با فرارسیدن عید نوروز و برای احترام به آداب و سنن باستانی ایرانیان علاقه‌مندی مردم برای خرید آبزیان زینتی، به خصوص "ماهی قرمز" افزایش می‌یابد كه رعایت اصول ساده بهداشتی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های احتمالی و سلامت خانواده‌ها داشته باشد.

رعایت اصول بهداشتی برای میزبانی "ماهی قرمز" لازم است

به گزارش سلامت نیوز، سازمان دامپزشكی كشور روز سه‌شنبه اعلام كرد كه با تشكیل كارگروه‌های تخصصی بهداشت و بیماری‌های ماهیان زینتی، دستورالعمل جامعی را با هدف ساماندهی انتقال و عرضه ماهی قرمز در سراسر كشور صادر كرد كه براساس آن میزان نظارت بهداشتی و نمونه‌برداری از مراكز تكثیر و نگهداری ماهی قرمز افزایش یافته است.

بر اساس این دستورالعمل، صدور مجوز حمل‌ونقل و عرضه ماهی قرمز برای متقاضیان، پس از انجام آزمایش‌های انگل شناسی، باكتری شناسی و گاه ویروس‌شناسی، میسر خواهد بود.

سازمان دامپزشكی به هموطنان توصیه كرده است كه ضمن تهیه ماهی قرمز از "مراكز بهداشتی" ، از دست زدن به ماهی‌ها خودداری كنند و در صورت تماس، دست‌ها را با آب و صابون شستشو دهند. افراد حساس و دارای آلرژی باید برای تماس با ماهی از دستكش استفاده كنند.

منظور از "مراكز بهداشتی"، مراكزی است كه علاوه بر مسقف بودن، قابلیت شستشو و و ضد عفونی داشته و از آب بهداشتی كافی با دما و اكسیژن مطلوب برخوردار باشند و تمامی لوازم فروش نگهداری و حمل و نقل آنها نیز بهداشتی باشد.

این سازمان به خانواده‌ها توصیه كرده كه به هنگام مشاهده علایم و عوارض پوستی در افراد خانواده حتما به پزشك مراجعه كنند.


 نحوه نگهداری ماهی قرمز:
هر ماهی قرمز برای ماندگاری طولانی، حداقل به یك لیتر آب نیاز دارد كه روزانه باید تعویض شود.

ظروف نگهداری ماهی نیز باید به صورت دوره‌ای شسته شود و بااستفاده از محلول نمك طعام ‪ ۳‬درصد یا تركیبات آمونیوم و سایر مواد مجاز، ضد عفونی شده و پس از شستن كامل مواد ضدعفونی، مورد استفاده قرار گیرند.

بی‌غذایی، كمبود اكسیژن، تجمع گازهای سمی و یا استفاده از آب كلردار، موجب كوتاهی عمر یا مرگ ماهی‌ها می‌شود.

در صورت بروز هر نوع علایم و ناراحتی در ماهی زینتی، ماهی بیمار باید بلافاصله از سایر ماهی‌ها جدا شود.

اما برخی از گروه‌های حامی حیوانات، نگهداری این ماهی‌ها را به شهروندان توصیه نمی‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha