رشته کارشناسی رشته پرتو پزشکی که پیش از این مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آن راه‌اندازی شده بود در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد راه‌اندازی شد.

رشته مهندسی پرتو پزشکی در مقطع کارشناسی از رشته‌های میان رشته‌ای و یا دو یا چند رشته‌ای بوده و ترکیبی است از رشته‌های مهندسی هسته‌ای، رادیوبیولوژی، مهندسی برق، فیزیک پزشکی و پزشکی که در حد مقدماتی ارائه شده است.

هدف اصلی از مطالعه و بررسی پرتوها آن است که به پزشک در جهت انجام وظیفه‌اش یعنی تشخیص و درمان بیماری‌ها و موارد غیرطبیعی شامل فیزیولوژیکال و آناتونیکال یاری رساند.

در حال حاضر رشته مهندسی پرتو پزشکی واحد علوم و تحقیقات دارای 15 عضو هیات علمی تمام وقت، چهار عضو هیات علمی نیمه وقت و سه استاد مدعو است.

همچنین 310 دانشجو در این رشته مشغول به تحصیل هستند.

هدف از ایجاد این رشته، کمک به متخصصین پزشکی در سایر رشته‌ها برای تشخیص و درمان دقیقتر، بی‌خطرتر، موثرتر و بهتر است. البته به دلیل توجه به پرتوها، عمدتا متخصصین پزشکی هسته‌ای، رادیولوژی و فیزیک پزشکی از آن بهره‌مند خواهند شد. از آنجا که تمرکز اصلی روی پرتوهای یونساز (مثل اشعه ایکس و گاما) است، بنابراین می توان گفت که کاربردی انرژی و مواد هسته‌ای در حیطه پزشکی جز وظایف این رشته است.

فارغ‌التحصیلان این رشته به طور کلی در سه حوزه سازمان‌های انرژی جهت تولید رادیو داروهای مورد نیاز کشور، مراکز کلینیکی و بیمارستان‌ها جهت نظارت بر عملکرد صحیح دستگاه‌ها و اپراتورها و شرکت‌های مرتبط با مهندسی پرتو پزشکی جهت تحقیق و توسعه در طراحی و ساخت دستگاه‌ها، تعمیر و نگهداری و یا تحقیقات و تهیه نرم‌افزارهای پردازشی به منظور بهینه سازی امور تشخیص و درمان بیماری‌ها فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha