توجه مردم به فردی جلب می شود که ناگهان در سالن انتظار مطب اطفال دچار تشنج شده و تلوتلوخوران تلاش می کند از کودک در آغوشش محافظت کند اما در نهایت روی زمین سقوط کرده و کف از دهان او بیرون می ریزد.

سلامت نیوز: توجه مردم به فردی جلب می شود که ناگهان در سالن انتظار مطب اطفال دچار تشنج شده و تلوتلوخوران تلاش می کند از کودک در آغوشش محافظت کند اما در نهایت روی زمین سقوط کرده و کف از دهان او بیرون می ریزد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا طبق برخی آمارهای غیررسمی ، برآورد می شود 700 هزار تا 800 هزار تن در کشور به بیماری صرع مبتلا باشند و این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب در کشور محسوب می شود.

بنابراین لازم است که مردم تا حدودی با این بیماری آشنایی داشته باشند تا بدانند در مواجهه با فردی که دچار تشنج ناشی از این بیماری شده ، چگونه برخورد کنند.
مهم ترین نکته در مواجهه با بیمار مبتلا به صرع این است که مردم درصورت مشاهده تشنج بیمار مبتلا به صرع باید از جمع شدن دور او خودداری کنند.

ابتدا باید یقه لباس فرد مبتلا به تشنج باز شود ؛ بیمار به پهلو خوابانده و زیر سر او یک بالش گذاشته شود.

نباید تلاش شود میان دندان های فرد دچار تشنج، شی ء ای گذاشته شود چراکه این کار بسیار خطرناک است.

همچنین تا زمان هشیاری کامل فرد دچار تشنج ، به هیچ وجه نباید چیزی به او خورانده شود.

مردم باید اجازه دهند تشنج فرد مبتلا خوبخود پایان یابد و زمان حمله تشنج دو تا سه دقیقه طول می کشد.

صرع چیست؟

متخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: صرع یا به اصطلاح علمی «اپیلپسی» و به اصطلاح عامه «غش» نوعی بیماری مزمن و درعین حال درمان پذیر است.

دکتر «اکبر سلطان زاده» در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا می افزاید: در بیماری صرع به علل مختلف ، امواج الکتریکی غیرطبیعی از آن صادر می شود که بسته به فشار این امواج ، صرع های متفاوتی ایجاد می شود.


**انواع صرع در کشور/صرع بزرگ

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه صرع انواع مختلفی دارد ، می گوید: شناخته شده ترین صرع در کشور ، صرعی موسوم به صرع بزرگ یا «گرند مال» است که در آن فرد بطور ناگهانی جیغ زده ، روی زمین سقوط کرده ، دچار سفتی و لرزش شدید دست و پا شده و ممکن است دراین وضعیت ادرار کند یا از دهان او کف بیرون بریزد و اگر زبانش را گاز بگیرد ممکن است از دهانش خون هم بیاید.

سلطان زاده می افزاید: این وضعیت دو دقیقه طول می کشد و پس از آن نیز فرد بیمار تا دو روز سردرد و احساس درد در اندام های خود دارد.
وی خاطرنشان می کند: در نوع دیگری از صرع موسوم به «صرع روانی» ، کارهای غیرعادی از فرد بیمار سر می زند.


**صرع کوچک

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: نوع دیگری از صرع موسوم به «صرع کوچک» در کودکان و بیشتر در دختران شش تا 15 سال رخ می دهد.

سلطان زاده می افزاید: در این صرع، حرکات دست و پا زدن وجود دارد و طی آن کودک دریک لحظه از محیط جدا شده و بلافاصله به حالت اول برمی گردد که این وضعیت در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

وی خاطرنشان می کند: بطور مثال اگر کودک هنگام املا گفتن معلم دچار این حمله شود ، از نوشتن کلمات ساده بازمی ماند درحالیکه قبلا کلمات سخت را به درستی نوشته است.

وی تاکید کرد: صرع کوچک ممکن است در طول روز 50 تا یکصد نوبت اتفاق بیفتد؛ این حملات در فاصله یک پلک زدن است و زود تمام می شود.


**هنگام برخورد با بیمار مبتلا به صرع چه باید کرد؟

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: مردم در صورت مواجهه با یک مبتلا به صرع که دچار حمله شده باید او را به یک طرف خواباند و پای او را کمی بالا ببرند تا اگر بیمار استفراغ کرد به ریه او وارد نشود.

سلطان زاده می افزاید: اگر فرد بیمار سر سفره غذا دچار حمله شد باید لقمه از دهان او خارج شود تا وارد ریه نشود.

وی به مردم توصیه می کند که فرد مبتلا به صرع که دچار حمله شده را به هیچوجه ماساژ ندهند و می گوید: بسیار مشاهده شده که مردم روی فردی که دچار حمله صرع شده ، نشسته و قلب او را ماساژ می دهند یا دنده های او را اصطلاحا می شکنند درحالیکه مبتلایان به صرع دچار ایست قلبی نمی شوند و نیاز به ماساژ ندارند.


**علل ابتلا به صرع

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: صرع علل مختلفی دارد؛ یکی از دلایل ابتلا به این بیماری عوامل ارثی و برخی عوامل ناشناخته هستند البته به باور من مشکلات زندگی و سابقه فامیلی در ابتلای به این بیماری نقش دارد.

سلطان زاده می افزاید: از علل شناخته شده صرع نیز می توان به عفونت های شدید دوران نوزادی ، سابقه داشتن مننژیت (اتهاب پرده های محافظی مغز) ، تومور و سکته های مغزی است به ویژه اینکه اگر فردی در دوران کودکی دچار ضربه و خونریزی های مغزی شده باشد احتمال ابتلا به صرع در او وجود دارد.
وی ادامه می دهد: صرع های ارثی از دوران کودکی تا 25 سالگی بروز می کنند و اگر کسی بعد از 25 سالگی دچار صرع شود حتما باید از نظر وجود ضایعات مغزی و عروقی و تومور مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از عوامل ابتلا به صرع، وجود کلافه های عروق مغزی است.


**صرع در زنان بیشتر است یا مردان؟

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: میزان بروز صرع در هر دو جنس مرد و زن تقریبا یکسان است اما صرع بزرگ در مردان و صرع کوچک در دختران بیشتر اتفاق می افتد.

سلطان زاده می افزاید: یکی از علل بسیار شایع مراجعات مردم به متخصصان مغز و اعصاب بعد از سردرد و میگرن ، صرع است.


**درمان صرع

به گفته متخصصان مربوطه ، بیماری صرع، درمان پذیرترین اختلال مغزی است و 60 درصد مبتلایان به این بیماری زیر نظر پزشک بطور کامل درمان می شوند یا بیماری آنان کاملا کنترل می شود.

با این وجود 25 درصد بیماران مبتلا به صرع در برابر درمان، مقاومت نشان می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha