به شکل مستقیم دخالت کنند. حریرچی با اشاره به مشکلاتی که در کشور در مورد آشنایی زوجین قبل از ازدواج وجود دارد می‌گوید: آشنایی پیش از ازدواج عامل موثر و مهمی است که اگر امکان آن ایجاد شود هم می‌تواند باعث کاهش نرخ طلاق شود و هم در جلوگیری از به تاخیرافتادن ازدواج از طریق مهریه سنگین و مشکلات میان خانواد‌ه‌‌ها موثر است. به اعتقاد او اگر امکان آشنایی پیش از ازدواج در کشور ما نظیر کشورهای دیگر ایجاد شده و با نظارت والدین این امر صورت پذیرد از طریق این انتخاب‌های عقلانی هم آمار طلاق کم می‌شود و هم این باعث افزایش مشارکت و همکاری دو طرف با یکدیگر در تعیین مهریه و هزینه‌های عروسی شده و مشکلات بعدی را برطرف می‌کند.


 طرح ازدواج آسان باعث افزایش طلاق می‌شود
یک روانشناس و خانواده درمانگر با اشاره به طرح ازدواج آسان، می‌گوید: حتی اگر این اقدامات به درستی انجام شود و هزینه‌های اولیه ازدواج که بر دوش بسیاری از جوانانی که در آستانه ازدواج قرار دارند و خانواده‌های آنان کم شود باز هم تاثیری در کاهش طلاق نداشته و شاید حتی با تشویق بیشتر به ازدواج و ایجاد تصویری غیرواقعی از مشکلات اقتصادی با تشویق بیشتر افرادی که آمادگی این کار را ندارند به افزایش نرخ طلاق دامن بزنند. آناهیتا خدابخش‌کولایی می‌افزاید: آمادگی برای ازدواج از هر عامل دیگری مهم‌تر است و درحالی که امکانات اقتصادی و مالی یک جوان پاسخگوی مخارج او نیست نباید او را به ازدواج تشویق کرد. این روانشناس می‌گوید: افزایش نرخ طلاق در طی سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلات اقتصادی نشان دهنده این است که این نوع تشویق افراد به ازدواج بدون درنظر گرفتن پیامدهای آتی آن تا چه حد می‌تواند مخرب باشد و برای این امر باید به دنبال راه‌حل‌های اصولی مانند ایجاد اشتغال و مسکن برای این افراد بود و با این نوع اقدامات شاید بتوان در حد یک شب یا دوشب مشکل را حل کرد اما زندگی زناشویی یک فرآیند بلندمدت است که نیازمند برنامه‌ریزی طولانی‌مدت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha