درشرایطی که همه چیز برای اجرای نخستین پایلوت کشوری جداسازی شبکه‌های آب شرب و آب بهداشتی آماده بود اما به ناگاه با مخالفت سازمان استاندار این طرح متوقف شد.

سلامت نیوز: درشرایطی که همه چیز برای اجرای نخستین پایلوت کشوری جداسازی شبکه‌های آب شرب و آب بهداشتی آماده بود اما به ناگاه با مخالفت سازمان استاندار این طرح متوقف شد. 

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قدس، جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب در کشور به منظور صرفه جویی در هزینه های تصفیه آب، ارتقای کیفی آب شرب با جداسازی مصارف غیرشرب از شرب و ارتقای تصفیه خانه های آب شرب با محدودسازی حجم تصفیه و همچنین صرفه جویی در مصرف آب با حذف مصارف شرب از سیستم لوله کشی خانگی (هدررفت های تجمعی بازگذاشتن شیرآب در زمان مصرف شرب و خوراکی) در برنامه وزارت نیرو قرار گرفت.

مشکلات وکمبودهای ابی در کشور باعث شد در خرداد ماه امسال وزیر نیرو از ضرورت‌ جدا سازی اب شرب از شبکه بهداشتی خبر دهد. حمید چیت‌چیان در نخستین جشنواره آگاه سازی و فرهنگسازی صنعت آب با اشاره به درخواست‌های متعدد مردم برخی شهرهای کشور برای جداسازی شبکه آب شرب از آب بهداشتی اظهار داشت: ضرورت‌ها ما را به جایی رسانده است که ناچاریم در برخی شهرها شبکه آب شرب را از آب بهداشتی جدا کنیم.

وی افزود:‌در این صورت آب موجود در برخی شهرها که در حد استاندارد آب بهداشتی است باقی مانده و آب شرب به صورت بسته‌بندی ارائه می‌شود که این موضوع در درخواست مردم شهرهایی مثل مشهد وجود دارد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد:‌ در مدیریت بحران و شرایط اضطراری بسیار نیازمند همکاری مردم هستم و اگر شرکتهای آب و برق همکاری مردم را در فعالیت خود داشته باشند هیچگاه مشکلات فنی و مسائل ساده، پیچیده و گسترده نخواهد شد.

چیت‌چیان با اشاره به مصوبه شورای عالی آب درباره تفکیک شبکه‌های آب شرب و آب بهداشتی عنوان کرد: این مهم با توجه به مصوبه شورای عالی آب از اولویت‌های وزارت نیرو و در سیاست‌های ما قرار دارد.

وی بیان کرد: برای افزایش کیفیت آب شرب در نقاط مختلف کشور چاره‌ای جز جداسازی آب شرب از آب بهداشتی و نیز آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز نداریم.

* تفکیک سراسری آب شرب و بهداشتی در کشور پس از موفقیت پایلوت

حتی در همین زمینه مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: اجرای طرح تنوع تولید محصول آب و تفکیک آب شرب از آب بهداشتی به‌طور جدی در دستور کار وزارت نیرو و شرکت‌مهندسی آبفای کشور قرار دارد.حمیدرضا جانباز با اشاره به تاکید وزیر نیرو بر لزوم اجرایی شدن این طرح در کشور، اظهار داشت: هم‌اکنون چند شهر به‌صورت پایلوت برای انجام این طرح درنظر گرفته شده و حتی در بافت مرکزی شهر مشهد و اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) و شهر قم به اجرا درآمده است.
وی افزود: در تمام استان‌ها شهرهایی برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده است و درصورت اجرا و حصول نتیجه مناسب از طرح‌های پایلوت، این طرح به‌تدریج در تمامی شهرهای کشور اجرایی خواهد شد.
جانباز با اشاره به اولویت‌های پیاده‌سازی طرح، گفت: درنظر داریم ابتدا در شهرهایی که با تنش آبی مواجه هستند، مجوز اجرا را بگیریم و آب موردنیاز این مناطق را از دو سامانه مجزا تامین کنیم.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح آب با کیفیت بهداشتی ازطریق شبکه‌های توزیع و آب شرب از سامانه‌های دیگری همچون آب بسته‌بندی، ایستگاه‌های برداشت آب و یا استفاده از بخش خصوصی برای توزیع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.


*دوره پایلوت اجرای طرح

 اولین نقطه کشور که برای اجرای پایلوت جداسازی شبکه آب بهداشتی و آشامیدنی مورد توجه قرار گرفت، بخشی از شهر مشهد به نام منطقه ثامن بود که قرار بود با جداسازی شبکه آب بهداشتی و تأمین آب بسته بندی برای شرب در این منطقه، این پروژه آغاز شود. اما تا امروز با وجود بسترسازی های سخت افزاری این طرح، خبری از اجرای آن نیست.اما نهایتا این طرح در شهرستان بجستان استان خراسان رضوی که در فاصله 278 کیلومتری جنوب شهر مشهد قرار دارد، آغاز شد این پروژه که به منظور پایلوت استانی طرح جداسازی آب شرب از آب بهداشتی کلید خورده، در واقع نخستین نمونه اجرایی شده در کشور است. در این طرح با احداث 14 کیلومتر شبکه انتقال و توزیع آب، ایجاد 20 ایستگاه برداشت آب در سطح بجستان و احداث تصفیه خانه ای به ظرفیت 350 مترمکعب در شبانه روز (تصفیه آب به روش R.O) آب تصفیه شده برای شرب در اختیار شهروندان قرار می گیرد و آب لوله کشی منازل آنها تنها در حد استانداردهای آشامیدنی تصفیه می شود.

نکته قابل توجه در اجرای این پروژه، فروش کارتی آب به مصرف کنندگان است. به طوری که هر ایستگاه توزیع آب شرب در سطح شهر، مجهز به یک دستگاه شارژ و فروش کارتی آب است که شهروندان با خرید کارت قابل شارژ مشابه کارت اعتباری مترو و اتوبوس، و قراردادن این کارت اعتباری در دستگاه خرید آب همانند سوختگیری با کارت سوخت، اقدام به پُر کردن ظروف خود از آب تصفیه شده با استانداردهای شرب می کنند.

حسین اسماعیلیان - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی - در خصوص این پروژه اظهار داشت: 100 درصد آب مورد نیاز شهرهای استان خراسان رضوی (به جز مشهد) از طریق برداشت از سفره های آب زیرزمینی تأمین می شود، در حالی که سطح آبهای زیرزمینی در این استان به شدت در حال افت است.

وی با بیان اینکه هر ساله سطح آبهای زیرزمینی استان یک متر افت می کند، گفت: با افت سطح چاههای آب، علاوه بر مشکل کمیت آب با مشکل کیفیت آب هم مواجه هستیم که با اجرای طرح های جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب بهتر می توانیم در رساندن آب با کیفیت مطلوب برای شرب به مردم عمل کنیم.

اسماعیلیان اذعان داشت: طرح اجرایی شده در بجستان، جمعیتی 12 هزار نفری را تحت پوشش قرار می دهد و هر ایستگاه توزیع آب به گونه ای استقرار یافته که فاصله ای حداکثر 250 متر با واحدهای مسکونی مشترکان دارد و با هزینه اندک، آب شرب با کیفیت مطلوب در اختیار مردم قرار می گیرد.

*اجرای پایلوت کشوری جداسازی آب شرب از آب بهداشتی متوقف شد

اما امروز یک خبرگزاری اعلام کرد  با وجود آماده بودن بسترهای سخت‌افزاری اجرای نخستین پایلوت کشوری جداسازی شبکه‌های آب شرب و آب بهداشتی، به‌دلیل نبود استاندارد مشخص برای آب بهداشتی اجرای این طرح متوقف مانده است.

سید علیرضا طباطبایی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص آخرین وضعیت اجرای پایلوت طرح جداسازی شبکه آب شرب و آشامیدنی در بخشی از شهر مشهد اظهار داشت: برای اجرای طرح جداسازی آب شرب در منطقه پایلوت در شهر مشهد، تاکنون اقدامات متعددی صورت گرفته است.

وی افزود: مطالعه طرح منطقه پایلوت و بررسی گزینه‌های مختلف تأمین آب شرب مشترکین پس از جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب انجام شده و در نهایت آب بسته‌بندی به‌عنوان گزینه مطلوب برای تأمین آب شریب مصوب شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهر مشهد با بیان "دو حلقه چاه شامل چاه فردوسی قرائی با حدود 50 لیتر در ثانیه و چاه میرزا کوچک‌خان با حدود 30 لیتر در ثانیه به‌عنوان تأمین کننده آب بهداشتی در محدوده پایلوت تعیین شده"، گفت: تاکنون اجرای شبکه انتقال آب بهداشتی از محل چاهها حدود 800 متر به‌قطر 500 میلی‌متر و اتصال به شبکه منطقه پایلوت انجام شده و آماده بهره برداری است.پیگیری خبرنگار تسنیم از محل اجرای پروژه حاکی از این است که با وجود انجام اقدامات زیرساختی برای اجرای این طرح و با وجود آمادگی شرکت آبفای مشهد برای جداسازی شبکه آب شرب و بهداشتی در این منطقه، سازمان استاندارد جلوی اجرای این پروژه را گرفته است.

دلیل جلوگیری از اجرای این پروژه، نبود استاندارد مشخص برای آب بهداشتی در کشور عنوان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha