چشم بیونیکی دکتر بابک پرویز استادیار ایرانی دانشگاه واشنگتن به عنوان یکی از 50 اختراع خلاقانه جهان در سال 2008 از سوی نشریه "تایم" برگزیده شد.

 آنچه که دکتر بابک پرویز ارائه کرده است می تواند به تحولی تاریخی در صنایع الکترونیک سازی جهان منجر شود.

این چشم بیونیکی بیشتر به لنزهای تماسی دیجیتالی شباهت دارد که می توانند بر روی اشیاء مختلف در فواصل دور و نزدیک متمرکز شده و اطلاعات مورد نظر درباره آنها را بر روی نمایشگر خود نشان دهند.

چشم بیونیکی دکتر بابک پرویز رؤیای فیلمهای علمی تخیلی "زن بیونیک" و "ترمیناتور" را به واقعیت تبدیل کرده است
پروژه ای که دکتر پرویز آن را هدایت کرده است، نخستین گام در جهان برای نصب مدار الکترونیکی و چراغهای ویژه بر روی لنزهای تماسی به حساب می آید.

دکتر پرویز معتقد است: این لنزها نه تنها می توانند اطلاعات مختلف را بر روی نمایشگر ویژه خود نشان دهند بلکه هیچ آسیبی نیز به بینایی و قوای دید فرد نیز وارد نمی کنند.

گروه تحقیقاتی "بابک پرویز" از دانشگاه واشنگتن آمریکا که نتایج تحقیقات خود را در اجلاس موسسه مهندسی برق و الکترونیک (Institute of Electrical and Electronics Engineers) مطرح کرده اند، امیدهای زیادی به این پروژه و کاراییهای آن دارند.

این لنز که قدرت زوم کردن از راه دور روی اجسام را دارد می تواند به محض زوم کردن روی جسم مورد نظر اطلاعات مربوط به جسم و یا فرد مشاهده شده را ارائه کند و یا حتی این اطلاعات را از طریق رایانه با جستجو روی اینترنت در اختبار کاربر قرار دهد.

در حقیقت این چشم بیونیکی رؤیای فیلمهای علمی تخیلی "زن بیونیک" و "ترمیناتور" را به واقعیت تبدیل کرده است.

این محقق ایرانی گفت: نمونه آزمایشی این لنزها محتوی یک مدار اصلی و مجموعه ای از دیودها است که نور قرمز را گسیل می کنند. با کمک این لنزها می توان به محیط اطراف همانند زمانی که دنیای خارج از طریق یک صفحه نمایشگر مشاهده می شود، نگاه کرد.

به گزارش مهر، تیم تحقیقاتی دکتر پرویز در ساخت نمونه آزمایشی این لنزها از مدارات الکتریکی استفاده کرده اند که از لایه های فلزی ساخته شده اند که ضخامت آنها تنها چند نانومتر بوده و طول دیودهای گسیل کننده نور قرمز کمتر از یک سوم میلیمتر است.

سپس گروه این محقق ایرانی با استفاده از تکنیک ریزسازی روی تمام این تجهیزات را به وسیله یک لایه پلاستیکی انعطاف پذیر پوشاندند تا به این وسیله احتمال هر نوع تماس این مواد با چشم از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha