یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 137989

مطالعه محققان دانشگاه جان هاپکینز در مریلند، دانشگاه علوم پزشکی تنسی و موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می دهد که سیگار الکترونیکی سبب عفونت ریه می شود.

سلامت نیوز: مطالعه محققان دانشگاه جان هاپکینز در مریلند، دانشگاه علوم پزشکی تنسی و موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می دهد که سیگار الکترونیکی سبب عفونت ریه می شود. 

به گزارش ایرنا از گاردین، مطالعه روی نمونه های حیوانی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض بخار سیگار الکترونیکی، سبب آسیب ریه و منجر به عفونت می شود.

بخار e-cigarettes حاوی رادیکال های آزادی (اتم ها و مولکول هایی که برای سلول ها سمی هستند) است و به ریه آسیب می زند.

سطح ماکروفاژ های ریه افرادی که سیگار الکترونیکی می کشند، بیشتر از حد نرمال است. ماکروفاژ یک نوع از سلول های سفید خون است که سلول های آسیب دیده و مرده را حذف می کند.

مدل های حیوانی نشان می دهد که این عارضه در صورت بروز آنفلوآنزا و ذات الریه جدی تر می شود.

برخی از افراد سیگار الکترونیکی را جایگزین سالمی برای سیگار می دانند؛ در حالیکه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و انجمن تنفس اروپا، به هیچ عنوان این ادعا را قبول ندارند و سیگار الکترونیکی را جایگزین مطمئن سیگار نمی دانند.


*** آمار چه می گویند

تحقیقات نشان می دهد که میزان رادیکال های آزاد سیگار الکترونیکی، فقط یک درصد کمتر از دود سیگار معمولی است.

تحقیقات انجام شده در مورد موش هایی که در معرض e-cigarettes قرار دارند نشان می دهد:

-سطح استرس اکسیداتیو ( آسیب وارد شده به دلیل رادیکال های آزاد) در این موش ها بیشتر است

-در صورت ابتلا به عفونت پنومونی استرپتوکوکی، باکتری های ریه افزایش می یابد.

-در صورت بروز آنفلوآنزا، شاخص بیماری شدیدتر و احتمال مرگ بیشتر است.

-تعداد ماکروفازهای ریه در این موش ها بیشتر است

سازمان بهداشت جهانی چندی پیش خواستار تصویب قوانین جدی تر و ممنوعیت های بیشتری در مورد استعمال سیگار الکترونیکی به ویژه در محیط های بسته و فروش آن به کودکان و نوجوانان شد.

این سازمان گزینه های قانونی مختلفی از جمله ممنوعیت نصب دستگاه های فروش خودکار سیگار در اماکن عمومی، توقف فروش تنباکوی شیرین و طعم دار و همچنین ممنوعیت تبلیغات در خصوص منافع استفاده از سیگار های الکترونیکی ( از جمله کاربرد آن در ترک سیگار) را پیشنهاد کرد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، دود حاصل از سیگار های الکترونیکی صرفا بخار آب نیست، بلکه حاوی نیکوتین و ذرات معلقی است که انتشار آن در محیط های بسته می تواند به سلامت افراد آسیب وارد کند.

زنان باردار، سالمندان، کودکان و نوجوانان، آسیب پذیرترین اقشار جامعه در برابر دود سیگار های الکترونیکی هستند. به ویژه این که تعداد نوجوانان سیگاری در سال های 2008 تا 2012 به دو برابر افزایش یافته است.

سیگار الکترونیکی وسیله ای است که استعمال دخانیات را شبیه سازی می کند. این وسیله که ظاهری شبیه به سیگار دارد، به واسطه تولید بخاراتی که بو و طعم شبیه به سیگار دارند، حس کشیدن سیگار را به مصرف کننده القا می کند. در کشور های مختلف، قوانین متفاوتی درباره مصرف سیگار الکترونیکی وجود دارد و با افزایش ارزش بازار آن تا مرز 3 میلیارد دلار، بسیاری از شرکت های بزرگ تولید سیگار، به سرمایه گذاری در این حوزه پرداخته اند.

سازمان بهداشت جهانی از ابتدای سال 2014 میلادی به بررسی مدارک و شواهد موجود در رابطه با مضرات و پیامد های استفاده از سیگار الکترونیکی پرداخته است.

طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا، نیکوتین مایع موجود در سیگار الکترونیکی برای کودکان بسیار مضر است و باعث مسمومیت آنان می شود.

طبق آخرین گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا CDC،

51درصد از تماس های تلفنی مراکز کنترل مسمومیت در ایالت های مختلف آمریکا بین سال های 2010 تا فوریه 2014، بدلیل مسمومیت کودکان زیر پنج سالی بوده است که در معرض دود سیگار الکترونیکی قرار گرفته اند.

مدیر (CDC) در مصاحبه مطبوعاتی خود گفته است که استفاده از این محصول در سراسر دنیا رو به افزایش است و متاسفانه این محصولات با رایحه شکلات و میوه های مختلف عرضه می شوند که برای کودکان جذاب است.

در ادامه این بیانات آماده است که بدن کودکان در برابر سیگار الکترونیکی هیچ مصونیتی ندارد و باعث مسمومیت می شود.

نیکوتین مایع موجود در سیگار الکترونیکی از طریق چشم و پوست کودکان جذب می شود و عوارض جانبی مانند استفراغ، حالت تهوع، بیش فعالی، احساس گرگرفتگی، سرگیجه، تپش قلب و سوزش چشم در این کودکان مشاهده شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که سیگار الکترونیکی هرگز به ترک سیگار کمک نمی کند و باور اینکه e-cigarette باعث کاهش تمایل مغز به سیگار می شود کاملا غلط است.

پیشتر گزارش های متعددی در مورد آثار سوء این سیگار در مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا منتشر شده بود.

سیگار الکترونیکی برای اولین بار در سال 2004 میلادی ساخته شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha