رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: برنامه چهارم استراتژیک ایدز از ابتدای سال 94، اجرایی می شود.

سلامت نیوز:  رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: برنامه چهارم استراتژیک ایدز از ابتدای سال 94، اجرایی می شود. 

دکتر «محمدمهدی گویا» در گفت و گو با  ایرنا افزود: هدف از اجرای این برنامه افزایش بیماریابی ، پوشش حداکثری درمان مبتلایان و پیشگیری از مرگ زودرس بیماران است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه چهارم استراتژیک ایدز عمدتا تلاش کرده است تا خلاهای پیشگیری و مراقبت ایدز در کشور را پر کند.

وی ادامه داد: هنگامی که اعلام می کنیم حدود 28 هزار مبتلا به ویروس اچ.آی. وی در کشور بسر می برند ، این همان عددی است که ما توانستیم به بیماران دسترسی پیدا کنیم و آنان را شناسایی کنیم اما برآورد ما این است که حدود 90 هزار مبتلا به عفونت ایدز در کشور وجود داشته باشد. رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: یکی از اهداف اجرای برنامه چهارم استراتژیک ایدز در کشور این است که بیماریابی های خود را تشدید کنیم و به آن باقیمانده مبتلایان ایدز که تا حالا به آنان دسترسی نداشتیم ، برسیم زیرا بسیاری از آنان ممکن است از ابتلای خود آگاه نباشند.

گویا ، پیشگیری از انتقال عفونت اچ آی وی از مادران باردار مبتلا به کودکان را از دیگر اهداف برنامه چهارم استراتژیک ایدز عنوان و تاکید کرد: می خواهیم کاری کنیم که طی سال های آینده موردی از انتقال عفونت ایدز از مادر به کودک وجود نداشته باشد و این مساله برای ما مهم است.

وی اضافه کرد: اگر ابتلای مادری به اچ آی وی / ایدز را خیلی زود در همان ابتدای بارداری ، تشخیص دهیم بلافاصله می توانیم مادر را تحت مراقبت قرار دهیم و علاوه برآن کاری کنیم که فرزندش به عفونت مبتلا نشود.


**خدمات درمانی ایدز ، مدرن تر می شود

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: سومین موضوعی که در برنامه چهارم استراتژیک ایدز به آن توجه شده این است که خدمات درمانی ایدز، «زودهنگام تر» می شود.

گویا در توضیح اظهاراتش افزود: این مساله به آن معنا است که مرحله درمان بیماران با امکانات و فرایندهای بروز شده در مرحله ای زودتر از آنچه قبلا بوده است ، آغاز می شود.

وی ادامه داد: این درمان دارویی زودهنگام تر در افزایش طول عمر و زندگی همراه سلامت بیماران تاثیر فوق العاده زیادی خواهد داشت.

رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: از این به بعد، روش های درمانی ایدز ، مدرن تر می شود. به عبارت دیگر امکانات بیشتری در اختیار مبتلایان به عفونت اچ آی وی قرار خواهد گرفت.

گویا افزود: این خدمات بخشی از برنامه جدید کشوری اچ آی وی است ؛ البته خدمات جدید دیگری نیز در این برنامه وجود دارد بطورمثال برنامه ای برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی در مصرف کنندگان مواد محرک و شیشه داریم.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در برنامه چهارم استراتژیک ایدز قرار است خدمات کاهش آسیب یعنی درمان با متادون و توزیع سرنگ و سوزن نیز مدرن تر شود.

به گزارش ایرنا ، برنامه استراتژیک پنج ساله ایدز برای سال های 81 تا 85 در سطح ملی توسط وزارت بهداشت تدوین شد.

برنامه استراتژیک دوم ایدز مشتمل بر 10 استراتژی برای سال های 86 تا 88 و برنامه استراتژیک سوم ایدز از سال 89 تا 93 تدوین شد. ضمن اینکه برنامه سوم بر کنترل موج سوم ایدز یعنی انتقال از راه جنسی تاکید داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha