معاون سلامت وزیر بهداشت، با تاكید بر تشكیل كمیته‌های فعال دانشگاهی برای تدوین برنامه جامع ارتقای سلامت مادران با توجه به شرایط هر استان گفت: هر چند هم اكنون برنامه‌های متعددی برای سلامت مادران در دست است، اما به لحاظ شرایط متفاوت جغرافیایی و جمعیتی نیازمند برنامه جامعی هستیم.

دكتر حسن امامی رضوی در نشست مشترك گروه‌های آموزشی اطفال و زنان با بخش بهداشت و درمان، با اشاره به تنوع شرایط آب و هوایی در بخش‌های مختلف كشور اظهار كرد: به عنوان مثال برنامه ارتقای سلامت مادران در مناطق جنوب شرقی كشور با آب و هوای گرم و خشك و پراكندگی متفاوت جمعیتی، ‌در نواحی جنوب غربی كشور با هوای گرم و مرطوب بیماری‌ها و تهدید كننده‌های متفاوت و در شمال غرب كشور با آب و هوای سرد متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به تاثیر گروه‌های زنان دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور بر میزان مرگ مادران از طریق تشكیل كمیته‌ها گفت: نتیجه بارز آن بهبود شاخص توسعه‌ای و كاهش مرگ و میر مادران از 120 به 25 در یكصدهزار نفر جمعیت بوده است.

معاون سلامت وزیر بهداشت، حضور ماما در تیم سلامت را از علل فعال شدن كمیته مرگ و میر مادران برشمرد و افزود: از این پس تلاش می‌شود با ادغام گروه‌های هیات علمی در دانشكده‌های پزشكی، پرستاری و مامایی این افراد نقش فعالتری را در فیلد خدمات بازی كنند.

دكتر امامی رضوی، با بیان این كه از سال 65 تاكنون شاهد ادغام‌های متعددی بوده‌ایم، افزود: از این حركت می‌توان به عنوان ادغام سوم یاد كرد كه گروه زنان نخستین گروه برای تشكیل كمیته مرگ مادران در دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور بودند.

وی، با بیان این كه سال گذشته هم‌زمان با بروز موج سرما و افزایش برودت هوا شاهد تلاش‌های چشمگیری برای حفاظت از سلامت مادران در آستانه زایمان توسط تیم سلامت بودیم، گفت: استان‌ها باید با توجه به تجارب كاری برنامه مشترك مرگ مادران را تدوین كنند.

معاون سلامت وزیر بهداشت، با تاكید بر این كه طی سالیان اخیر با حضور جمعیت 300 هزار نفری تیم سلامت شاخص‌های سلامت، دسترسی به خدمات و كیفیت تجهیزات رشد چشمگیری را داشته است،‌افزود: هم اكنون در كلیه مجامع بین المللی و منطقه‌ای شاخص‌های قابل افتخاری را برای ارایه داریم و این به نحوی است كه در كل دنیا هم طی 30 سال گذشته شاهد كاهش شیب این شاخص نبوده‌ایم.

دكتر امامی رضوی، با اشاره به رشد قابل توجه گروه‌های آموزشی كشور گفت: حضور اعضای هیات علمی با تجربه در كنار گروه خدمت رسان سبب هم افزایی افراد می‌شود.

وی، با تاكید بر این كه نیازهای آموزشی باید براساس واقعیات موجود كشور باشد، گفت:‌ در این نشست مشترك تلاش می‌شود با تبادل تجارب برنامه جامع استانی تدوین شود تا شاهد كاهش حداقل میزان مرگ و میر مادران باشیم.

معاون سلامت وزیر بهداشت، با بیان این كه سومین ادغام در حوزه سلامت نزدیكی حوزه آموزش و خدمات (همكاری گروه آموزشی و خدمت رسان) در مراكز بهداشتی درمانی است، گفت: از این رو درانتظار ارتقا سلامت مادران هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha