یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲

کارشناس واحد نظارت بر مواد و داروهای تحت کنترل معاونت غذا و دارو فسا به بیان مهم‌ترین عوارض مصرف الکل پرداخت و گفت: آسیب مغزی ناشی از الکل می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دلیل تغذیه نا مناسب و یا عوارض الکل باشد.

سلامت نیوز:  کارشناس واحد نظارت بر مواد و داروهای تحت کنترل معاونت غذا و دارو فسا به بیان مهم‌ترین عوارض مصرف الکل پرداخت و گفت: آسیب مغزی ناشی از الکل می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دلیل تغذیه نا مناسب و یا عوارض الکل باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، فیروزه نوریمند درباره مهم‌ترین عوارض مصرف الکل گفت: در عصر حاضر یکی از مشکلات جامعه خصوصا جوانان گرایش به سمت مصرف انواع مختلف مشروبات الکلی است و متاسفانه در کشور ما هم برخی از افراد جامعه از هر قشر اجتماعی و گروه‌های مختلف به سمت مصرف این مواد روی آورده‌اند.کاهش سن مصرف الکل حاکی از تهدیدی است که پیامدهای خطرناک آن درحال فراگیر شدن است.

وی افزود: الکل از راه گوارشی و به خصوص روده کوچک به سرعت جذب می‌شود و در آب کاملا محلول است و اوج غلظت خونی در 30 تا 90 دقیقه حاصل می‌شود. معده خالی سبب تسریع جذب و کاهش زمان رسیدن به اوج سطح خونی می‌شود.90درصد الکل در کبد متابولیزه می‌شود و 10 درصد از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود.

نوریمند به عوارض مصرف الکل روی مغز اشاره کرد و گفت: مشکل راه رفتن، اختلال دید، اختلال تکلم، کاهش سرعت واکنش و کاهش حافظه از جمله عوارض مصرف الکل بر روی مغز است. این تاثیرات وابسته به مقدار مصرف، فاصله بین مصرف، نوع نوشیدنی حاوی الکل،سن شروع مصرف، سن بیمار، جنسیت بیمار، سابقه فامیلی مصرف کننده، مصرف در زمان بارداری متفاوت است. آسیب مغزی ناشی از الکل می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دلیل تغذیه نا مناسب و یا عوارض الکل باشد. سوء تغذیه سبب می‌شود که حدود 80 درصد الکلی‌ها دچار کمبود ویتامین B1 و در نتیجه دچار سندرم فراموشی شوند.

وی گفت: نوشیدن الکل در زمان بارداری باعث بروز عوارض در جنین می‌شود که شدیدترین آن ها سندرم جنین الکلی است. این افراد دارای صورت خاص، جثه کوچکتر،حجم مغز کمتر و کاهش تعداد نورون‌ها می‌شوند و نورون‌های باقی مانده نیز همگی به درستی عمل نمی‌کنند.

نوریمند در ادامه تصریح کرد: شایعترین عارضه اعتیاد به الکل آسیب به کبد است که بخصوص زنان به آن حساس‌تر هستند و در همراهی هپاتیت BوCشدیدتر می شود. سیروز کبدی(از کار افتادگی کبد)فرد را به آسیب مغزی با خونریزی‌های مرگ بار گوارشی و سرطان کبد حساس می‌کند و تنها راه درمان، پیوند کبد است که در افراد الکلی پیشنهاد نمی‌شود.

کارشناس واحد نظارت بر مواد و داروهای تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا از جمله علل التهاب لوزالمعده را مصرف مزمن الکل دانست و افزود: الکل زخم معده را تشدید می‌کند و منجر به بزرگی پستان در مردان، آتروفی بیضه‌ها و احتباس نمک به دلیل تغییر متابولیسم استروئید‌ها در کبد می‌شود. اتانول حتی در غلظت خونی پایین عضله قلب را شدیدا تضعیف می‌کند. افرادی که مصرف الکل بالا دارند با خطر نارسایی قلبی، سکته مغزی، کاردیومیوپاتی(آسیب ماهیچه‌های قلب) بخصوص در زنان و آریتمی‌های قلبی رو به رو خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha