یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳

یکی از نگرانی های همیشگی پزشکان در مورد بیماری اوتیسم غیر قابل تشخیص بودن است، بیماری پنهان که گاه تا سال ها از چشم پدرها و مادرها مخفی می ماند، موضوعی که موجب وخیم تر شدن کودک می شود. افزایش نگرانی ها در این باره پزشکان را برآن داشته تا به جسجوی نشانه های ظریف کودکان مبتلا به اوتیسم باشند، نشانه هایی که با دقت نسبی والدین هم قابل رویت است.

سلامت نیوز: یکی از نگرانی های همیشگی پزشکان در مورد بیماری اوتیسم غیر قابل تشخیص بودن است، بیماری پنهان که گاه تا سال ها از چشم پدرها و مادرها مخفی می ماند، موضوعی که موجب وخیم تر شدن کودک می شود. افزایش نگرانی ها در این باره پزشکان را برآن داشته تا به جسجوی نشانه های ظریف کودکان مبتلا به اوتیسم باشند، نشانه هایی که با دقت نسبی والدین هم قابل رویت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، یکی از این نشانه ها حرکت چشم است، خطر ابتلا به اوتیسم در نوزادانی که چشمشان را بیش از سایر هم سن و سالانشان حرکت می دهند بیش از سایرین است. در واقع حرکت سریع چشم ها به چپ و راست و تکرار دائم زنگ هشداری است برای والدین که ممکن است خبر اوتیسم پنهان فرزندشان داشته باشد. یکی از راه های تشخیص نحوه برقراری ارتباط کودک با جهان پیرامونش و پردازش آنچه می بیند تناوب حرکتی چشمان اوست.

بنا بر مطالعات انجام شده اغلب نوزادان چشم خود را دو بار در ثانیه حرکت می دهند، این میزان برای نوزادانی که احتمال دارد نشانه هایی از اوتیسم داشته باشند سه بار در ثانیه است. این دسته از نوزادان اغلب سریع تر از سایرین تصاویر محیط اطرافشان را از نظر می گذرانند و برآورد می کنند. اتفاقی که در بزرگسالان مبتلا به اوتیسم نیز شاهد هستیم و همین موضوع می تواند توضیحی باشد برای چرایی حرکت سریع چشم نوزادان با اوتیسم نهفته.

در واقع نیاز به شبیه سازی آنچه در محیط دیده می شود به شدت در این نوزادان بالاست، مسئله ای حرکت چشم را از لحاظ کمی و سرعتی افزایش می دهد. از طرف دیگر این دسته از نوزدان هنگام مشاهده تصاویر و آدم هایی مختلفی که در اطرافشان هستند ارتباط لازم را نمی گیرند، به عبارت دیگر نمی توانند مانند دیگر نوزادان از لحاظ بصری با محیط ارتباط بر قرار کنند. رفتاری که مشابه آن در بزرگسالانی که از اوتیسم رنج می برند نیز مشاهده می شود. اگرچه حرکت زیاد و سریع چشم ها نمی تواند تنها نشانه وجود اوتیسم در یک نوازد باشد، اما هشداری است برای والدین که سریع تر فرزند خود را تحت نظر قرار دهند.

منبع: دیلی میل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha