سازمان جهانی بهداشت به مناسب روز جهانی ایدز پژوهشی را منتشر كرده است كه در این پژوهش تلاش شده به سوالی كه سالهاست ذهن دانشمندان را به خود مشغول كرده است پاسخ داده شود؛ سوال این است كه آیا اپیدمی ایدز را می‌توان متوقف كرد؟

پاسخ سازمان جهانی بهداشت به این سوال در این تحقیق مثبت بوده است.

كارشناسان سازمان جهانی بهداشت اخیرا اعلام كردند كه با آزمایش جهانی ایدز و تجویز داروهای ضد بازگشت ویروسی می‌توان به موقع ویروس را شناسایی كرده و مانع از انتقال آن به دیگران شد.

همچنین طبق تازه‌ترین آمار دفتر برنامه ایدز سازمان ملل كه به مناسبت این روز منتشر شده هم اكنون 2/33 میلیون نفر در جهان آلوده به ویروس ایدز هستند كه 5/2 میلیون آنها را كودكان تشكیل می‌دهند. همچنین در طول سال 2007 حدود 5/2 میلیون نفر به تازگی به این ویروس آلوده شدند.

بر اساس این محاسبات از بین تمام افراد آلوده به اچ آی وی در جهان نیمی را افراد زیر 25 سال تشكیل می‌دهند كه تمام آنها نیز قبل از رسیدن به سن 35 سالگی جان خود را از دست خواهند داد.

دفتر برنامه ایدز سازمان ملل هم چنین منتشر كرده است كه حدود 95 درصد از افراد ایدزی را ساكنان كشورهای در حال توسعه تشكیل می‌دهند. اما امروز اچ آی وی تهدیدی برای مردان، زنان و كودكان در تمام قاره‌های كره زمین محسوب می‌شود.

بر اساس همین گزارش، یك مقام ارشد دفتر برنامه ایدز سازمان ملل تاكید كرده است كه اگر بحران مالی در زمینه جلوگیری از گسترش بیماری ایدز و اجرای برنامه‌های پیشگیری ادامه پیدا كند، عفونت ایدز در جهان بیش از گذشته شایع خواهد شد.

پائول دی لای مقام ارشد سازمان خاطرنشان ساخت كه بحران اقتصادی جهان مهمترین تهدید برای برنامه‌های پیشبردی مقابله با ایدز است.

وی در این باره گفت: جهان باید كمك های فعلی در این زمینه در سطح كنونی را حفظ كند. این مقام رسمی سازمان ملل یادآور شد كه بیماری ایدز از سال ظهورش یعنی 1981 تاكنون دست كم 25 میلیون نفر را به كام مرگ برده است كه البته این آمار رسمی است و ممكن است بسیاری از موارد نیز در آمار رسمی به ثبت نرسیده باشند.

وی ضمن ارائه این آمار متذكر شد: تقریبا 7/2 میلیون نفر هر سال به این ویروس كشنده آلوده می‌شوند و از هر پنج نفری كه به تازگی مبتلا می‌شوند تنها دو نفر به امكانات درمانی دسترسی پیدا می‌كنند.

كارشناسان تاكید كرده‌اند كه در حال حاضر به جز تلاشهایی كه برای افزایش آگاهی مردم و بهبود شیوه‌های درمان صورت می‌گیرد، معالجه قطعی برای این بیماری ویروسی وجود ندارد.

از سوی دیگر سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام كرد كه كشورهای جهان باید روی ریشه‌های اپیدمی ایدز متمركز شوند و با تمام تجهیزات خود آماده و مهیا شوند تا از شیوع ایدز در بین گروه‌های پرخطر جلوگیری كنند.

پیتر پایوت، رییس اجرایی دفتر ایدز سازمان ملل ضمن بیان این مطلب تصریح كرد: در حال حاضر هیچ اسلحه معجزه آسایی برای كشتن ایدز و نابودسازی آن وجود ندارد اما ما می‌توانیم با دانستن و آگاهی از راه كارهای پیشگیرانه موجود، عاقلانه روش صحیح زندگی را انتخاب كنیم و به یكدیگر كمك كنیم تا از شر این بیماری در امان بمانیم.

پایوت در گزارش جدیدی كه به مناسبت روز جهانی ایدز منتشر شده خاطرنشان كرد: كشورهای جهان باید دریابند كه چطور بیشترین موارد ابتلا به عفونت ایدز اتفاق می‌افتد و چرا این بیماری برای اولین بار وارد یك منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: اپیدمی ایدز دائما در حال تغییر است و بنابراین با تحلیل موارد جدید می‌توان عوامل واسطه در انتقال ایدز را سریعا و به طور منظم شناسایی كرده و مانع از فعالیت آنها شد.

كارشناسان جهانی ایدز نیز در این رابطه با ارائه آمار جدیدی هشدار دادند كه تا سال 2010 نرخ ابتلا به ایدز در آسیا به 10 میلیون مورد خواهد رسید كه این رقم بیش از دو برابر آمار كنونی است.

جلوگیری از این روند تنها در صورتی امكانپذیر است كه مقامات و مردم اقدامات قدرتمندی برای كنترل این بیماری انجام دهند.

بر اساس این گزارش، هم چنین 500 هزار مورد جدید ابتلا هر سال به آمار قبلی افزوده می‌شود و علت این رشد افزایش روابط نامشروع در بین مردان هم جنس گرا است.

روز جهانی ایدز كه اولین بار در تاریخ اول دسامبر سال 1988 بنیان گذاشته شده هر سال با هدف بررسی موضوعات مهم از جمله افزایش سرمایه گذاری، افزایش سطح آگاهی عمومی، مبارزه با قضاوتهای نادرست و پیش داوریها و نیز بهبود تعلیمات لازم در زمینه پیشگیری برگزار می‌شود.

اهمیت این روز بدین خاطر است كه به مردم یادآوری می‌كند ایدز هنوز ریشه كن نشده و هنوز كارهای زیادی لازم است تا برای مقابله با آن انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha