دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 138040

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم به تشریح مهم‌ترین عوارض کمبود هورمون رشد در بزرگسالان پرداخت و گفت: درمان این عارضه از نظر اقتصادی برای مردم مقرون به صرفه نیست بنابراین به این افراد توصیه می‌شود با مشاوره‌های پزشک به زندگی خود بدون درمان ادامه بدهند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد و متابولیسم به تشریح مهم‌ترین عوارض کمبود هورمون رشد در بزرگسالان پرداخت و گفت: درمان این عارضه از نظر اقتصادی برای مردم مقرون به صرفه نیست بنابراین به این افراد توصیه می‌شود با مشاوره‌های پزشک به زندگی خود بدون درمان ادامه بدهند.  

دکتر حمیدرضا ذاکری در گفت‌و‌گو با آنا درباره عوارض کمبود هورمون رشد در بزرگسالان گفت: غده هیپوفیز مسئول ترشح هورمون رشد است که تا قبل از سن بلوغ موجب افزایش رشد قدی در کودکان می‌شود و بعد از سن بلوغ یکسری فاکتورهای متابولیسم را کنترل می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی چند سال اخیر مساله کمبود هورمون رشد در بزرگسالان در جامعه مطرح شده است افزود: کمبود این هورمون در بزرگسالی موجب پیری زودرس، افزایش چین و چروک صورت به خصوص اطراف لب‌ها، کاهش حجم عضلانی و در نتیجه کاهش قدرت، احساس خستگی مداوم و ... می‌شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه یادآور شد: هورمون رشد منجر به افزایش ساخت پروتئین در بدن می‌شوند و کمبود آن باعث افزایش میزان چربی می‌شود.

ذاکری درباره روش‌های درمان کمبود هورمون رشد در بزرگسالی عنوان کرد: تهیه هورمون رشد کار بسیار مشکلی است که البته نیاز به هزینه بسیار بالایی دارد به همین دلیل به هیچ عنوان تزریق هورمون رشد به افراد توصیه نمی‌شود علاوه بر این مردم با تزریق هورمون رشد نتیجه دلخواه را کسب نمی‌کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در پاسخ به این سوال مبنی براینکه چه افرادی در معرض خطر کمبود هورمون رشد در بزرگسالی قرار می‌گیرند گفت: کمبود هورمون رشد ارتباطی با ژنتیک افراد ندارد بلکه انجام اعمالی مانند جراحی‌های مغز، رادیوتراپی، تومورهای هیپوفیز و ... فرد را مستعد ابتلا به این عارضه می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند تحت نظر پزشک اقدامات را انجام دهند تا بتوانند از شدت بروز عوارض عنوان شده بکاهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha