عضو كمیته كشوری ارتقای سلامت مادران، با تاكید بر ضرورت پذیرش بی‌قید و شرط مادران پرخطر در بیمارستان‌های سطح سه (فوق تخصصی) گفت: با وجود ستاد هدایت و ارجاع در دانشگاه‌های علوم پزشكی اما شاهد عملكرد مناسب این ستادها نیستیم.

دكتر مهدیزاده در نشست مشترك گروه‌های آموزشی اطفال و زنان با بخش بهداشت و درمان، با بیان این كه ستاد هدایت باید توانایی ارجاع و انتقال بیمار پرخطر به مراكز درمانی مجهز را داشته باشد، اظهار كرد: ‌تعامل بین پزشك و ماما در زایشگاه‌ها نیز از عوامل مهم در اجرای موفق برنامه‌هاست.

وی، آموزش مداوم را برای به روز كردن اطلاعات الزامی برشمرد و افزود: این امر باید شامل حال بهورز، ماما، پزشك عمومی و زنان باشد؛ اگرچه پزشك عمومی خط مقدم مواجهه با بیمار به شمار می‌رود اما پس از فارغ‌التحصیلی توانایی شناسایی بیمار پره اكلامپسی پرخطر را ندارد. از این رو باید با برگزاری كارگاه‌های آموزشی نظیر احیاء نوزادان ویژه پزشكان عمومی و ماما با این مقوله آشنا شوند.

دكتر مهدیزاده، با بیان این كه بسیاری از مراكز درمانی به دلایل حقوقی از پذیرش بیماران بد حال سرباز می‌زنند، گفت: باید از طریق وكلای حقوقی قوی حمایت‌های لازم از پزشك و ماما صورت گیرد تا شاهد این موارد نباشیم.

عضو كمیته كشوری ارتقای سلامت مادران، با اشاره به راه اندازی NICU در بیمارستان‌ها در ادامه بر ضرورت راه اندازی MICU نیز تاكید كرد و افزود: شاید به علت سودآوری تخت‌های NICU شاهد رشد سریع آن در بیمارستان‌ها بودیم حال آن كه هزینه راه اندازی زایشگاه به مراتب كمتر از NICU است.

وی، با انتقاد از فضای فیزیكی نامطلوب زایشگاه‌ها گفت:‌ ماما و متخصصان زنان با بهترین شیوه جراحی ناگزیر به انجام كارهای سنتی در زایشگاه‌ها هستند.

دكتر مهدیزاده، با بیان این كه فقط 5 درصد از زایمان‌ها به متخصص نیاز دارد، گفت‌: 95 درصد زایمان‌ها بدون دخالت انجام می‌گیرد.

عضو كمیته كشوری ارتقای سلامت مادران، كاهش مرگ و میر مادران در كشور را قابل توجه برشمرد و افزود: ادغام دو معاونت درمان و بهداشت باعث شد كه كار با كیفیت بهتری پیش رود.

وی، افزود: اگر امسال شاهد افزایش شمار مرگ مادران بوده‌ایم علت آن تجسس و گزارش دهی بهتر بود اما در بسیاری از مناطق كشور هنوز با موارد بالای مرگ مادر روبروییم، بنابراین برای رسیدن به كاهش سه چهارمی مرگ مادران تا سال 2025 به كوشش بیشتری نیاز است.

دكتر مهدیزاده، در پایان یادآور شد: بر اساس گزارش 2005 میزان مرگ مادران در كشورهای در حال توسعه، 450 و در كشورهای توسعه یافته 9 در یك صد هزار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha