دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 138035

انواع دانه و تخمه ها بخشی از یک برنامه غذایی سالم و متعادل را تشکیل می دهد. زیرا این دانه ها سرشار از چربی های گیاهی سالم، فیبر، پروتئین، ویتامین، مواد کانی و آنتی اکسیدان هاست. از طرفی به طور طبیعی فاقد گلوتن است و به عنوان منبع عالی چربی های غیراشباع شناخته می شود و از بروز بیماری های مزمن کشنده مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت پیشگیری می کند.

دانه‌های ریز اما سرشار از خاصیت

سلامت نیوز: انواع دانه و تخمه ها بخشی از یک برنامه غذایی سالم و متعادل را تشکیل می دهد. زیرا این دانه ها سرشار از چربی های گیاهی سالم، فیبر، پروتئین، ویتامین، مواد کانی و آنتی اکسیدان هاست. از طرفی به طور طبیعی فاقد گلوتن است و به عنوان منبع عالی چربی های غیراشباع شناخته می شود و از بروز بیماری های مزمن کشنده مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت پیشگیری می کند.

دانه تخم شربتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، این دانه بومی آمریکای مرکزی، منبع پروتئین، آهن، فولات، کلسیم، منیزیم، روی، منگنز و آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد بیماری زا محافظت می کند. این دانه ها منبع عالی اسیدهای چرب امگا۳ است که برای افزایش طول عمر و حفظ سلامت لازم است. علاوه بر آن، سرشار از فیبر قابل حل است؛ نوعی فیبری که آب به خود جذب می کند و در جریان هضم غذا به ماده ای مشابه ژل تبدیل می شود. این عمل باعث سیری طولانی مدت می شود و میزان قند خون را تثبیت می کند. از طرفی کاهش دهنده کلسترول است و سیستم گوارش را پاکسازی می کند. به همین علت، برای کنترل یبوست، نفخ و سندروم بی قراری روده مصرف می شود.

دانه کنجد

علاوه بر روغن طبیعی امگا۶، غنی از ماده کانی از جمله آهن و منیزیم است. این دانه غنی از گروه ترکیبی به نام لیگنانز است. این مولکول های گیاهی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد اما دانه کنجد دارای میزان چشمگیری از این ماده است.

لیگنانز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند که مانع از ضخیم شدن دیواره رگ های خون می شود. خطر بروز بعضی از انواع سرطان به ویژه سرطان هایی که باعث اختلالات هورمونی می شود مانند سینه و پروستات را کاهش می دهد و عملکرد مغز را بهبود می بخشد. لیگنانز در بهبود دیابت و رفع التهاب تاثیر امیدوارکننده ای دارد.

منبع عالی کلسیم است و حتی نسبت به پنیر کلسیم بیشتری دارد و فاقد کلسترول است. فیتوستیرول و فیبر موجود در آن می تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد.

دانه کتان

منبع عالی پروتئین، فیبر قابل حل و اسید آلفالینولینک است که اسید چرب امگا۳ طبیعی است.

با افزودن روزی ۲ قاشق غذاخوری دانه کتان به برنامه غذایی، تمام نیاز بدن به امگا ۳ تامین می شود. همانند دانه کنجد، دانه کتان حاوی لیگنانز است که منبع عالی استروژن گیاهی و آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد سرطانی دارد و از قلب محافظت می کند. این دانه کم کربوهیدرات، سرشار از پروتئین و فیبر است و میزان قند خون را ثابت نگه می دارد. دانه کتان از بروز یبوست و نفخ پیشگیری می کند.

دانه کدو حلوایی

این دانه، منبع عالی پروتئین، ویتامین های B، آهن، روی و منیزیم است. در بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمی در بدن، از منیزیم استفاده می شود. دانه کدو حلوایی حاوی اسید چرب امگا۶ و غنی از فیبر و آنتی اکسیدان است. نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد که دانه کدو حلوایی، علایم بزرگ شدن پروستات و اختلالات ادراری را بهبود می بخشد. این دانه ضد حساسیت، ضدافسردگی و ضد اضطراب است و برای قلب مفید است.

دانه آفتابگردان

بهتر است این دانه را خام مصرف کنید. این دانه منبع عالی فیبر، اسید فولیک و ویتامین های B و E است. ویتامین E، به عنوان آنتی اکسیدان قابل حل، در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی عروقی نقش مهمی دارد. از طرفی دارای تاثیر ضدالتهابی است.

* توجه کنید، گزارش های متعددی درباره انسداد روده بر اثر مصرف دانه تخم شربتی، دانه کتان و دانه کدو حلوایی به دست آمده است بنابراین همانند همه خوراکی ها، تعادل مصرف را رعایت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha