یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 137977

پژوهشگران آمریکایی به وجود یک باکتری پی برده‌‌اند که در معده کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، وجود دارد و سبب می‌شود که بهتر مواد جامد را هضم کند و کمتر به دل درد مبتلا شوند.

سلامت نیوزپژوهشگران آمریکایی به وجود یک باکتری پی برده‌‌اند که در معده کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، وجود دارد و سبب می‌شود که بهتر مواد جامد را هضم کند و کمتر به دل درد مبتلا شوند. 

به‌ گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی توصیه می کنند که کودکان در شش ماه اول زندگی صرفاً از شیر مادر تغذیه کنند.
به نوشته سایت futurity.org که اخبار پژوهش‌های دانشگاهی را پوشش می‌دهد، آندریا آزکاریت-پریل، استادیار دانشکده بیولوژی سلولی و فیزیولوژی دانشگاه کارولینای شمالی و مدیر آزمایشگاه میکروبیوم این دانشگاه در چپِل هیل، در مورد یافته های تازه تیم تحقیقاتی خود گفته است: «ما متوجه شده‌ایم کودکانی که فقط از شیر مادر تغذیه می‌شوند دارای تجمع هایی میکروبی (در معده) هستند که ظاهراً برای دریافت مواد غذایی جامد آماده‌تر هستند. تبدیل مواد غذایی برای کودکانی که منحصراً از شیر مادر تغذیه نمی کنند، بسیار دشوارتر است. ما فکر می کنیم که تجمع‌های میکروبی در کودکانی که فقط از سینه مادر شیر نمی‌خورند، باعث دل‌درد و کولیک می‌شود.»

یافته‌های این پژوهشگران بیش از پیش از اهمیت تجمعات میکروبی در کمک به هضم غذا و مبارزه با پاتوژن‌ها پرده برداشته است.

آماندا تامپسن، استادیار دپارتمان انسان‌شناسی دانشگاه کارولینای شمالی و نویسنده این مقاله پژوهشی که در ژورنال Frontiers in Cellular and Infection Microbiology منتشر شده است، می‌گوید: «این مطالعه، توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت و نهادهای دیگر را در مورد اینکه کودکان باید در شش ماه اول زندگی منحصراً با شیر مادر تغذیه شوند، تأیید و تقویت می‌کند.»

در این پژوهش با نمونه‌برداری از مدفوع نوزادانی که در سنین دو هفته تا 14 ماه قرار داشتند و استفاده از تکنیک‌های مرتب‌سازی ژنومیک مشخص شد که در ماه‌ها اول زندگی تفاوت مشخص و معناداری میان تجمع های میکروبی معده و روده کودکانی که منحصراً از شیر مادر تغذیه می‌کنند و کودکانی که علاوه بر شیر مادر، از شیر خشک استفاده می‌کنند، وجود دارد. تفاوت میان نمونه های مدفوع پس از آنکه کودکان شروع به خوردن غذای جامد کردند، بسیار محسوس بود.
این پژوهشگران متوجه شدند که در کودکانی که صرفاً با شیر مادر تغذیه می‌شوند، پس از تغذیه با مواد جامد تفاوت مشخصی در میزان حدود 20 آنزیم باکتریایی ایجاد می‌شود. این امر نشان می‌دهد که گونه های جدید باکتریایی وار صحنه شده‌اند تا به فرآیند هضم انواع تازه غذا کمک کنند. در کودکانی که هم از شیر خشک و هم از شیر مادر تغذیه می‌شوند، پس از مصرف غذای جامد، نمونه ها حدود 230 نوع آنزیم را نشان می‌دهند که از تغییر شدیدی در تجمع باکتریایی روده این کودکان حکایت دارد.

طبق یافته‌های این پژوهش، تجمع میکروبی در کودکانی که فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر از تنوع برخوردار است و بیوباکتریوم که نوعی باکتری مفید برای هضم است، در میان این انواع غلبه دارد. کودکانی که با مخلوطی از شیر مادر و شیر خشک تغذیه می‌شوند، میزان کمتری از بیوباکتریوم را دارند.

این پژوهش نشان می‌دهد که تغییر میزان تجمع میکروبی بر توانایی هضم غذای کودک در کوتاه مدت مؤثر است و ممکن است سلامتی او را در بلند مدت تحت تأثیر قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha